ادوارد بارنت تایلور

دانشنامه عمومی

سر ادوارد بارنت تایلور ( انگلیسی: Edward Burnett Tylor؛ ۲ اکتبر ۱۸۳۲ – ۲ ژانویهٔ ۱۹۱۷ ) یک انسان شناس اهل بریتانیا است که به عنوان بنیان گذار انسان شناسی فرهنگی شناخته می شود. [ ۱]
تایلور نماینده تکامل فرهنگی یا تطورگرایی است. او در آثارش «فرهنگ بدوی» ( Primitive Culture ) و «انسان شناسی» ( Anthropology ) زمینه مطالعات علمی انسان شناسی را بر اساس نظریه تکاملی چارلز لایل تعریف کرد. تایلور بر این باور بود که یک پایه و اساس عملکردی برای توسعه جامعه و دین وجود دارد که او آن را به صورت جهانی تبیین کرد. تایلور مدعی بود که همه جوامع سه مرحله اساسی توسعه را از وحشیگری و بربریت تا تمدن از سرمی گذرانند. [ ۲]
توسط بسیاری، تایلور به عنوان یکی از شخصیت های بنیان گذار علم انسان شناسی اجتماعی در نظر گرفته می شود که آثارش به شکل گرفتن رشته انسان شناسی در قرن نوزدهم کمک کرده است. [ ۳] او معتقد بود که «تحقیقات درمورد تاریخ و ماقبل تاریخ انسان می تواند به عنوان پایه ای برای اصلاح جامعه بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد. »[ ۴]
تایلور استفاده از اصطلاح روح باوری ( ایمان به روح مجرد یا آنیما برای همه چیز و ابراز ذات ) را دوباره رایج کرد. [ ۵] او مطرح کرد که مرحلهٔ اول بسط ادیان، اعتقاد به این باور است که روح اساس زندگی است.
سهم و تأثیر تایلور در تاریخ انسان شناسی بی همتاست. او بی شک پدر انسان شناسی و مهم ترین متفکر مکتب تطوری است. تایلور همچنین پایه های نظریه اشاعه را نیز صورت گذاری کرد. اهمیت تایلور در تاریخ انسان شناسی دین و جامعه شناسی دین از دو جهت است. نخست نظریه آنیمیسم او که صرف نظر از درستی یا غلط بودنش، مبنای نظری بسیاری از تئوری های انسان شناسی و جامعه شناسی مانند نظریه افسون زدایی وبر شد. از جهت دیگر تایلور با ترسیم سیستم تطوری دین، عملاً کلید نگاه تطوری و اروپا محور به ادیان را زد و پس از او بسیاری از انسان شناسان برجسته، با پیش رو قرار دادن چنین نمودارهایی پا به میدان تحقیق دینی می گذاشتند. [ ۶]
ادوارد بارنت تایلور دربارهٔ اساطیر و ادیان جوامع ابتدایی به تحقیقات علمی پرداخت. [ ۷] وی اولین کسی است که در زمینه قربانی به طور جدی به بحث و تفحص پرداخته است. اساس کار او، چنان که از آثارش برمی آید، انسان شناسی اجتماعی به شیوه علمی، آماری و تطبیقی است. آنچه او و محققان را در تحقیقات علمی شان در خصوص قربانی یاری رساند، توجه به این خواسته طبیعی بود که بشر همواره در پی ایجاد پیوند میان خود و آن چیزی است که مقدس می پندارد و به تقدیم قربانی و هدایا می پردازد. از نظر او، قربانی هدیه ای است به موجودات ماورای طبیعی تا علاقه آن ها نسبت به قربانی کنندگان جلب شود، یا دشمنی آن ها کاهش یابد. نظریه تایلور با گذشت زمان، مورد تحلیل و نقد صاحب نظران واقع گردید. [ ۸] [ ۹]
عکس ادوارد بارنت تایلورعکس ادوارد بارنت تایلور
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس