اخلاق اقتصادی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در روایات زیادی مسلمانان را به اصلاح کار و معیشت یکدیگر موظف نموده و توانگران را به دستگیری از فقیران و درماندگان جامعه فرمان داده است
یا به تعبیر جامع تر « اقتصاد » را در زندگی بشر دارای اهمیت می داند ولی نه بسان جوامع سرمایه داری که آن را اصیل دانسته و تمام فضائل اخلاقی و عواطف انسانی را فدای آن می نمایند. بلکه آن را یکی از امور مؤثر در زندگی قرار داده و نقش مهم اخلاق و فضیلت را هم نادیده نگرفته است و در هر شرائط اولویت را به اخلاق و فضیلت داده است. و لذا در روایات زیادی مسلمانان را به اصلاح کار و معیشت یکدیگر موظف نموده و توانگران را به دستگیری از فقیران و درماندگان جامعه فرمان داده است و آن ها که از این وظیفه مقدس اخلاقی و اجتماعی شانه خالی کنند و در اثر دست زدن به راههای زیانبار بازرگانی انحصاری و زیاده طلبی ، توازن اقتصادی را به خطر می افکنند، به شدت تهدید و نکوهش کرده است.

وجوب رسیدگی به امور مسلمانان
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس منهم و من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم». «هرکس صبح کند بدون آن که قصدش رسیدگی به امور مسلمانان باشد، از مسلمانان نیست و هرکس صدای مردی را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست».

روایت کلینی از امام صادق درباره یاری کردن حاجتمندان
کلینی از «سماعه» روایت کرده که گفت: از امام صادق علیه السلام سئوال کردم: گروهی سیرند و اضافه بر لوازم و مخارج خود، ثروتی گردآورده اند، درحالی که برادران مسلمانشان شدیدا به شدت محتاجند و زکات هم برای آن ها کفاف نمی دهد، آیا رواست آن ها سیر باشند درحالی که برادرانشان در این روزگار سخت گرسنه هستند؟ امام در پاسخ فرمودند: «المسلم اخو المسلم لا یظلمه ولا یخذله ولا یحرمه، فیحق علی المسلمین الاجتهاد فیه والتواصل والتعاون علیه والمؤاساه لاهل الحاجه والعطف منکم تکونون علی ما امرالله فیهم رحماء بینکم متراحمین» «مسلمان برادر مسلمان است، نباید به او ستم کند و نباید او را تنها بگذارد و خوارش نماید (ونسبت به وضع او بی تفاوت باشد) و نباید او را محروم کند (وبا داشتن ثروت اضافی او را در فقر و فلاکت بگذارد) پس بر مسلمانان لازم است که در برادری و برابری باهم کوشا باشند و بر کمک و رسیدگی به هم و بپا خواستن به یاری حاجتمندان اهتمام بورزند و طبق فرمان خدانسبت به هم مهربان و بخشاینده باشند»

آثار یاری نکردن مؤمنین در کلام امام صادق
...

دانشنامه عمومی

[ ۱] [ ۲] اخلاق اقتصادی، اقتصاد و اخلاق را با هم تلفیق می کند و قضاوت های ارزشی هر دو رشته را به منظور پیش بینی، تحلیل و مدل سازی پدیده های اقتصادی متحد می کند. این امر شامل پیش نیازهای نظری اخلاقی و مبانی سیستم های اقتصادی می شود. این مکتب فکری به فیلسوف یونانی ارسطو برمی گردد که اخلاق نیکوماخسی وی ارتباط بین اصل اقتصادی عینی و ملاحظه عدالت را توصیف می کند. [ ۱] متون دانشگاهی در زمینه اخلاقیات اقتصادی گسترده است او از مفاهیمی مانند قانون طبیعی واجکام دینی به عنوان عواملی تأثیرگذار بر قواعد هنجاری در اقتصاد یاد می کند. [ ۲] به عنوان مثال، در نظر گرفتن فلسفه اخلاق یا ایده اقتصاد اخلاقی، نقطه عزیمت در ارزیابی مدلهای اقتصادی رفتاری است. [ ۳] اخلاق برای اقتصاد، یعنی در ایجاد استاندارد، کاربرد استاندارد و اینکه چه کسانی از این کالاها بهره مند می شوند، باید یک معایب اقتصادی باشد. [ ۴] این امر، همراه با فرض اساسی عقلانیت در اقتصاد، پیوندی را میان خود و اخلاقیات ایجاد می کند چرا که این اخلاقیات است که، بخشی از آن، مفاهیم درست و غلط را مورد مطالعه قرار می دهد.
اندیشه اقتصادی هند باستان محوریت بر رابطه بین مفاهیم خوشبختی، فلسفه اخلاق و ارزشهای اقتصادی داشت، و ارتباطات میان آنها دیدگاه مردم هند باستان را نسبت به هستی انسان تشکیل می داد. نتیجه این رابطه شکل گیری ایده بنیادی اوپانیشادها در مورد وحدت، یگانگی و ثبات استعلایی بود. فلسفه و متافیزیک هند باستان بیانگر درک تعدادی از مفاهیم اقتصادی مدرن است. به عنوان مثال، تنظیم تقاضای موجود وقتی بیش از میزان عرضه باشد به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از بی دولتی، که در آن زمان با تأکید بر اینکه کالاهای غیرمادی منبع خوشبختی است به دست آمد، بازتابی از قاعده مارشال در خصوص سیری ناپذیری خواسته ها است. ریگ ویدا تصویری از نابرابری اقتصادی را در کتاب خود نشان می دهد که بیان می کند، «ثروت لیبرال ها هرگز از بین نمی روند، در حالی که کسی که از اموالش نمی بخشد آسایشی نخواهد یافت». این گفته بدین معناست که اگرچه تولید ثروت شخصی غیراخلاقی تلقی نمی شد، نگه داشتن این ثروت برای خود شخص گناه محسوب می شد. رساله آرته شاستره قوانینی را تدوین کرد که بهره وری اقتصادی را در بافت یک جامعه اخلاقی ارتقا می بخشد. نویسنده ای به نام کاوتیلیا معتقد است که ساخت زیربنا در یک محیط اخلاقی، که مسئولیت آن بر عهده پادشاه است، عامل اصلی تعیین کننده رشد اقتصادی است. . [ نیازمند منبع]
عکس اخلاق اقتصادیعکس اخلاق اقتصادیعکس اخلاق اقتصادیعکس اخلاق اقتصادی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس