[ویکی فقه] آراء اهل المدینة الفاضله. آراءُ اَهْلِ الْمدینَةِ الْفاضِلَه، (یا مبادی آراءِ اهل المدینة الفاضله)، کتابی دربارۀ مسائل بنیادی فلسفه و فن سیاست معلم ثانی ، ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابی (۲۵۹-۳۳۹ق/۸۷۳-۹۵۰م) که بیش تر به اعتبار مؤلف آن، تا مدت ها به عنوان مهم ترین اثر فلسفی ـ سیاسی در جهان اسلام شناخته می شده است.
این کتاب شامل ۲ بخش است. در بخش نخست از مسائل متداول در بحثهای فلسفی و در بخش دوم از مباحث مربوط به سیاست و جامعه سخن گفته می شود. فارابی نگارش این کتاب را در بغداد آغاز کرد و در شام به پایان رساند (۳۳۱ق/۹۴۳م).
این کتاب شامل ۲ بخش است. در بخش نخست از مسائل متداول در بحثهای فلسفی و در بخش دوم از مباحث مربوط به سیاست و جامعه سخن گفته می شود. فارابی نگارش این کتاب را در بغداد آغاز کرد و در شام به پایان رساند (۳۳۱ق/۹۴۳م).
[ویکی فقه] آراء اهل المدینه الفاضله. آراءُ اَهْلِ الْمدینَةِ الْفاضِلَه، (یا مبادی آراءِ اهل المدینة الفاضله)، کتابی دربارۀ مسائل بنیادی فلسفه و فن سیاست معلم ثانی ، ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابی (۲۵۹-۳۳۹ق/۸۷۳-۹۵۰م) که بیش تر به اعتبار مؤلف آن، تا مدت ها به عنوان مهم ترین اثر فلسفی ـ سیاسی در جهان اسلام شناخته می شده است.
این کتاب شامل ۲ بخش است. در بخش نخست از مسائل متداول در بحثهای فلسفی و در بخش دوم از مباحث مربوط به سیاست و جامعه سخن گفته می شود. فارابی نگارش این کتاب را در بغداد آغاز کرد و در شام به پایان رساند (۳۳۱ق/۹۴۳م).
← وجود نخستین
مقولۀ مدینۀ فاضله پیش از فارابی نیز توسط برخی اندیشمندان و حکما، از جمله افلاطون (در جمهوریت) و ارسطو (در سیاست) بررسی شده است.خود فارابی نیز در ۲ نوشتۀ دیگر خویش به نامهای «السیاسة المدنیّه» و «تحصیل السّعاده» به شرح برخی از مسائل مربوط به همین موضوع پرداخته است. در رسالۀ چهل و هفتم از رسائل اخوان الصفا (۴/۱۲۴-۱۳۹) فصلی به شرح ناموس الهی و شرایط نبوت و مذاهب ربانیین اختصاص یافته و ضمن آن، از جمله همان ۱۲ شرطی که فارابی برای رئیس مدینۀ فاضله آورده، تقریباً کلمه به کلمه به عنوان خصال قانونگذار نقل گردیده است.
← ابن سینا
کتاب آراءِ اهل المدینة الفاضله نخستین بار در لیدن توسط فریدریش دیتریسی در مجموعۀ «رسایل فلسفی» چاپ شد (۱۳۰۷ق/۱۸۹۰م). همو آن را به آلمانی نیز ترجمه کرد و در همان جا به چاپ رساند (۱۳۱۷ق/۱۹۰۰م)، بعد ها متن عربی آن مکرر در بیروت و قاهره منتشر شد: قاهره، مطبعة الحجازی، ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م؛ بیروت، المطبعة الکاتولیکیه، ۱۳۷۸ق/۱۹۵۹م؛ قاهره، مطبعة النیل، بی تاریخ، در ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م؛ ترجمۀ فرانسوی آن توسط ژوسن و دیگران در قاهره چاپ شد. در سالهای ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق/۱۹۶۱-۱۹۶۲م ترجمۀ اسپانیایی آن توسط م آ آلونسو در شماره های ۲۶ و ۲۷ مجلۀ الاندلس منتشر گشت. در ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م متنی انتقادی از آن، همراه با ترجمه و شرح انگلیسی توسط ر والتسر انتشار یافت.همچنین مقالۀ شایان دقتی از روزنتال زیر عنوان «جایگاه سیاست در فلسفۀ فارابی» در جلد دوم مجموعه پژوهشهای سامی چاپ دانشگاه کمبریج ۱۳۹۱ق/۱۹۷۱م، نشر یافته است. همچنین ترجمۀ فارسی این کتاب توسط سیدجعفر سجادی در ۱۳۵۴ش در تهران طبع و نشر شد.
ابن ابی اصیبعه، احمد بن قاسم، عیون الانباء، بیروت، دارالفکر، ۱۳۷۷ق، ص۲۲۳-۲۲۴.
...
این کتاب شامل ۲ بخش است. در بخش نخست از مسائل متداول در بحثهای فلسفی و در بخش دوم از مباحث مربوط به سیاست و جامعه سخن گفته می شود. فارابی نگارش این کتاب را در بغداد آغاز کرد و در شام به پایان رساند (۳۳۱ق/۹۴۳م).
← وجود نخستین
مقولۀ مدینۀ فاضله پیش از فارابی نیز توسط برخی اندیشمندان و حکما، از جمله افلاطون (در جمهوریت) و ارسطو (در سیاست) بررسی شده است.خود فارابی نیز در ۲ نوشتۀ دیگر خویش به نامهای «السیاسة المدنیّه» و «تحصیل السّعاده» به شرح برخی از مسائل مربوط به همین موضوع پرداخته است. در رسالۀ چهل و هفتم از رسائل اخوان الصفا (۴/۱۲۴-۱۳۹) فصلی به شرح ناموس الهی و شرایط نبوت و مذاهب ربانیین اختصاص یافته و ضمن آن، از جمله همان ۱۲ شرطی که فارابی برای رئیس مدینۀ فاضله آورده، تقریباً کلمه به کلمه به عنوان خصال قانونگذار نقل گردیده است.
← ابن سینا
کتاب آراءِ اهل المدینة الفاضله نخستین بار در لیدن توسط فریدریش دیتریسی در مجموعۀ «رسایل فلسفی» چاپ شد (۱۳۰۷ق/۱۸۹۰م). همو آن را به آلمانی نیز ترجمه کرد و در همان جا به چاپ رساند (۱۳۱۷ق/۱۹۰۰م)، بعد ها متن عربی آن مکرر در بیروت و قاهره منتشر شد: قاهره، مطبعة الحجازی، ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م؛ بیروت، المطبعة الکاتولیکیه، ۱۳۷۸ق/۱۹۵۹م؛ قاهره، مطبعة النیل، بی تاریخ، در ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م؛ ترجمۀ فرانسوی آن توسط ژوسن و دیگران در قاهره چاپ شد. در سالهای ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق/۱۹۶۱-۱۹۶۲م ترجمۀ اسپانیایی آن توسط م آ آلونسو در شماره های ۲۶ و ۲۷ مجلۀ الاندلس منتشر گشت. در ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م متنی انتقادی از آن، همراه با ترجمه و شرح انگلیسی توسط ر والتسر انتشار یافت.همچنین مقالۀ شایان دقتی از روزنتال زیر عنوان «جایگاه سیاست در فلسفۀ فارابی» در جلد دوم مجموعه پژوهشهای سامی چاپ دانشگاه کمبریج ۱۳۹۱ق/۱۹۷۱م، نشر یافته است. همچنین ترجمۀ فارسی این کتاب توسط سیدجعفر سجادی در ۱۳۵۴ش در تهران طبع و نشر شد.
ابن ابی اصیبعه، احمد بن قاسم، عیون الانباء، بیروت، دارالفکر، ۱۳۷۷ق، ص۲۲۳-۲۲۴.
...
wikifeqh: آراء_اهل_المدینه_الفاضله