ادبیات حکمت گونه ای از ادبیات رایج در خاور نزدیک باستان بوده است. [ ۱] این ژانر شامل سخنان حکیمان، خردمندان و افسانه بافی هایی آموزنده در مورد الوهیت و فضیلت ارائه می کند. اگرچه این گونه از تکنیک های داستان سرایی شفاهی سنتی استفاده می کند، اما به صورت مکتوب نیز منتشر شده است. از مصادیق این نوع ادبیات می توان به کتبی مانند قرآن و انجیل، مزامیر اشاره کرد. [ ۲]
ژانر ادبی کتاب آیینه ای از شاهزادگان که در ادبیات رنسانس اسلامی و غربی سابقه ای طولانی دارد، هم خانواده سکولار ادبیات حکمت است. در دوران باستان اروپا، اشعار تعلیمی هزیود، به ویژه شعر کارها و روزها به عنوان منبع دانشی مشابه ادبیات حکمت مصر باستان، بابلی ها و اسرائیل تلقی می شد. سرایش های پیش از اسلام مملو از اشعار حکیمانه بسیاری است، از جمله اشعار زهیر بن أبی سُلمی ( ۵۲۰–۶۰۹ ) .
بیشتر اندیشمندان، امروزه موافقند که داستان یوسف یک گونه از ادبیات حکمت می باشد که توسط یک نویسنده ساخته و پرداخته شده است و در قرن پنجم پیش از میلاد به شکل کنونی خود درآمده. [ ۳] تاریخ ویرایش آن ممکن است شامل اولین «نسخه روبن» باشد که از پادشاهی شمالی اسرائیل سرچشمه گرفته بود و قصد داشت تسلط «خاندان یوسف» را بر سایر قبایل توجیه کند، که بعداً «گسترش یهودا» را دنبال کرد. ( فصل ها ۳۸ و ۴۹ ) ارتقای یهودا به عنوان جانشین برحق یعقوب، و در نهایت تزیینات مختلف به طوری کرده که این رمان به عنوان پل بین سفر پیدایش و داستان موسی و خروج بنی اسرائیل از مصر عمل کند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفژانر ادبی کتاب آیینه ای از شاهزادگان که در ادبیات رنسانس اسلامی و غربی سابقه ای طولانی دارد، هم خانواده سکولار ادبیات حکمت است. در دوران باستان اروپا، اشعار تعلیمی هزیود، به ویژه شعر کارها و روزها به عنوان منبع دانشی مشابه ادبیات حکمت مصر باستان، بابلی ها و اسرائیل تلقی می شد. سرایش های پیش از اسلام مملو از اشعار حکیمانه بسیاری است، از جمله اشعار زهیر بن أبی سُلمی ( ۵۲۰–۶۰۹ ) .
بیشتر اندیشمندان، امروزه موافقند که داستان یوسف یک گونه از ادبیات حکمت می باشد که توسط یک نویسنده ساخته و پرداخته شده است و در قرن پنجم پیش از میلاد به شکل کنونی خود درآمده. [ ۳] تاریخ ویرایش آن ممکن است شامل اولین «نسخه روبن» باشد که از پادشاهی شمالی اسرائیل سرچشمه گرفته بود و قصد داشت تسلط «خاندان یوسف» را بر سایر قبایل توجیه کند، که بعداً «گسترش یهودا» را دنبال کرد. ( فصل ها ۳۸ و ۴۹ ) ارتقای یهودا به عنوان جانشین برحق یعقوب، و در نهایت تزیینات مختلف به طوری کرده که این رمان به عنوان پل بین سفر پیدایش و داستان موسی و خروج بنی اسرائیل از مصر عمل کند. [ ۴]

wiki: ادبیات حکمت