[ویکی فقه] أساس البلاغة (کتاب). «اساس البلاغة» اثر مفسر و لغت شناس ایرانی، ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری از بنیان گذاران ادبیات عرب و از متکلمان و مفسران قرن ششم هجری است که در موضوع لغت در یک جلد به زبان عربی منتشر شده است. مولف از آنجا که در اصول ، معتزلی مذهب بوده، در این کتاب سعی کرده است که با توجه به جنبه ادبی، اعجاز بلاغی و لغوی قرآن را نشان دهد.
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تالیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تالیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
[ویکی نور] اساس البلاغة اثر مفسر و لغت شناس ایرانی، ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری از بنیان گذاران ادبیات عرب و از متکلمان و مفسران قرن ششم هجری است که در موضوع لغت در یک جلد به زبان عربی منتشر شده است. مولف از آنجا که در اصول، معتزلی مذهب بوده، در این کتاب سعی کرده است که با توجه به جنبه ادبی، اعجاز بلاغی و لغوی قرآن را نشان دهد.
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تألیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
کتاب با دو مقدمه شروع شده است؛ مقدمه اول که از محقق است به زندگی مولف پرداخته و در آن از تألیفات و عقیده او سخن به میان آورده است. در مقدمه دوم که مقدمه مولف است بعد از حمد و ثنای خداوند و پیغمبرش به انگیزه تألیف خود پرداخته سپس بعضی از خصوصیات کتاب خود را ذکر کرده است.
مولف علاوه بر این که معنای هر کلمه و کاربردهای متعدد آن را در سیاق های مختلف کلامی بیان می کند، همواره آیه های قرآن را مد نظر داشته تا خواننده را با ظرافت های بلاغی کاربرد واژه ها و رموز اعجاز قرآن آشنا کند. سپس به نقل احادیث و گفتار سخن سرایان نامی عرب پرداخته و در ادامه با ذکر شواهد گوناگون، معانی مجازی و کاربردهای نادر هر واژه را نشان داده است.
مثلا در واژه «أسف» ابتدا آیه 84 سوره یوسف نقل کرده: «َیا أَسَفی عَلی یُوسُف» سپس واژه آسَفَنی را ذکر کرده و به (أغْضَبَنی و أحزَنَنی) ترجمه نموده است. همچنین گاها در مواضعی، ابتدا واژه مورد نظر را ترجمه کرده سپس آیه قرآن را در تایید مطلب خود ذکر کرده است؛ مثلا: در واژه «الحَمُولَةُ که در ذیل واژه حمل ذکر شده» ابتدا، واژه را به «هی الإبل التی یُحْمَل علیها» ترجمه نموده سپس برای تایید مطلب آیه ی142 سوره انعام (وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً) را ذکر کرده است.
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تألیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
کتاب با دو مقدمه شروع شده است؛ مقدمه اول که از محقق است به زندگی مولف پرداخته و در آن از تألیفات و عقیده او سخن به میان آورده است. در مقدمه دوم که مقدمه مولف است بعد از حمد و ثنای خداوند و پیغمبرش به انگیزه تألیف خود پرداخته سپس بعضی از خصوصیات کتاب خود را ذکر کرده است.
مولف علاوه بر این که معنای هر کلمه و کاربردهای متعدد آن را در سیاق های مختلف کلامی بیان می کند، همواره آیه های قرآن را مد نظر داشته تا خواننده را با ظرافت های بلاغی کاربرد واژه ها و رموز اعجاز قرآن آشنا کند. سپس به نقل احادیث و گفتار سخن سرایان نامی عرب پرداخته و در ادامه با ذکر شواهد گوناگون، معانی مجازی و کاربردهای نادر هر واژه را نشان داده است.
مثلا در واژه «أسف» ابتدا آیه 84 سوره یوسف نقل کرده: «َیا أَسَفی عَلی یُوسُف» سپس واژه آسَفَنی را ذکر کرده و به (أغْضَبَنی و أحزَنَنی) ترجمه نموده است. همچنین گاها در مواضعی، ابتدا واژه مورد نظر را ترجمه کرده سپس آیه قرآن را در تایید مطلب خود ذکر کرده است؛ مثلا: در واژه «الحَمُولَةُ که در ذیل واژه حمل ذکر شده» ابتدا، واژه را به «هی الإبل التی یُحْمَل علیها» ترجمه نموده سپس برای تایید مطلب آیه ی142 سوره انعام (وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً) را ذکر کرده است.
wikinoor: أساس_البلاغة
[ویکی فقه] اساس البلاغه (کتاب). «اساس البلاغة» اثر مفسر و لغت شناس ایرانی، ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری از بنیان گذاران ادبیات عرب و از متکلمان و مفسران قرن ششم هجری است که در موضوع لغت در یک جلد به زبان عربی منتشر شده است. مولف از آنجا که در اصول ، معتزلی مذهب بوده، در این کتاب سعی کرده است که با توجه به جنبه ادبی، اعجاز بلاغی و لغوی قرآن را نشان دهد.
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تالیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
گزارش محتوا
کتاب با دو مقدمه شروع شده است؛ مقدمه اول که از محقق است به زندگی مولف پرداخته و در آن از تالیفات و عقیده او سخن به میان آورده است.
أساس البلاغة،زمخشری،ص۵.
با تامل در کتاب و ملاحظه مقدمه آن می توان فهمید که سعی مؤلف بر آن بوده تا در کتاب، کلماتی را ذکر کند که به نحوی در بیان ادیبان و اهل بلاغت کاربرد داشته است، جدا کردن معانی حقیقی از مجازی و معانی صریح از کنایی، همچنین بیان روش بکارگیری کلمه در قالب های مختلف بلاغی در ضمن مثالهای فراوان، از خصوصیات بارز این کتاب است. با توجه به این که بنای زمخشری بر ذکر کلمات ادبی و بلاغی بوده است؛ لذا این کتاب برای استفاده عمومی در کارهای تحقیقی جامعیت ندارد و فاقد بسیاری از لغات ضروری می باشد، از این رو نمی تواند معجم عام قابل استفاده ای برای کارهای تحقیقی باشد. اکثر کلمات در این کتاب ثلاثی هستند و کلماتی که دارای ماده رباعی یا خماسی باشند انگشت شمارند.
عقیده امین الخولی
...
کتاب متشکل از شرح حال مولف، مقدمه و متن است. مولف در تالیف کتاب از همان روش الفبایی متداول لغت نامه های عربی پیروی کرده است، و با توجه به حروف اصلی کلمه مرتب کرده، و در پی هر ریشه ی سه حرفی، مشتقات آن را آورده است. تنها تفاوتی که این لغت نامه با الفبای متداول دارد آن است که در ترتیب و توالی حروف کلمات به جای تقدیم حروف هاء بر حرف واو، حرف واو مقدم بر هاء آمده است.
گزارش محتوا
کتاب با دو مقدمه شروع شده است؛ مقدمه اول که از محقق است به زندگی مولف پرداخته و در آن از تالیفات و عقیده او سخن به میان آورده است.
أساس البلاغة،زمخشری،ص۵.
با تامل در کتاب و ملاحظه مقدمه آن می توان فهمید که سعی مؤلف بر آن بوده تا در کتاب، کلماتی را ذکر کند که به نحوی در بیان ادیبان و اهل بلاغت کاربرد داشته است، جدا کردن معانی حقیقی از مجازی و معانی صریح از کنایی، همچنین بیان روش بکارگیری کلمه در قالب های مختلف بلاغی در ضمن مثالهای فراوان، از خصوصیات بارز این کتاب است. با توجه به این که بنای زمخشری بر ذکر کلمات ادبی و بلاغی بوده است؛ لذا این کتاب برای استفاده عمومی در کارهای تحقیقی جامعیت ندارد و فاقد بسیاری از لغات ضروری می باشد، از این رو نمی تواند معجم عام قابل استفاده ای برای کارهای تحقیقی باشد. اکثر کلمات در این کتاب ثلاثی هستند و کلماتی که دارای ماده رباعی یا خماسی باشند انگشت شمارند.
عقیده امین الخولی
...
wikifeqh: أساس_البلاغة_(کتاب)