[ویکی فقه] اَخْلاق ِ ناصِری، مهم ترین رساله در حکمت عملی در دوره اسلامی می باشد.
خواجه نصیر طوسی د ۷۲ق /۲۷۳م این کتاب را زمانی نوشت که در قُهستان و در خدمت حاکم آنجا، ناصرالدین عبدالرحیم ، محتشم اسماعیلی بود و همو که از خواجه دعوت کرده بود تا به اطرافیان او بپیوندد، از او درخواست کرد تا تهذیب الاخلاق طهارة الاعراق ابوعلی مسکویه ه م را به فارسی ترجمه کند. با توجه به تاریخ اتمام تحریر که در پایان یکی از نسخه های اخلاق ناصری آمده ۳۳ق /۲۳۶م ، می توان گفت که این اثر قدیم ترین نوشته خواجه است که به دست ما رسیده ، و از آثار آغاز دوره پختگی اوست .
دیباجه ای نو بر اخلاق ناصری
خواجه اندکی پیش از سقوط الموت بر اثر یورش مغولان و در زمانی که لشکر هولاکو در حوالی قلعه های اسماعیلیان بود، به خدمت خان مغول رسید ۵۴ق /۲۵۶م و دیباجه ای نو بر اخلاق ناصری نوشت و به هولاکو تقدیم کرد. در مقدمه جدید توضیح داده است که دیباجه قدیم اخلاق ناصری را به رغم خواست خود «جهت استخلاص نفس و عِرض از وضع دیباجه بر صیغتی موافق عادت آن جماعت اسماعیلیان در ثنا و اطرای سادات و کُبَرای ایشان ...» نوشته بوده است ، اما با رهایی از وضع ناپسند قهستان «دیباجه کتاب را که بر سیاقتی غیر مرضی بود، بدل گرداند».
ترتیب کتاب
وی در ۶۳ق بندی نیز درباره حق پدر و مادر بر فرزند به کتاب افزود. اخلاق ناصری به صورتی که امروزه در دست است ، از بخش اخلاق ، تدبیر منزل و سیاست مدن فراهم آمده است و با بخش حکمت عملی در فلسفه قدیم ، به گونه ای که فیلسوفان دوره اسلامی ، به دنبال سنت ارسطویی طبقه بندی علوم ، ترتیب داده بودند، مطابقت دارد.
دلیل نگارش
...
خواجه نصیر طوسی د ۷۲ق /۲۷۳م این کتاب را زمانی نوشت که در قُهستان و در خدمت حاکم آنجا، ناصرالدین عبدالرحیم ، محتشم اسماعیلی بود و همو که از خواجه دعوت کرده بود تا به اطرافیان او بپیوندد، از او درخواست کرد تا تهذیب الاخلاق طهارة الاعراق ابوعلی مسکویه ه م را به فارسی ترجمه کند. با توجه به تاریخ اتمام تحریر که در پایان یکی از نسخه های اخلاق ناصری آمده ۳۳ق /۲۳۶م ، می توان گفت که این اثر قدیم ترین نوشته خواجه است که به دست ما رسیده ، و از آثار آغاز دوره پختگی اوست .
دیباجه ای نو بر اخلاق ناصری
خواجه اندکی پیش از سقوط الموت بر اثر یورش مغولان و در زمانی که لشکر هولاکو در حوالی قلعه های اسماعیلیان بود، به خدمت خان مغول رسید ۵۴ق /۲۵۶م و دیباجه ای نو بر اخلاق ناصری نوشت و به هولاکو تقدیم کرد. در مقدمه جدید توضیح داده است که دیباجه قدیم اخلاق ناصری را به رغم خواست خود «جهت استخلاص نفس و عِرض از وضع دیباجه بر صیغتی موافق عادت آن جماعت اسماعیلیان در ثنا و اطرای سادات و کُبَرای ایشان ...» نوشته بوده است ، اما با رهایی از وضع ناپسند قهستان «دیباجه کتاب را که بر سیاقتی غیر مرضی بود، بدل گرداند».
ترتیب کتاب
وی در ۶۳ق بندی نیز درباره حق پدر و مادر بر فرزند به کتاب افزود. اخلاق ناصری به صورتی که امروزه در دست است ، از بخش اخلاق ، تدبیر منزل و سیاست مدن فراهم آمده است و با بخش حکمت عملی در فلسفه قدیم ، به گونه ای که فیلسوفان دوره اسلامی ، به دنبال سنت ارسطویی طبقه بندی علوم ، ترتیب داده بودند، مطابقت دارد.
دلیل نگارش
...
wikifeqh: اخلاق_ناصری
[ویکی نور] اخلاق ناصری، اثر خواجه نصیر الدین طوسی، به زبان فارسی و یکی از مهم ترین رساله های حکمت عملی در دوره اسلامی است که در سال 633ق، نوشتن آن به پایان رسیده است. مطالب کتاب، تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی است که درباره انسان و خانواده و جامعه می باشد.
خواجه، با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت عملی بود، سنتی را بنا نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او، سابقه نداشت. کتاب اخلاق ناصری، ترجمه و تحریر «تهذیب الاخلاق» ابوعلی مسکویه ، به اضافه دو قسمت دیگر در تدبیر منزل و سیاست مدن است که خواجه خود، به آن افزوده است.
مؤلف، مدتی نسبتاً طولانی، در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصر الدین عبدالرحیم به حساب می آمد. روزی در مجلس، ناصر الدین سخن از کتاب تهذیب الاخلاق ابوعلی مسکویه به میان آورد و از نصیر الدین خواست که آن را از عربی به فارسی ترجمه کند؛ نصیر الدین در پاسخ گفت: زیبایی های لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهد رفت و این کتاب، شامل تنها یکی از شاخه های حکمت عملی است؛ یعنی حکمت خلقی یا تهذیب الاخلاق و از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشده است، سپس پیشنهاد تألیف کتابی را داد شامل سه بخش، به طوری که بخش اول، خلاصه کتاب تهذیب الاخلاق باشد و دو بخش دیگر، به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آرای دیگر حکما بپردازد. ناصر الدین موافقت کرده و مشوق مؤلف در تألیف گردید و نصیر الدین به احترام ناصر الدین، عبدالرحیم، نام کتاب را «اخلاق ناصری» نهاد.
کتاب، شامل یک مقدمه و سه مقاله است. در مقدمه، سبب تألیف و موضوع کتاب و رئوس مباحث آن، بیان شده است. مقاله اول، در حکمت خلقی است که بیشتر مطالب آن از تهذیب الاخلاق ابن مسکویه برگفته شده است و شامل هفت فصل در مبادی و ده فصل در مقاصد است. مقاله دوّم، در مورد تدبیر منزل بوده و شامل پنج فصل است. نصیر الدین آن را از رساله مختصر تدبیر منزل، نوشته نویسنده به نام آبروسن یونانی گرفته و خود، آن را به آداب متقدمان و متأخران موشح کرده است. مقاله سوم، شامل هشت فصل است که نصیر الدین در نوشتن آن از کتاب های فصول المدنی و آراء اهل المدینة الفاضلة فارابی و السیاسة ابن سینا، استفاده کرده است. در نهایت، این فصل، با قسمتی از وصایای منسوب به افلاطون تمام می شود.
در اخلاق ناصری مسائل بنیادینی وجود دارد که مهم ترین آنها مورد پژوهش قرار می گیرد: 1- معرفت نفس ناطقه: یکی از مسائل بسیار مهم کتاب، بحث پیرامون معرفت نفس است، چون پژوهش در کیفیت اکتساب فضایل و نیل به کمال و سعادت، بدون بررسی نفس انسانی، میسّر نیست، خواجه شش فصل از هفت فصل قسم اول از مقاله اول را به نفس انسانی اختصاص داده است. وی بعد از بیان مقدمه ای، بساطت، جوهریّت و تجرّد را مورد بررسی قرار داده و بقای نفس ناطقه پس از ترک بدن را به تأکید تبیین می سازد، آن گاه برای نفس حیوانی، دو قوّه ادراک آلی و تحریک ارادی را نام برده و سه قوه، برای انسان برمی شمارد که عبارتند از: نخست، قوه ادراک معقولات و تمیز میان مصالح و مفاسد اعمال که آن را قوه نطق می خوانند؛ دوم، قوه شهوی که مبدأ جذب منافع و... است؛ سوم، قوه غضبی که مبدأ دفع مضار و اقدام بر اهوال و شوق تسلط و ترفع می باشد.
خواجه، با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت عملی بود، سنتی را بنا نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او، سابقه نداشت. کتاب اخلاق ناصری، ترجمه و تحریر «تهذیب الاخلاق» ابوعلی مسکویه ، به اضافه دو قسمت دیگر در تدبیر منزل و سیاست مدن است که خواجه خود، به آن افزوده است.
مؤلف، مدتی نسبتاً طولانی، در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصر الدین عبدالرحیم به حساب می آمد. روزی در مجلس، ناصر الدین سخن از کتاب تهذیب الاخلاق ابوعلی مسکویه به میان آورد و از نصیر الدین خواست که آن را از عربی به فارسی ترجمه کند؛ نصیر الدین در پاسخ گفت: زیبایی های لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهد رفت و این کتاب، شامل تنها یکی از شاخه های حکمت عملی است؛ یعنی حکمت خلقی یا تهذیب الاخلاق و از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشده است، سپس پیشنهاد تألیف کتابی را داد شامل سه بخش، به طوری که بخش اول، خلاصه کتاب تهذیب الاخلاق باشد و دو بخش دیگر، به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آرای دیگر حکما بپردازد. ناصر الدین موافقت کرده و مشوق مؤلف در تألیف گردید و نصیر الدین به احترام ناصر الدین، عبدالرحیم، نام کتاب را «اخلاق ناصری» نهاد.
کتاب، شامل یک مقدمه و سه مقاله است. در مقدمه، سبب تألیف و موضوع کتاب و رئوس مباحث آن، بیان شده است. مقاله اول، در حکمت خلقی است که بیشتر مطالب آن از تهذیب الاخلاق ابن مسکویه برگفته شده است و شامل هفت فصل در مبادی و ده فصل در مقاصد است. مقاله دوّم، در مورد تدبیر منزل بوده و شامل پنج فصل است. نصیر الدین آن را از رساله مختصر تدبیر منزل، نوشته نویسنده به نام آبروسن یونانی گرفته و خود، آن را به آداب متقدمان و متأخران موشح کرده است. مقاله سوم، شامل هشت فصل است که نصیر الدین در نوشتن آن از کتاب های فصول المدنی و آراء اهل المدینة الفاضلة فارابی و السیاسة ابن سینا، استفاده کرده است. در نهایت، این فصل، با قسمتی از وصایای منسوب به افلاطون تمام می شود.
در اخلاق ناصری مسائل بنیادینی وجود دارد که مهم ترین آنها مورد پژوهش قرار می گیرد: 1- معرفت نفس ناطقه: یکی از مسائل بسیار مهم کتاب، بحث پیرامون معرفت نفس است، چون پژوهش در کیفیت اکتساب فضایل و نیل به کمال و سعادت، بدون بررسی نفس انسانی، میسّر نیست، خواجه شش فصل از هفت فصل قسم اول از مقاله اول را به نفس انسانی اختصاص داده است. وی بعد از بیان مقدمه ای، بساطت، جوهریّت و تجرّد را مورد بررسی قرار داده و بقای نفس ناطقه پس از ترک بدن را به تأکید تبیین می سازد، آن گاه برای نفس حیوانی، دو قوّه ادراک آلی و تحریک ارادی را نام برده و سه قوه، برای انسان برمی شمارد که عبارتند از: نخست، قوه ادراک معقولات و تمیز میان مصالح و مفاسد اعمال که آن را قوه نطق می خوانند؛ دوم، قوه شهوی که مبدأ جذب منافع و... است؛ سوم، قوه غضبی که مبدأ دفع مضار و اقدام بر اهوال و شوق تسلط و ترفع می باشد.
wikinoor: اخلاق_ناصری
[ویکی فقه] اخلاق ناصری (کتاب). «اخلاق ناصری»، اثر خواجه نصیر الدین طوسی ، به زبان فارسی و یکی از مهم ترین رساله های حکمت عملی در دوره اسلامی است که در سال ۶۳۳ ق، نوشتن آن به پایان رسیده است.
مطالب کتاب، تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی است که در باره انسان و خانواده و جامعه می باشد. خواجه، با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت عملی بود، سنتی را بنا نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او، سابقه نداشت. کتاب اخلاق ناصری، ترجمه و تحریر « تهذیب الاخلاق » ابو علی مسکویه ، به اضافه دو قسمت دیگر در تدبیر منزل و سیاست مدن است که خواجه خود، به آن افزوده است. مؤلف، مدتی نسبتا طولانی، در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصر الدین عبد الرحیم به حساب می آمد. روزی در مجلس، ناصر الدین سخن از کتاب تهذیب الاخلاق ابو علی مسکویه به میان آورد و از نصیر الدین خواست که آن را از عربی به فارسی ترجمه کند؛ نصیر الدین در پاسخ گفت: زیبایی های لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهد رفت و این کتاب، شامل تنها یکی از شاخه های حکمت عملی است؛ یعنی حکمت خلقی یا تهذیب الاخلاق و از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشده است، سپس پیشنهاد تالیف کتابی را داد شامل سه بخش، به طوری که بخش اول، خلاصه کتاب تهذیب الاخلاق باشد و دو بخش دیگر، به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آرای دیگر حکما بپردازد. ناصر الدین موافقت کرده و مشوق مؤلف در تالیف گردید و نصیر الدین به احترام ناصر الدین، عبد الرحیم، نام کتاب را «اخلاق ناصری» نهاد.
ساختار کتاب
کتاب، شامل یک مقدمه و سه مقاله است. در مقدمه، سبب تالیف و موضوع کتاب و رئوس مباحث آن، بیان شده است. مقاله اول، در حکمت خلقی است که بیشتر مطالب آن از تهذیب الاخلاق ابن مسکویه برگفته شده است و شامل هفت فصل در مبادی و ده فصل در مقاصد است. مقاله دوم، در مورد تدبیر منزل بوده و شامل پنج فصل است. نصیر الدین آن را از رساله مختصر تدبیر منزل، نوشته نویسنده به نام آبروسن یونانی گرفته و خود، آن را به آداب متقدمان و متاخران موشح کرده است. مقاله سوم، شامل هشت فصل است که نصیر الدین در نوشتن آن از کتاب های فصول المدنی و آراء اهل المدینة الفاضلة فارابی و السیاسة ابن سینا، استفاده کرده است. در نهایت، این فصل، با قسمتی از وصایای منسوب به افلاطون تمام می شود.
گزارش محتوا
در اخلاق ناصری مسائل بنیادینی وجود دارد که مهم ترین آنها مورد پژوهش قرار می گیرد:
← معرفت نفس ناطقه
...
مطالب کتاب، تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی است که در باره انسان و خانواده و جامعه می باشد. خواجه، با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت عملی بود، سنتی را بنا نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او، سابقه نداشت. کتاب اخلاق ناصری، ترجمه و تحریر « تهذیب الاخلاق » ابو علی مسکویه ، به اضافه دو قسمت دیگر در تدبیر منزل و سیاست مدن است که خواجه خود، به آن افزوده است. مؤلف، مدتی نسبتا طولانی، در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصر الدین عبد الرحیم به حساب می آمد. روزی در مجلس، ناصر الدین سخن از کتاب تهذیب الاخلاق ابو علی مسکویه به میان آورد و از نصیر الدین خواست که آن را از عربی به فارسی ترجمه کند؛ نصیر الدین در پاسخ گفت: زیبایی های لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهد رفت و این کتاب، شامل تنها یکی از شاخه های حکمت عملی است؛ یعنی حکمت خلقی یا تهذیب الاخلاق و از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشده است، سپس پیشنهاد تالیف کتابی را داد شامل سه بخش، به طوری که بخش اول، خلاصه کتاب تهذیب الاخلاق باشد و دو بخش دیگر، به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آرای دیگر حکما بپردازد. ناصر الدین موافقت کرده و مشوق مؤلف در تالیف گردید و نصیر الدین به احترام ناصر الدین، عبد الرحیم، نام کتاب را «اخلاق ناصری» نهاد.
ساختار کتاب
کتاب، شامل یک مقدمه و سه مقاله است. در مقدمه، سبب تالیف و موضوع کتاب و رئوس مباحث آن، بیان شده است. مقاله اول، در حکمت خلقی است که بیشتر مطالب آن از تهذیب الاخلاق ابن مسکویه برگفته شده است و شامل هفت فصل در مبادی و ده فصل در مقاصد است. مقاله دوم، در مورد تدبیر منزل بوده و شامل پنج فصل است. نصیر الدین آن را از رساله مختصر تدبیر منزل، نوشته نویسنده به نام آبروسن یونانی گرفته و خود، آن را به آداب متقدمان و متاخران موشح کرده است. مقاله سوم، شامل هشت فصل است که نصیر الدین در نوشتن آن از کتاب های فصول المدنی و آراء اهل المدینة الفاضلة فارابی و السیاسة ابن سینا، استفاده کرده است. در نهایت، این فصل، با قسمتی از وصایای منسوب به افلاطون تمام می شود.
گزارش محتوا
در اخلاق ناصری مسائل بنیادینی وجود دارد که مهم ترین آنها مورد پژوهش قرار می گیرد:
← معرفت نفس ناطقه
...
wikifeqh: اخلاق_ناصری _(کتاب)
[ویکی شیعه] اخلاق ناصری (کتاب). اخلاق ناصری، کتابی در حکمت عملی و اخلاق عقلی، تألیف خواجه نصیرالدین طوسی. این کتاب را مهم ترین رساله در حکمت عملی در دوره اسلامی دانسته اند. کتاب شامل سه بخش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن است که مطابق با حکمت عملی در فلسفه اسلامی است. خواجه نصیر این کتاب را برای ناصرالدین عبدالرحیم اسماعیلی نوشت اما پس از سقوط اسماعیلیان، دیباچه ای نو بر کتاب خود نگاشت و توضیح داد که دیباچۀ قدیم کتاب را علی رغم میل باطنی اش نوشته تا جانش در برابر اسماعیلیان در امان باشد.
خواجه نصیر طوسی (متوفی۶۷۲ق) این کتاب را زمانی نوشت که در دربار اسماعیلیان قُهستان و در خدمت حاکم آنجا، ناصرالدین عبدالرحیم بود. ناصرالدین عبدالرحیم که از خواجه دعوت کرده بود تا به اطرافیان او بپیوندد، از او درخواست کرد تا تهذیب الاخلاق ابوعلی مسکویه را به فارسی ترجمه کند.
با توجه به تاریخ اتمام نگارش اخلاق ناصری که در پایان یکی از نسخه های آن آمده (۶۳۳ق )، می توان گفت که این اثر، قدیمی ترین نوشته خواجه نصیر طوسی است باقی مانده، و از آثار ابتدایی دوره پختگی اوست .
خواجه نصیر طوسی (متوفی۶۷۲ق) این کتاب را زمانی نوشت که در دربار اسماعیلیان قُهستان و در خدمت حاکم آنجا، ناصرالدین عبدالرحیم بود. ناصرالدین عبدالرحیم که از خواجه دعوت کرده بود تا به اطرافیان او بپیوندد، از او درخواست کرد تا تهذیب الاخلاق ابوعلی مسکویه را به فارسی ترجمه کند.
با توجه به تاریخ اتمام نگارش اخلاق ناصری که در پایان یکی از نسخه های آن آمده (۶۳۳ق )، می توان گفت که این اثر، قدیمی ترین نوشته خواجه نصیر طوسی است باقی مانده، و از آثار ابتدایی دوره پختگی اوست .
wikishia: اخلاق_ناصری_(کتاب)