فرهنگ اسم ها
معنی: روز جمعه، آخرین روز هفته، به صورت پسوند همراه با بعضی نامها می آید و نام جدید می سازد مانند آدینه محمد
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم دختر، اسم پسر، اسم فارسی، اسم تاریخی و کهن
لغت نامه دهخدا
تا چو آدینه بسر برده شد آید شنبه
تا چوماه رمضان بگذرد آید شوال...
فرخی.
چندین محتشم بخدمت آمده اند و سوار ایستاده اند که روز آدینه است. ( تاریخ بیهقی ).من سوی تو شنبه و تو نزد من
چون سوی کودک شب آدینه ای.
سنائی.
|| عامه آدینه را مانند جمعه علم و اسم کنند مردان را : جمعه با زوجه خود گفت شبی
که مرا با تو ز آدینه شکی است
زن بدو گفت دوبینی بگذار
پیش من جمعه و آدینه یکی است.
شهاب ترشیزی.
- مثل شب آدینه اطفال ؛ روزی یا ساعتی خوش و فرخنده و خرّم.- مسجد آدینه ؛ مسجد جمعه. جامع :
تا نشنوی ز مسجد آدینه بانگ صبح
یا از در سرای اتابک غریو کوس
لب از لب چو چشم خروس ابلهی بود
برداشتن بگفته بیهوده خروس.
سعدی.
- امثال :آدینه اش را گم کرده است ؛ معتادی را فراموش کردن میخواهد.
احمدک استا نرفت روزی که رفت آدینه بود ؛ کاهلی کار کرد نه بوقت خویش.
چه جمعه و چه آدینه .
در پیش خرد شنبه و آدینه یکی است .
ادینه. [ ؟ ن َ ] ( اِخ ) رجوع به بابااحمدی ( طایفه ) شود.
فرهنگ فارسی
نام روزی از هفته میان پنجشنبه و شنبه
روزجمعه، روز آخرهفته
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
آدینه. آدینه (نشریه)
آدینه (نشریه) ماهنامۀ علمی، فرهنگی، هنری، چاپ تهران. صاحب امتیازش غلام حسین ذاکری و سردبیران آن سیروس علی نژاد و فرج سرکوهی بوده اند. نخستین شماره اش در ۱۳۶۶ منتشر شد. پروانۀ انتشار آدینه در ۱۳۷۷ لغو شد و در ۱۳۷۸، دادگاه تجدیدنظر حکم لغو نشریه را باطل کرد و چندی بعد در همین سال تعطیل شد. مجله ای جدی و مطرح در ادبیات معاصر بود که برخی شماره هایش جنجال برانگیز شد. چند شمارۀ آن مطالبی دربارۀ رسم الخط زبان فارسی و نقد و بررسی آن داشت. ویژه نامه هایی نیز دربارۀ شعر و ادبیات منتشر می کرد. برخی از مصاحبه های آن با افراد سرشناس مثل ناتل خانلری، به ویژه بعد از انقلاب غافلگیرکننده بود. علاوه بر موضوع های ادبی، به مباحث اجتماعی مثل سانسور، جنگ، گرسنگی، و خشونت نیز می پرداخت.
آدینه (نشریه) ماهنامۀ علمی، فرهنگی، هنری، چاپ تهران. صاحب امتیازش غلام حسین ذاکری و سردبیران آن سیروس علی نژاد و فرج سرکوهی بوده اند. نخستین شماره اش در ۱۳۶۶ منتشر شد. پروانۀ انتشار آدینه در ۱۳۷۷ لغو شد و در ۱۳۷۸، دادگاه تجدیدنظر حکم لغو نشریه را باطل کرد و چندی بعد در همین سال تعطیل شد. مجله ای جدی و مطرح در ادبیات معاصر بود که برخی شماره هایش جنجال برانگیز شد. چند شمارۀ آن مطالبی دربارۀ رسم الخط زبان فارسی و نقد و بررسی آن داشت. ویژه نامه هایی نیز دربارۀ شعر و ادبیات منتشر می کرد. برخی از مصاحبه های آن با افراد سرشناس مثل ناتل خانلری، به ویژه بعد از انقلاب غافلگیرکننده بود. علاوه بر موضوع های ادبی، به مباحث اجتماعی مثل سانسور، جنگ، گرسنگی، و خشونت نیز می پرداخت.
wikijoo: آدینه
مترادف ها
جمعه، ادینه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
آدینه: واژه فارسی باستان و پهلوی
در فارسی باستان: آتی اَیانَکه ( āti - ayānaka ) :
āti: به سوی، به طرف، به سمت
ayānaka: آمدن، رفتن، رهسپار شدن
معنی: رهسپار شدن به سویی، رفتن به جایی ( سرگرمی ) و فراغِ بالی ( آسایش، استراحت )
... [مشاهده متن کامل]
.
در پهلوی: آتینَک ( ātēnak )
جمعه عربی هم، همین معنا را می دهد!
گردهمایی، چَپیره گشتن، دور هم جمع شدن، دورهمی!
در فارسی باستان: آتی اَیانَکه ( āti - ayānaka ) :
āti: به سوی، به طرف، به سمت
ayānaka: آمدن، رفتن، رهسپار شدن
معنی: رهسپار شدن به سویی، رفتن به جایی ( سرگرمی ) و فراغِ بالی ( آسایش، استراحت )
... [مشاهده متن کامل]
.
در پهلوی: آتینَک ( ātēnak )
جمعه عربی هم، همین معنا را می دهد!
گردهمایی، چَپیره گشتن، دور هم جمع شدن، دورهمی!
آدینه: روز عبادت در ایران باستان و ایران اسلامی است. زرتشتی ها این روز را برای نیایش و سپاس و راهنمایی از خداوند دادار به عبادت مشغولند و سپس به شستن تن و سر عهد و میثاق مجدد با خداوند می بندند. این روز
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
با تکلف های دینی هم آمیخته است و کوتاهی ناخن، آراستن صورت و. . . در این روز انجام می شده است و لفظ آدینه/ آ دینه/ از دوبخش تشکیل شده و آ آی وجودی است که پنهان است و مقصود نفیر درونی است و دینه به مفهوم و دارنده ی معنای �وجدان� است. پس روی هم رفته می شود صدای بیداری وجدان آدمی اگر مفهوم آن مدنظر خواننده باشد. در ایران اسلامی نیز مجددا غسل جای شستن سر و تن را گرفت و تکالیف دینی به همان صورت قبل باقی ماند مثل کوتاهی ناخن عبادت خداوند و آراستگی سر و صورت و . . . و تنهات تفاوت آن در این است که روزهای آدینه در ایران باستان یک امر فردی و خلوت انس بوده است ولیکن ایران اسلامی روزهای جمعه را به عبادت جمعی و نماز و نیایش جماعتی می پردازد که نظرگاه سیاسی حکومتی آن در اسلام ( اکثر موارد قرارداده شده در اسلام پرداختن به روش و آئین حکومت داری است ) بیشتر مدنظر بوده است.
آدینه نامی پسرانه است و مختص به طایفه خاصی نیست
در بین قوم لر و کرد رایج است
_____
آدینه خان مستوفی بختیاروند از فرماندهان نادرشاه افشار
فاتح قندهار
قندهار شهری است که اسکندر مقدونی بنا کرد
... [مشاهده متن کامل]
آدینه خان مستوفی بختیاروند به آدینه سکندر معروف شد
____
تیره آدینه وند طایفه تاج الدین عبدالهی ایل منجزی ایل بزرگ بختیاروند ( بهداروند، بیداروند )
_____
شجرنامه تیره های آدینه وند، صالح وند، اسماعیل وند، بلیل منجزی
رستم خان بختیاروند
امیر شاه حسین خان بختیاروند ایلخان
جهانگیرخان بختیاروند ایلخان
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
شاه منصور خان آتش بیگی بختیاروند ایلخان
رستم خان آقاسی بختیاروند
تاج الدین امیر قنبر خان بختیاروند
پسران
__شمس الدین میرعالی
__عالی ویسی خان بختیاروند
__یار امیر خان بختیاروند
__محمد خان بختیاروند
__یوسف خان بختیاروند
__عزیز خان توپایی بختیاروند
یوسف خان بختیاروند
پسران
__یحیی خان بختیاروند
__اسماعیل خان بختیاروند
__علی صالح خان بختیاروند ایلخان
__محمد حسین خان بختیاروند ایلخان
اسماعیل خان بختیاروند
پسران
__عالی خان بختیاروند
__مهمد خان بختیاروند
__آدینه خان مستوفی بختیاروند
__بالی خان بختیاروند
__صوفی خان بختیاروند
آدینه خان بختیاروند مستوفی
پسران
__گودرز خان بختیاروند
__کی قوات بختیاروند
__شیخ محمد عالی خان
__کی خسرو بختیاروند
__کریم خان بختیاروند
. .
. .
کی قوات بختیاروند
پسران
__کی محمد
__کی خسرو
__کی بهمن
__کی چراغعلی
__کی عسگر
__کی جعفر
کی چراغعلی بختیاروند
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
در بین قوم لر و کرد رایج است
_____
آدینه خان مستوفی بختیاروند از فرماندهان نادرشاه افشار
فاتح قندهار
قندهار شهری است که اسکندر مقدونی بنا کرد
... [مشاهده متن کامل]
آدینه خان مستوفی بختیاروند به آدینه سکندر معروف شد
____
تیره آدینه وند طایفه تاج الدین عبدالهی ایل منجزی ایل بزرگ بختیاروند ( بهداروند، بیداروند )
_____
شجرنامه تیره های آدینه وند، صالح وند، اسماعیل وند، بلیل منجزی
رستم خان بختیاروند
امیر شاه حسین خان بختیاروند ایلخان
جهانگیرخان بختیاروند ایلخان
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
شاه منصور خان آتش بیگی بختیاروند ایلخان
رستم خان آقاسی بختیاروند
تاج الدین امیر قنبر خان بختیاروند
پسران
__شمس الدین میرعالی
__عالی ویسی خان بختیاروند
__یار امیر خان بختیاروند
__محمد خان بختیاروند
__یوسف خان بختیاروند
__عزیز خان توپایی بختیاروند
یوسف خان بختیاروند
پسران
__یحیی خان بختیاروند
__اسماعیل خان بختیاروند
__علی صالح خان بختیاروند ایلخان
__محمد حسین خان بختیاروند ایلخان
اسماعیل خان بختیاروند
پسران
__عالی خان بختیاروند
__مهمد خان بختیاروند
__آدینه خان مستوفی بختیاروند
__بالی خان بختیاروند
__صوفی خان بختیاروند
آدینه خان بختیاروند مستوفی
پسران
__گودرز خان بختیاروند
__کی قوات بختیاروند
__شیخ محمد عالی خان
__کی خسرو بختیاروند
__کریم خان بختیاروند
. .
. .
کی قوات بختیاروند
پسران
__کی محمد
__کی خسرو
__کی بهمن
__کی چراغعلی
__کی عسگر
__کی جعفر
کی چراغعلی بختیاروند
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
روز جمعه
روز آخر هفته.
روز آخر هفته.
آدینه در سنسکریت آدینه Adina و به معنی روز خوب می باشد.
جمعه از جمع آمده و در زبان ایرانی همان هنگ می شود که در فرهنگ / هنگامه / هنجیدن ( هنگیدن ) / هنجار / آهنگ و . . . . آمده اما با اینکه هنگ همان جمع می شود و هنجار شکن = اجتماع شکن ( مثلا قانون شکن ) اما
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
نکته زیبای کار اینست که برای جمعه از هنگ بهره برده نشده و بجاش بدان آدینه گفتند . برخی آدینه را آ دینه گفتند بچم دین یا روز بزرگ دین و آ را نشانه بیشماری دانستند اما با جستاری که انجام ( هنج آم=به جمع رسیدن = نتیجه = پایان کار ) دادم فهمیدم آدینه = آد ینه می باشد به چم جمع یا آد add شده ( جمع شده ) و ینه تنها یک پسوند است .
آدینه یا آذینه واژگانی ایرانی تبار هستند
https://en. m. wiktionary. org/wiki/آدینه
https://en. m. wiktionary. org/wiki/آدینه
درود ُ سپاس
از دیدگاه کاربر بالا هنگامی که واژگان آدینه وجمعه ریشه ترکی داشته باشد، شنبه و یکشنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه که جای خود را دارد، چرا؟
چون که از قرقیز و قزاق گرفته تا تاتار و آناتولی همگی از خودِ نام هفته و نام روزهای آن در پارسی، بهره می برند و یا در آناتولی گاهی واژه بازار برای نامیدن یکشنبه بکار می رود که به بهانه یکشنبه بازاری بوده که در آن روز برپا می شده، پس به ناگزیر همه این واژگان ترکیند! تعصب خشک باعث این یکسو نگریهاست.
... [مشاهده متن کامل]
واژه آدینه که در پهلوی" آدینَگ" گفته می شد و اکنون در کردی سورانی ( هه ینی ) ، در کردی کرمانجی ( این ) ، در زازاکی ( اینه ) ، در تالشی ( اَینَه ) ، در بلوچی ( آدینَگ یا جوما ) ، در زبان کهُواری ( آدینه ) [از زبانهای ایرانی شمال پاکستان و هند] همگی برگرفته از آدینگ پهلوی هستند که خود نیز به گمان بسیار از همسنگش در زبان سغدی که" آذینی" نامیده می شد گرفته شده .
در ایران پهلوی و در میان زرتشتیان، سامانه هفته، آیین مند ( رسمی ) نبود بلکه هریک از سی روز ماه، نام یکی از ایزدان را داشت و تاریخ هر رویداد با یادآوری نام ماه و نام روز شناخته می شد مانند ماه فروردین روز خرداد ( زادروز زرتشت در نسکهای پهلوی )
ولی در میان دیگر کیشهای آن دوران به ویژه در دین مانی که سغد را نیز در برمی گرفت، سامانه هفته و روزهای آن کاربرد داشت که این سامانه ونامهای آن از سغدی به مردمان خاور آسیا شناسانده شد.
سغدی مانیک ( مانوی ) برای نامیدن روزها از روشهای اَبَخترانی ( سیاره ای ) و شمارگانی همزمان بهره می برد:
1 ) شنبه=شَمبَد یا کیوان ژَمنو ( زمان یا روز کیوان )
2 ) یکشنبه=اَیوشَمبید ( یوشَمبد ) یا مِیر یا میهر ژَمنو ( زمان یا روز مهر=خورشید )
3 ) دوشنبه=ذُوَشمبید یا ماخ ژَمنو یا ماه ژمنو ( روز ماه )
4 ) سه شنبه=شه شمبید یا وَنخان یا وَخشَغَن یا وَرهَرام ( روز بهرام یا مریخ )
5 ) چهارشنبه= چاردشنبید برابر با روز تیر یا عطارد
6 ) پنجشنبه=پنج شنبید یا اورمزد ( هرمز یا مشتری )
7 ) آدینه=آذینی یا آدینی برابر با روز ناهید
واژگان سغدی، برگرفته از فرهنگ سغدی نوشته بانوی گرانمایه بدرالزمان قریب.
از دیدگاه کاربر بالا هنگامی که واژگان آدینه وجمعه ریشه ترکی داشته باشد، شنبه و یکشنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه که جای خود را دارد، چرا؟
چون که از قرقیز و قزاق گرفته تا تاتار و آناتولی همگی از خودِ نام هفته و نام روزهای آن در پارسی، بهره می برند و یا در آناتولی گاهی واژه بازار برای نامیدن یکشنبه بکار می رود که به بهانه یکشنبه بازاری بوده که در آن روز برپا می شده، پس به ناگزیر همه این واژگان ترکیند! تعصب خشک باعث این یکسو نگریهاست.
... [مشاهده متن کامل]
واژه آدینه که در پهلوی" آدینَگ" گفته می شد و اکنون در کردی سورانی ( هه ینی ) ، در کردی کرمانجی ( این ) ، در زازاکی ( اینه ) ، در تالشی ( اَینَه ) ، در بلوچی ( آدینَگ یا جوما ) ، در زبان کهُواری ( آدینه ) [از زبانهای ایرانی شمال پاکستان و هند] همگی برگرفته از آدینگ پهلوی هستند که خود نیز به گمان بسیار از همسنگش در زبان سغدی که" آذینی" نامیده می شد گرفته شده .
در ایران پهلوی و در میان زرتشتیان، سامانه هفته، آیین مند ( رسمی ) نبود بلکه هریک از سی روز ماه، نام یکی از ایزدان را داشت و تاریخ هر رویداد با یادآوری نام ماه و نام روز شناخته می شد مانند ماه فروردین روز خرداد ( زادروز زرتشت در نسکهای پهلوی )
ولی در میان دیگر کیشهای آن دوران به ویژه در دین مانی که سغد را نیز در برمی گرفت، سامانه هفته و روزهای آن کاربرد داشت که این سامانه ونامهای آن از سغدی به مردمان خاور آسیا شناسانده شد.
سغدی مانیک ( مانوی ) برای نامیدن روزها از روشهای اَبَخترانی ( سیاره ای ) و شمارگانی همزمان بهره می برد:
1 ) شنبه=شَمبَد یا کیوان ژَمنو ( زمان یا روز کیوان )
2 ) یکشنبه=اَیوشَمبید ( یوشَمبد ) یا مِیر یا میهر ژَمنو ( زمان یا روز مهر=خورشید )
3 ) دوشنبه=ذُوَشمبید یا ماخ ژَمنو یا ماه ژمنو ( روز ماه )
4 ) سه شنبه=شه شمبید یا وَنخان یا وَخشَغَن یا وَرهَرام ( روز بهرام یا مریخ )
5 ) چهارشنبه= چاردشنبید برابر با روز تیر یا عطارد
6 ) پنجشنبه=پنج شنبید یا اورمزد ( هرمز یا مشتری )
7 ) آدینه=آذینی یا آدینی برابر با روز ناهید
واژگان سغدی، برگرفته از فرهنگ سغدی نوشته بانوی گرانمایه بدرالزمان قریب.
ریشه ی واژه ی #آدینه در فارسی و آینی یا آتنا در ترکی ✅
متن زیر را بخوانیم : ( نقل قول است )
/ریشۀ واژه ی “آدینه” چیست؟
فرامرز میرشکار در وبلاگ خود آورده است:
“آدینه : این واژه در ایران باستان ati - ayanaka بوده است که به معنای حرکت به سویی و جمع شدن در آن نقطه می باشد ( فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، دکتر محمد حسن دوست، ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسى، ۱۳۸۳ ) که دقیقا معادل عربی آن “جمعه” می باشد و این دقیقا بیان می سازد که جمع شدن در نقطه ای برای عبادت و در روزی خاص، ریشه ای باستانی دارد. ”/
... [مشاهده متن کامل]
همانطور که میبینید چسباندن آن به پارسی باستان خنده دار است اما باید بدانیم که آتنا یا آینی به معنی جمع شدن
آتیلماق و از بن آتماق ، آتلاماق عبور کردن است که برای مجموع گذر هفته و آتیلماق به معنی هجوم جمع شدن که برای روز جمعه یا جمع شدن استفاده شده است.
که چه به روز جمعه به صورت آینی گونو و چه به کل هفته به صورت آتنا استفاده شده است که در عربی به آن روز جمعه گویند آتنا اگر نشانگر هفته باشد تنها استفاده میشود اما اگر مربوط به روز جمعه باشد که در ترکی همراه با گونو معنی را میرساند. ♦️
آتلاماق به معنی عبور کردن و آتیلماق , آتینماق به تفسیر یک جا ریختن ، هجوم بردن است.
در عربی جمع ، #جمعه از فعل دیگر از جومماق استفاده شده است
متن زیر را بخوانیم : ( نقل قول است )
/ریشۀ واژه ی “آدینه” چیست؟
فرامرز میرشکار در وبلاگ خود آورده است:
“آدینه : این واژه در ایران باستان ati - ayanaka بوده است که به معنای حرکت به سویی و جمع شدن در آن نقطه می باشد ( فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، دکتر محمد حسن دوست، ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسى، ۱۳۸۳ ) که دقیقا معادل عربی آن “جمعه” می باشد و این دقیقا بیان می سازد که جمع شدن در نقطه ای برای عبادت و در روزی خاص، ریشه ای باستانی دارد. ”/
... [مشاهده متن کامل]
همانطور که میبینید چسباندن آن به پارسی باستان خنده دار است اما باید بدانیم که آتنا یا آینی به معنی جمع شدن
آتیلماق و از بن آتماق ، آتلاماق عبور کردن است که برای مجموع گذر هفته و آتیلماق به معنی هجوم جمع شدن که برای روز جمعه یا جمع شدن استفاده شده است.
که چه به روز جمعه به صورت آینی گونو و چه به کل هفته به صورت آتنا استفاده شده است که در عربی به آن روز جمعه گویند آتنا اگر نشانگر هفته باشد تنها استفاده میشود اما اگر مربوط به روز جمعه باشد که در ترکی همراه با گونو معنی را میرساند. ♦️
آتلاماق به معنی عبور کردن و آتیلماق , آتینماق به تفسیر یک جا ریختن ، هجوم بردن است.
در عربی جمع ، #جمعه از فعل دیگر از جومماق استفاده شده است
جمعه
معنی آدینه:روز بزرگداشت وتزیین و آمادگی پذیرش در استقبالی به شادی ( آدین ) ، کنایه از دوران کنونی پس از شش دوره تکاملی خلقت
منجزی ها و بهداروندها و از ایل بختیاروندند
آدینه وند قلب لکستان است آدینه وندها لک زبان اند و اصلا ربطی به لر ندارد
آقای محرابی این ره که میروی به تُرکستان است
آدینه وند قلب لکستان است آدینه وندها لک زبان اند و اصلا ربطی به لر ندارد
آقای محرابی این ره که میروی به تُرکستان است
شجرنامه
جهانگیر خان بختیاروند ایلخان
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند
شاه منصور خان
رستم خان آقاسی
تاج الدین قنبر ( تاجمیر )
یوسف خان
اسماعیل خان
پدر
آدینه خان . مهمد ( محمود )
... [مشاهده متن کامل]
تیره اسماعیل وند زونی استرون طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند
اولاد ملا آدینه تیره هارونی خلیلی
روستای هارون کلا در بخش آب ماهیک لالی
کوه های استرون در لالی
***
تش آدینه آسترکی
آدینه پسر اسماعیل
****
تش کلا هارونی چهارلنگ
آدینه پسر اسماعیل
***
نام شهر قندهار ::اسکندریه بود
این شهر را اسکندر مقدونی بنا نهاد
بعد از فتح قندهار
آدینه خان بختیاروند لقب اسکندر گرفت
آدینه سکندر
و
سکندر شمس الدین
شجرنامه
رستم خان آقاسی
تاج الدین قنبر
جان محمد خان
شمس الدین خان
تیره شمس خلیلی *رستمی منجزی *
جهانگیر خان بختیاروند ایلخان
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند
شاه منصور خان
رستم خان آقاسی
تاج الدین قنبر ( تاجمیر )
یوسف خان
اسماعیل خان
پدر
آدینه خان . مهمد ( محمود )
... [مشاهده متن کامل]
تیره اسماعیل وند زونی استرون طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند
اولاد ملا آدینه تیره هارونی خلیلی
روستای هارون کلا در بخش آب ماهیک لالی
کوه های استرون در لالی
***
تش آدینه آسترکی
آدینه پسر اسماعیل
****
تش کلا هارونی چهارلنگ
آدینه پسر اسماعیل
***
نام شهر قندهار ::اسکندریه بود
این شهر را اسکندر مقدونی بنا نهاد
بعد از فتح قندهار
آدینه خان بختیاروند لقب اسکندر گرفت
آدینه سکندر
و
سکندر شمس الدین
شجرنامه
رستم خان آقاسی
تاج الدین قنبر
جان محمد خان
شمس الدین خان
تیره شمس خلیلی *رستمی منجزی *
روز جمعه ادینه گفته میشود. یا ب دلیالی ایام. گفته شده
شروعی پرامید
تیره آدینه وند طایفه تاج الدین عبدالهی
ایل منجزی بهداروند
ایل منجزی بهداروند
کلاآدینه خانبختیاروند ( مستوفی نادرشاه )
پسر اسکندر خان بختیاروند پسر کلی رستم آقاسی بختیاروند پسر شاه منصور خان بختیاروند ایلخان پسر خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند *بختیاروند *
... [مشاهده متن کامل]
تیره جرعه. تیره جوبریز طایفه بلیوند بهداروند خلیلی . تیره کلا هارونی خلیلی. طایفه نصرالله ریگی بهداروند
پسر اسکندر خان بختیاروند پسر کلی رستم آقاسی بختیاروند پسر شاه منصور خان بختیاروند ایلخان پسر خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند *بختیاروند *
... [مشاهده متن کامل]
تیره جرعه. تیره جوبریز طایفه بلیوند بهداروند خلیلی . تیره کلا هارونی خلیلی. طایفه نصرالله ریگی بهداروند
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)