[ویکی فقه] اصل برائت و بعثت انبیاء (قرآن). آیه ۱۵ سوره اسراء ـ همان طور که ملاحظه می شود ـ در مقام این نیست که حکم عقل را که می گوید: (عقاب بدون بیان جایز نیست) امضا کند؛ بلکه کاشف از اقتضایی است که عنایت و رحمت خداوندی دارد، و آن این است که هیچ قومی را ـ هرچند مستحق عذاب باشند ـ به عذاب استیصال دچار نکند، مگر بعد از آنکه رسولی به سویشان گسیل دارد تا حجت را بر ایشان مؤکد و تمام تر نموده و با بیان هایی پی در پی گوشزدشان کند.
اصل برائت از مسئولیت و عقاب الهی پیش از بعثت انبیا و بیان حقایق و تکالیف، اصلی مسلّم در سنت خداوند است: •• «مَّنِ اهْتَدَی فَإِنَّمَا یَهْتَدی لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولاً»؛ «هر کس هدایت شود، برای خود هدایت یافته؛ و آن کس که گمراه گردد، به زیان خود گمراه شده است؛ و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد؛ و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند.)».
← بیان تفسیری آیه
۱. ↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۱۵.
...
اصل برائت از مسئولیت و عقاب الهی پیش از بعثت انبیا و بیان حقایق و تکالیف، اصلی مسلّم در سنت خداوند است: •• «مَّنِ اهْتَدَی فَإِنَّمَا یَهْتَدی لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولاً»؛ «هر کس هدایت شود، برای خود هدایت یافته؛ و آن کس که گمراه گردد، به زیان خود گمراه شده است؛ و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد؛ و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند.)».
← بیان تفسیری آیه
۱. ↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۱۵.
...
wikifeqh: اصل_برائت_و_بعثت_انبیاء_(قرآن)