[ویکی فقه] آشنایی با بهشت (قرآن). خداوند به زودی شهدا را داخل بهشت می کند در حالی که بهشت را یا در دنیا و به وسیله وحی انبیاء و یا به وسیله بشارت در هنگام قبض روح، یا در قبر، و یا در قیامت ، و یا در همه این مواقف به ایشان شناسانده باشد.
قرآن در مورد آشنایی شهیدان با بهشت، قبل از ورود به آن می فرماید: «... و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمــلهم• ویدخلهم الجنة عرفها لهم» ... و کسانی که در راه خدا کشته شدند خداوند هرگز اعمالشان را نابود نمی کند• و آنها را در بهشت (جاویدانش) که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می کند.
محمد/سوره۴۷، آیه۴.
ضمیر جمع به «الذین قتلوا فی سبیل الله... » برمی گردد، در نتیجه آیه شریفه وآیه قبلش (سیهدیهم ویصلح بالهم:به زودی آنها را هدایت می کند و کار آنها را اصلاح می کند) در مقام بیان حال شهداء بعد از شهادتشان می باشد که می فرماید: به زودی خدای تعالی ایشان را بسوی منازل سعادت و کرامت هدایت نموده، با مغفرت و عفو از گناهانشان، حالشان را اصلاح می کند و شایسته دخول در بهشت می شوند.
منتهای هدایت در مواقف
و جمله «ویدخلهم الجنة عرفها لهم» منتهی الیه هدایت ایشان است. و جمله «عرفها لهم» حال از «یدخلهم» است، یعنی به زودی ایشان را داخل بهشت می کند در حالی که بهشت را یا در دنیا و به وسیله وحی انبیاء و یا به وسیله بشارت در هنگام قبض روح، یا در قبر، و یا در قیامت ، و یا در همه این مواقف به ایشان شناسانده باشد. این آن معنائی است که از سیاق استفاده می شود.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۸، ص۳۴۲.
...
قرآن در مورد آشنایی شهیدان با بهشت، قبل از ورود به آن می فرماید: «... و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمــلهم• ویدخلهم الجنة عرفها لهم» ... و کسانی که در راه خدا کشته شدند خداوند هرگز اعمالشان را نابود نمی کند• و آنها را در بهشت (جاویدانش) که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می کند.
محمد/سوره۴۷، آیه۴.
ضمیر جمع به «الذین قتلوا فی سبیل الله... » برمی گردد، در نتیجه آیه شریفه وآیه قبلش (سیهدیهم ویصلح بالهم:به زودی آنها را هدایت می کند و کار آنها را اصلاح می کند) در مقام بیان حال شهداء بعد از شهادتشان می باشد که می فرماید: به زودی خدای تعالی ایشان را بسوی منازل سعادت و کرامت هدایت نموده، با مغفرت و عفو از گناهانشان، حالشان را اصلاح می کند و شایسته دخول در بهشت می شوند.
منتهای هدایت در مواقف
و جمله «ویدخلهم الجنة عرفها لهم» منتهی الیه هدایت ایشان است. و جمله «عرفها لهم» حال از «یدخلهم» است، یعنی به زودی ایشان را داخل بهشت می کند در حالی که بهشت را یا در دنیا و به وسیله وحی انبیاء و یا به وسیله بشارت در هنگام قبض روح، یا در قبر، و یا در قیامت ، و یا در همه این مواقف به ایشان شناسانده باشد. این آن معنائی است که از سیاق استفاده می شود.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۸، ص۳۴۲.
...
wikifeqh: آشنایی_با_بهشت_(قرآن)