اراضی مفتوح عنوه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] روایات زیادی دلالت بر مالکیت امام بر اراضی موات دارند. در کنار این روایات، برخی دیگر از اخبار به ظاهر با این روایات تعارض دارند. یکی از این دست روایات، اخبار مربوط به زمین مفتوح عنوه می باشد.
اراضی مواتی که با فتح و جهاد به دست آمده باشد، زمین مفتوح عنوه نامیده می شود.
شبهه سید طباطبایی
درباره این اراضی، سید طباطبایی، صاحب ریاض شبهه کرده و گفته است اجماع وجود دارد که این زمین ها ملک امام است، اما اگر اجماع وجود نداشت، این مطلب خالی از اشکال نبود؛ زیرا اخبار مربوط به مالکیت امام بر اراضی موات، معارض است با اخباری که می گوید اراضی که با فتح و جهاد به دست آمده، ملک مسلمانان است. بین این دو دسته از اخبار، رابطه عموم و خصوص من وجه است. ماده اجتماع، اراضی مواتی است که با فتح به دست آمده اند، در نتیجه به سبب تعارض، هر دو مجموعه اخبار تساقط می کند!
← جواب محقق نجفی
اخبار مالکیت مسلمانان بر اموالی که از راه جهاد به دست آمده (حتی در مورد اموالی که ملک کفار نبوده)، بر دو گونه است:
← مستقل در دلالت
...

دانشنامه آزاد فارسی


اراضی مَفتوحٌ عَنْوه به زمین هایی گویند که به زور و غلبه، با جهاد مسلحانه، از سوی مسلمانان فتح شده اند. گاه به این زمین ها «اراضی خراجیّه» نیز می گویند. «عَنْوه» در لغت به معنی خضوع و تذلّل است، لکن در این جا منظور از آن، قهر و غلبه است. این اراضی، بر دو قسم است: آباد و میته (خراب). میته، از انفال است. اما دربارة قسمت های آباد اراضی مفتوح عنوه، دو نظر وجود دارد: ۱. این اراضی، ملک مسلمانان است. امام (ع) آن را میان مسلمانان، چه آنان که در جنگ بوده و چه نبوده اند، به طور مساوی تقسیم می کند؛ ۲. این اراضی، فَیء و مال عموم مسلمانان است. صاحبان آن ها باید خراج بپردازند. درآمد حاصل از این زمین ها، که از خراج گرد می آید، بین مسلمانان تقسیم می شود. بسیاری از فقیهان عقیده دارند که خرید، فروش، بخشش، وقف، رهن، ارث و سایر تصرفات مالکانه در اراضی مفتوح عنوه جایز نیست. چنانچه صاحبان زمین های مفتوح عنوه اسلام بیاورند، زمین به آن ها سپرده می شود و فقط باید خراج بدهند. دربارة این که مسلمانان در مقابل تحویل زمین، باید خراج یا خمس یا چیز دیگری را به سایر عناوین بپردازند، اختلاف نظر وجود دارد. تصرف در اراضی مفتوح عنوه بدون اذن امام (ع) جایز نیست. درآمد حاصل شده از اراضی مفتوح عنوه در مصالح مسلمانان خرج می شود. در تعیین اراضی مفتوح عنوه، درباره زمین های عراق که در زمان خلیفة دوم فتح شد، گویا اتفاق نظر وجود دارد. اما دربارة زمین های مکّه، شام، مصر، ایران و سایر بلاد مفتوحة اسلامی، فقیهان اسلامی، هم نظر نیستند.  

پیشنهاد کاربران

بپرس