احزاب اصحاب کهف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احزاب اصحاب کهف (قرآن). اصحاب کهف پس از بیدار شدن از خواب طولانی، به علت اختلاف در مدت زمان خواب به دو حزب و گروه تبدیل شدند
ام حسبت ان اصحـب الکهف والرقیم کانوا من ءایـتنا عجبـا• فضربنا علی ءاذانهم فی الکهف سنین عددا• ثم بعثنـهم لنعلم ای الحزبین احصی لما لبثوا امدا. آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟! • ما (پرده خواب را) در غار بر گوششان زدیم، و سالها در خواب فرو رفتند. • سپس آنان را برانگیختیم تا بدانیم (و این امر آشکار گردد که) کدام یک از آن دو گروه، مدت خواب خود را بهتر حساب کرده اند جمله" لنعلم" (تا بدانیم...) مفهومش این نیست که خداوند می خواسته در اینجا علم تازه ای کسب کند، این تعبیر در قرآن فراوان است و منظور از آن تحقق معلوم الهی است یعنی ما آنها را از خواب بیدار کردیم تا این معنی تحقق یابد که آنها در باره میزان خوابشان از هم سؤال کنند.تعبیر به" ای الحزبین" اشاره به چیزی است که در تفسیر آیات آینده خواهد آمد که آنها پس از بیدار شدن در باره مقدار خواب خود اختلاف کردند، بعضی آن را یک روز، و بعضی یک نیمه روز میدانستند، در حالی که سالیان دراز خوابیده بودند.
← مقصود از حزبین
آشکار شدن مدت خواب اصحاب کهف بر دو حزب و گروه از آن، فلسفه بیدار کردن آنان از خواب طولانی: ام حسبت ان اصحـب الکهف... • فضربنا علی ءاذانهم فی الکهف سنین عددا• ثم بعثنـهم لنعلم ای الحزبین احصی لما لبثوا امدا. آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟! • ما (پرده خواب را) در غار بر گوششان زدیم، و سالها در خواب فرو رفتند. • سپس آنان را برانگیختیم تا بدانیم (و این امر آشکار گردد که) کدام یک از آن دو گروه، مدت خواب خود را بهتر حساب کرده اند در آیات آینده می خوانیم که خواب اصحاب کهف آن قدر طولانی شد که به ۳۰۹ سال بالغ گردید، و به این ترتیب خوابی بود شبیه به مرگ ، و بیداریش همانند رستاخیز، لذا در آیات مورد بحث قرآن می گوید: و اینگونه آنها را برانگیختیم" (و کذلک بعثناهم). یعنی همانگونه که قادر بودیم آنها را در چنین خواب طولانی فرو بریم قادر بودیم آنها را به بیداری بازگردانیم. ما آنها را از خواب برانگیختیم: " تا از یکدیگر سؤال کنند، یکی از آنها پرسید فکر می کنید چه مدت خوابیده اید"؟ (لیتسائلوا بینهم قال قائل منهم کم لبثتم) . " آنها گفتند: یک روز یا بخشی از یک روز" (قالوا لبثنا یوما او بعض یوم). این تردید شاید به خاطر آن بوده است که طبق گفته جمعی از مفسران آنها در آغاز روز وارد غار شدند و به خواب فرو رفتند، و در پایان روز بیدار شدند، همین سبب شد که اول چنین فکر کنند که یک روز خوابیده اند همین که منظره آفتاب را دیدند بخشی از یک روز را مطرح کردند. ولی سرانجام چون نتوانستند دقیقا بدانند مدت خوابشان چقدر بوده: " گفتند پروردگار شما از مدت خوابتان آگاهتر است" و جمله" لنعلم ای الحزبین احصی ... " تعلیل برای بعث است، و لام آن لام غایت و مراد از" دو حزب" دو طائفه از اصحاب کهف است که با هم اختلاف کردند یکی پرسید" کم لبثتم" دیگری پاسخ داد: " لبثنا یوما او بعض یوم" گفتند پروردگارتان بهتر می داند که چقدر خوابیدید.

پیشنهاد کاربران