[ویکی فقه] آداب قضاوت. در شرع مقدس اسلام برای قضاوت آدابی ذکر شده است که در این مجال اشاراتی به این آداب خواهیم داشت.
فقها آداب قضا را به مستحب، مکروه، واجب و حرام تقسیم کرده اند:
← آداب مستحب
۱. مدعی باید بالغ، عاقل و رشید باشد. دعوی صغیر و مجنون مسموع نیست. مگر این که به وسیلۀ ولی یا وصی یا قیم آنان اقامه شده باشد. همچنین دعوی غیر رشید در صورتی که مربوط به امور مالی او باشد، مسموع نخواهد بود، ولی اقامۀ دعوی از طرف افراد غیر رشید در اموری که متضمن تصرف در اموال و حقوق مالی او نباشد، بدون اشکال است. ۲. مدعی باید در دعوایی که مطرح می کند، ذی نفع باشد یا از طرف ذی نفع وکالت یا ولایت یا قیمومت یا وصایت داشته باشد. ۳. مدعی باید در دعوایی که مطرح می کند، جازم باشد؛ دعاوی مبنی بر فرض و گمان قابل استماع نیست. ۴. مدعی به، باید از نظر شرعی قابل تملک باشد. بنابراین دعاوی مربوط به خمر و آلات و ادوات قمار و مانند آنها مسموع نخواهد بود.
جواهر الکلام، ج۴۰، ص۳۷۶.
۱. ↑ المبسوط، طوسی، ج۸، ص۸۶.
...
فقها آداب قضا را به مستحب، مکروه، واجب و حرام تقسیم کرده اند:
← آداب مستحب
۱. مدعی باید بالغ، عاقل و رشید باشد. دعوی صغیر و مجنون مسموع نیست. مگر این که به وسیلۀ ولی یا وصی یا قیم آنان اقامه شده باشد. همچنین دعوی غیر رشید در صورتی که مربوط به امور مالی او باشد، مسموع نخواهد بود، ولی اقامۀ دعوی از طرف افراد غیر رشید در اموری که متضمن تصرف در اموال و حقوق مالی او نباشد، بدون اشکال است. ۲. مدعی باید در دعوایی که مطرح می کند، ذی نفع باشد یا از طرف ذی نفع وکالت یا ولایت یا قیمومت یا وصایت داشته باشد. ۳. مدعی باید در دعوایی که مطرح می کند، جازم باشد؛ دعاوی مبنی بر فرض و گمان قابل استماع نیست. ۴. مدعی به، باید از نظر شرعی قابل تملک باشد. بنابراین دعاوی مربوط به خمر و آلات و ادوات قمار و مانند آنها مسموع نخواهد بود.
جواهر الکلام، ج۴۰، ص۳۷۶.
۱. ↑ المبسوط، طوسی، ج۸، ص۸۶.
...
wikifeqh: آداب_قضاوت