[ویکی فقه] احضار متخاصمین (قرآن). اطاعت از احضار پیامبر و بردن داوری نزد پیامبر بر اساس آیات قرآن کریم صفت مومنان حقیقی است.
احضار برخی مسلمانان متخاصم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم برای حکم کردن میان آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » مفسران برای بخشی از این آیات دو شاءن نزول ذکر کرده اند: نخست اینکه : یکی از منافقان با یک مرد یهودی نزاعی داشت ، مرد یهودی، منافق ظاهر مسلمان را به داوری پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) خواند، اما منافق زیر بار نرفت ، و او را به داوری کعب بن اشرف یهودی ! دعوت کرد (و حتی طبق بعضی از روایات صریحا گفت ممکن است محمد در مورد ما عدالت را رعایت نکند!) آیات فوق نازل شد و سخت این گونه اشخاص را مورد سرزنش و مذمت قرار داد. دیگر اینکه در میان امیر مؤ منان امام علی (علیه السلام ) و عثمان (یا طبق روایتی میان آنحضرت و مغیرة بن وائل) بر سر زمینی که از علی (علیه السلام ) خریداری کرده بود و سنگهائی از آن بیرون آمد و خریدار می خواست آن را به عنوان معیوب بودن رد کند، اختلافی در گرفت ، علی (علیه السلام ) فرمود: میان من و تو رسول الله داوری کند، اما حکم بن ابی العاص که از منافقان بود به خریدار گفت : این کار را مکن ، چرا که اگر نزد پسر عموی او - یعنی پیامبر - بروی مسلما به نفع او داوری خواهد کرد! آیه فوق نازل شد و او را سخت نکوهش کرد.
عدم اطاعت منافقان به احضار پیامبر
امتناع برخی از مسلمانان از حضور نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم هنگام فراخوانی آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » خداوند در این آیه به عنوان یک دلیل روشن برای بی ایمانی منافقان می فرماید: (هنگامی که از آنها دعوت شود که به سوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میان آنان داوری کند، گروهی از آنها روی گردان می شوند) (و اذا دعوا الی الله و رسوله لیحکم بینهم اذا فریق منهم معرضون ).برای تاءکید بیشتر و روشن شدن شرک و دنیاپرستیشان اضافه می کند: (اما اگر این داوری به نفع آنها بوده باشد با نهایت تسلیم به سوی او می آیند) (و ان یکن لهم الحق یاتوا الیه مذعنین ).
اطاعت مؤمنان به احضار پیامبر
اطاعت مؤمنان واقعی به فراخوانی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم برای حکم کردن میان آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » «انما کان قول المؤمنین اذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم ان یقولوا سمعنا واطعنا واولـئک هم المفلحون: سخن مؤمنان، هنگامی که بسوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری کند، تنها این است که می گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم! » و اینها همان رستگاران واقعی هستند.» کلمه (انما) که برای حصر است می گوید: آنها جز این سخنی ندارند و سر تا پایشان همین یک سخن است و راستی حقیقت ایمان نیز همین است و بس (سمعنا و اطعنا).
جواز احضار متخاصمین
...
احضار برخی مسلمانان متخاصم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم برای حکم کردن میان آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » مفسران برای بخشی از این آیات دو شاءن نزول ذکر کرده اند: نخست اینکه : یکی از منافقان با یک مرد یهودی نزاعی داشت ، مرد یهودی، منافق ظاهر مسلمان را به داوری پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) خواند، اما منافق زیر بار نرفت ، و او را به داوری کعب بن اشرف یهودی ! دعوت کرد (و حتی طبق بعضی از روایات صریحا گفت ممکن است محمد در مورد ما عدالت را رعایت نکند!) آیات فوق نازل شد و سخت این گونه اشخاص را مورد سرزنش و مذمت قرار داد. دیگر اینکه در میان امیر مؤ منان امام علی (علیه السلام ) و عثمان (یا طبق روایتی میان آنحضرت و مغیرة بن وائل) بر سر زمینی که از علی (علیه السلام ) خریداری کرده بود و سنگهائی از آن بیرون آمد و خریدار می خواست آن را به عنوان معیوب بودن رد کند، اختلافی در گرفت ، علی (علیه السلام ) فرمود: میان من و تو رسول الله داوری کند، اما حکم بن ابی العاص که از منافقان بود به خریدار گفت : این کار را مکن ، چرا که اگر نزد پسر عموی او - یعنی پیامبر - بروی مسلما به نفع او داوری خواهد کرد! آیه فوق نازل شد و او را سخت نکوهش کرد.
عدم اطاعت منافقان به احضار پیامبر
امتناع برخی از مسلمانان از حضور نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم هنگام فراخوانی آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » خداوند در این آیه به عنوان یک دلیل روشن برای بی ایمانی منافقان می فرماید: (هنگامی که از آنها دعوت شود که به سوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میان آنان داوری کند، گروهی از آنها روی گردان می شوند) (و اذا دعوا الی الله و رسوله لیحکم بینهم اذا فریق منهم معرضون ).برای تاءکید بیشتر و روشن شدن شرک و دنیاپرستیشان اضافه می کند: (اما اگر این داوری به نفع آنها بوده باشد با نهایت تسلیم به سوی او می آیند) (و ان یکن لهم الحق یاتوا الیه مذعنین ).
اطاعت مؤمنان به احضار پیامبر
اطاعت مؤمنان واقعی به فراخوانی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم برای حکم کردن میان آنان:«واذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم اذا فر یق منهم معر ضون: و هنگامی که از آنان دعوت شود که بسوی خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داوری کند، ناگهان گروهی از آنان رویگردان می شوند! » «انما کان قول المؤمنین اذا دعوا الی اللـه ور سوله لیحکم بینهم ان یقولوا سمعنا واطعنا واولـئک هم المفلحون: سخن مؤمنان، هنگامی که بسوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری کند، تنها این است که می گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم! » و اینها همان رستگاران واقعی هستند.» کلمه (انما) که برای حصر است می گوید: آنها جز این سخنی ندارند و سر تا پایشان همین یک سخن است و راستی حقیقت ایمان نیز همین است و بس (سمعنا و اطعنا).
جواز احضار متخاصمین
...
wikifeqh: احضار_متخاصمین_(قرآن)