[ویکی فقه] اختلاف در قرائت ناشی از تشابه صیغه های متفاوت فعل را اختلاف قرائات در ظواهر صرفی گویند.
یکی از اشکال اختلاف قرائت ها اختلاف ناشی از تشابه شکلی صیغه های مختلف افعال از جهت وزن و همچنین به لحاظ اعراب آنها - مثل بعضی از صیغه های ماضی و مضارع و امر ، اسناد به مذکر و مؤنث ، متکلم و مخاطب، صیغه معلوم و مجهول- است.
نمونه قرآنی
مانند آیه : (ربنا باعد بین اسفارنا) که یعقوب به صیغه ماضی: «باعد» و دیگران به صیغه امر قرائت کرده اند.و آیه: (واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی) که نافع و ابن عامر به صیغه ماضی و دیگران به صیغه امر قرائت کرده اند.و آیه: (وهل نجازی الا الکفور) که حفص و حمزه و کسائی به صیغه معلوم و دیگران به صیغه مجهول قرائت کرده اند.و آیه: (قال اعلم ان الله علی کل شیء قدیر) که حمزه و کسائی به صیغه امر و دیگران به صیغه متکلم قرائت کرده اند.و آیه: (ولا تسال عن اصحاب الجحیم) که نافع به صیغه نهی و دیگران به صیغه مضارع مجهول قرائت کرده اند.و آیه: (ومن یطوع...) که حمزه و کسائی به یاء و تشدید طاء، به صورت مضارع مجزوم و دیگران به تاء و فتح طاء، به صیغه ماضی قرائت کرده اند.
یکی از اشکال اختلاف قرائت ها اختلاف ناشی از تشابه شکلی صیغه های مختلف افعال از جهت وزن و همچنین به لحاظ اعراب آنها - مثل بعضی از صیغه های ماضی و مضارع و امر ، اسناد به مذکر و مؤنث ، متکلم و مخاطب، صیغه معلوم و مجهول- است.
نمونه قرآنی
مانند آیه : (ربنا باعد بین اسفارنا) که یعقوب به صیغه ماضی: «باعد» و دیگران به صیغه امر قرائت کرده اند.و آیه: (واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی) که نافع و ابن عامر به صیغه ماضی و دیگران به صیغه امر قرائت کرده اند.و آیه: (وهل نجازی الا الکفور) که حفص و حمزه و کسائی به صیغه معلوم و دیگران به صیغه مجهول قرائت کرده اند.و آیه: (قال اعلم ان الله علی کل شیء قدیر) که حمزه و کسائی به صیغه امر و دیگران به صیغه متکلم قرائت کرده اند.و آیه: (ولا تسال عن اصحاب الجحیم) که نافع به صیغه نهی و دیگران به صیغه مضارع مجهول قرائت کرده اند.و آیه: (ومن یطوع...) که حمزه و کسائی به یاء و تشدید طاء، به صورت مضارع مجزوم و دیگران به تاء و فتح طاء، به صیغه ماضی قرائت کرده اند.
wikifeqh: اختلاف_قرائات_در_ظواهر_نحوی