[ویکی فقه] ارزش تجارت (قرآن). تجارت، خرید و فروش و تصرف در اصل سرمایه برای دستیابی به سود است. در آیات متعددی از قرآن کریم تشویق به تجارت و امرار معاش شده است.
تلاش برای تجارت و امرار معاش، پسندیده و مورد ترغیب خداوند است: لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلا من ربکم... «بر شما گناهی نیست که (در سفر حج) از فضل پروردگارتان (روزی خویش) بجویید پس چون از عرفات کوچ نمودید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید و یادش کنید که شما را که پیشتر از بیراهان بودید فرا راه آورد.» راغب «ابتغاء فضل الله» را به معنای مال و آنچه کسب می شود دانسته است. «فضل» برخی گفته اند: در جاهلیت تجارت در حج را گناه می شمردند و خداوند متعال با آیه فوق آن را نفی کرد. یـایها الذین ءامنوا لا تحلوا شعـئر الله... و لا ءامین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم... «ای کسانی که ایمان آورده اید حرمت شعایر خدا و ماه حرام و قربانی بی نشان و قربانیهای گردن بنددار و راهیان بیت الحرام را که فضل و خشنودی پروردگار خود را می طلبند نگه دارید...» وجعلنا الیل والنهار ءایتین فمحونآ ءایة الیل وجعلنآ ءایة النهار مبصرة لتبتغوا فضلا من ربکم... «و شب و روز را دو نشانه قرار دادیم نشانه شب را تیره گون و نشانه روز را روشنی بخش گردانیدیم تا (در آن) فضلی از پروردگارتان بجویید و تا شماره سالها و حساب (عمرها و رویدادها) را بدانید و هر چیزی را به روشنی باز نمودیم.»
← دیدگاه تفسیر المیزان
۱. ↑ لسان العرب، ج۴، ص۸۹، «تجر».
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «ارزش تجارت».
...
تلاش برای تجارت و امرار معاش، پسندیده و مورد ترغیب خداوند است: لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلا من ربکم... «بر شما گناهی نیست که (در سفر حج) از فضل پروردگارتان (روزی خویش) بجویید پس چون از عرفات کوچ نمودید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید و یادش کنید که شما را که پیشتر از بیراهان بودید فرا راه آورد.» راغب «ابتغاء فضل الله» را به معنای مال و آنچه کسب می شود دانسته است. «فضل» برخی گفته اند: در جاهلیت تجارت در حج را گناه می شمردند و خداوند متعال با آیه فوق آن را نفی کرد. یـایها الذین ءامنوا لا تحلوا شعـئر الله... و لا ءامین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم... «ای کسانی که ایمان آورده اید حرمت شعایر خدا و ماه حرام و قربانی بی نشان و قربانیهای گردن بنددار و راهیان بیت الحرام را که فضل و خشنودی پروردگار خود را می طلبند نگه دارید...» وجعلنا الیل والنهار ءایتین فمحونآ ءایة الیل وجعلنآ ءایة النهار مبصرة لتبتغوا فضلا من ربکم... «و شب و روز را دو نشانه قرار دادیم نشانه شب را تیره گون و نشانه روز را روشنی بخش گردانیدیم تا (در آن) فضلی از پروردگارتان بجویید و تا شماره سالها و حساب (عمرها و رویدادها) را بدانید و هر چیزی را به روشنی باز نمودیم.»
← دیدگاه تفسیر المیزان
۱. ↑ لسان العرب، ج۴، ص۸۹، «تجر».
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «ارزش تجارت».
...
wikifeqh: ارزش_تجارت_(قرآن)