اِسْکرَبِل یک بازی کلمه سازی است که در آن دو تا چهار بازیکن با قرار دادن حرف های الفبا بر روی یک صفحه بازی ۱۵×۱۵ مربعی امتیاز به دست می آورند. کاشی های کوچکی که حروف روی آن ها نوشته شده اند باید مثل حرف های یک جدول کلمات متقاطع کلمه های معنی دار درست کنند. حرف ها می توانند هم به شکل افقی و هم به شکل عمودی واژه بسازند. کلمه های قابل قبول باید در یک فرهنگ لغت استاندارد وجود داشته باشند. گاهی به جای فرهنگ لغت های عادی از فهرست های واژگان مخصوص این بازی هم استفاده می شود.
در ایالات متحده و کانادا، نام اسکربل یک نشان تجاری شرکت هزبرو است و این بازی از سال ۱۹۹۹ با برند برادران پارکرز شرکت هزبرو فروخته می شود. پیش از ۱۹۹۹، برند میلتون بردلی این بازی را در آمریکای شمالی می فروخت. بیرون از ایالات متحده و کانادا، اسکربل یک نشان تجاری متل است. این بازی در ۱۲۱ کشور و با ۲۱ زبان مختلف به فروش می رسد. در سراسر جهان در حدود ۱۵۰ میلیون صفحه اسکربل فروخته شده است و یک سوم از خانوارهای آمریکایی و نیمی از خانوارهای بریتانیایی نسخه ای از آن را در خانه دارند. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴] حدود ۴۰۰۰ باشگاه اسکربل در سراسر دنیا وجود دارد. [ ۴]
این بازی دو تا چهار بازیکن دارد و بر روی یک صفحه مربعی با یک جدول ۱۵×۱۵ از خانه ها بازی می شود. در هر نوبت، هر یک از بازیکنان می توانند یک یا چند حرف را در خانه های خالی جدول قرار دهند، منتها مجاور خانه های پر. در مسابقه های رسمی و تورنمنت ها، بازی معمولاً بین دو بازیکن ( و یا گاهی اوقات بین دو تیم ) انجام می شود. [ ۵]
در سال ۱۹۳۸، یک معمار آمریکایی به نام آلفرد موشر باتز این بازی را به عنوان یک گونه از بازی دیگرش به نام لکسیکو طراحی کرد. مجموعه کاشی های حروف و نحوه امتیازدهی هر دو بازی یکسان بود. او امتیازها را با انجام یک تحلیل فراوانی حروف در منابع نوشتاری مختلف از جمله نیویورک تایمز تعیین کرده بود. در ابتدا، او نام Criss - Crosswords را برای این بازی در نظر داشت. او خودش چندین دست از این بازی را ساخت، اما در تلاش برای فروش بازی به تولیدکنندگان مطرح اسباب بازی موفق نبود. [ ۷]
اسکربل فارسی
در سال 1399 خورشیدی گروه تولیدی بازیکوش برای اولین بار اسکربل را به زبان فارسی بازطراحی و تولید کرد و آن را در خردادماه همین سال روانه بازار نمود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر ایالات متحده و کانادا، نام اسکربل یک نشان تجاری شرکت هزبرو است و این بازی از سال ۱۹۹۹ با برند برادران پارکرز شرکت هزبرو فروخته می شود. پیش از ۱۹۹۹، برند میلتون بردلی این بازی را در آمریکای شمالی می فروخت. بیرون از ایالات متحده و کانادا، اسکربل یک نشان تجاری متل است. این بازی در ۱۲۱ کشور و با ۲۱ زبان مختلف به فروش می رسد. در سراسر جهان در حدود ۱۵۰ میلیون صفحه اسکربل فروخته شده است و یک سوم از خانوارهای آمریکایی و نیمی از خانوارهای بریتانیایی نسخه ای از آن را در خانه دارند. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴] حدود ۴۰۰۰ باشگاه اسکربل در سراسر دنیا وجود دارد. [ ۴]
این بازی دو تا چهار بازیکن دارد و بر روی یک صفحه مربعی با یک جدول ۱۵×۱۵ از خانه ها بازی می شود. در هر نوبت، هر یک از بازیکنان می توانند یک یا چند حرف را در خانه های خالی جدول قرار دهند، منتها مجاور خانه های پر. در مسابقه های رسمی و تورنمنت ها، بازی معمولاً بین دو بازیکن ( و یا گاهی اوقات بین دو تیم ) انجام می شود. [ ۵]
در سال ۱۹۳۸، یک معمار آمریکایی به نام آلفرد موشر باتز این بازی را به عنوان یک گونه از بازی دیگرش به نام لکسیکو طراحی کرد. مجموعه کاشی های حروف و نحوه امتیازدهی هر دو بازی یکسان بود. او امتیازها را با انجام یک تحلیل فراوانی حروف در منابع نوشتاری مختلف از جمله نیویورک تایمز تعیین کرده بود. در ابتدا، او نام Criss - Crosswords را برای این بازی در نظر داشت. او خودش چندین دست از این بازی را ساخت، اما در تلاش برای فروش بازی به تولیدکنندگان مطرح اسباب بازی موفق نبود. [ ۷]
اسکربل فارسی
در سال 1399 خورشیدی گروه تولیدی بازیکوش برای اولین بار اسکربل را به زبان فارسی بازطراحی و تولید کرد و آن را در خردادماه همین سال روانه بازار نمود.
wiki: اسکربل