اسراف در تزیین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسراف در تزیین (قرآن). اسراف در تزیین و بهره گیری از زینتها حرام می باشد و عامل محرومیت از محبت خداوند می شود.
زیاده روی در تزیین، عامل محرومیت از محبت خداوند می باشد: «یـبنی ءادم خذوا زینتکم... ولا تسرفوا انه لایحب المسرفین» ای فرزندان آدم! زینت خود را ... با خود بردارید و ...اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد. (احتمال دارد که «و لاتسرفوا» ناظر به جمله «خذوا زینتکم» نیز باشد. ذیل آیه «انه لایحب المسرفین» که علت عامه است مؤید این احتمال است)
حکم اسراف در تزیین
اسراف در تزیین و بهره گیری از زینتها حرام می باشد: «... خذوا زینتکم... ولاتسرفوا...» زینت خود را ... با خود بردارید و ...اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد. (احتمال دارد که «و لاتسرفوا» ناظر به جمله «خذوا زینتکم» نیز باشد. ذیل آیه «انه لایحب المسرفین» که علت عامه است مؤید این احتمال است. )
← معنای سرف
در این آیه سخن از مساله پوشش تن و سایر مواهب زندگی و چگونگی استفاده صحیح از آنها است. نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون می شود دستور می دهد که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید این جمله می تواند هم اشاره به زینتهای جسمانی باشد که شامل پوشیدن لباس های مرتب و پاک و تمیز، و شانه زدن موها، و به کار بردن عطر و مانند آن می شود، و هم شامل زینتهای معنوی، یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص .و اگر می بینیم در بعضی از روایات اسلامی تنها اشاره به لباس خوب یا شانه کردن موها شده، و یا اگر می بینیم تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده است، دلیل بر انحصار نیست بلکه هدف بیان مصداق های روشن است. و همچنین اگر می بینیم که در بعضی دیگر از روایات، زینت به معنی رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده دلیل بر وسعت مفهوم آیه است که همه زینت های ظاهری و باطنی را در بر می گیرد.
← نکوهش اعراب جاهلی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس