اتودسک تری دی اس مکس ( به انگلیسی: Autodesk 3ds Max ) که پیشتر استودیوی سه بعدی مکس ( به انگلیسی: 3D Studio Max ) نامیده می شد، یک برنامهٔ گرافیک سه بعدی رایانه ای حرفه ای است که برای ساخت پویانمایی ها، مدل ها، بازی ها و تصاویر سه بعدی استفاده می گردد. این نرم افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی اتودسک ساخته و منتشر شده است. [ ۱] برنامه توانمندی های مدل سازی و ساختار قابل انعطاف افزایه ( به انگلیسی plugin ) داشته و می تواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود. تری دی اس مکس همواره توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسم سازی معماری به کار می رود. از این برنامه همچنین در جلوه های ویژه سینمایی و مجسم سازی اولیه فیلم ها استفاده می شود. در کل، این نرم افزار بطور تخصصی در زمینه ی طراحی سه بعدی، قدرتمند است و به عقیده ی افرادی، بهترین است.
همچنین ابزارهای مدل سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تری دی اس مکس، توانایی سایه زن ( مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی ) ، شبیه سازی پویا، پرتوافکنی یا ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت نویسی ویژه خودش و زبان پایتون را در بر می گیرد. [ ۲] این نرم افزار توانایی مدلسازی به شیوهٔ نربز ( NURBS ) و پتچ ( PATH ) را دارا می باشد
محصول استودیوی سه بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس آفریده شد و بدست شرکت اتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه بعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز ان تی بازنویسی شد و به "استودیوی سه بعدی مکس" تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و بدست کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی اتودسک بود منتشر گردید.
اتودسک نرم افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل گسترش را خود شرکت به صورت سازمانی انجام داد. در آینده نرم افزار به نام "تری دی اس مکس" توسط دیسکریت، یک شرکت نرم افزاری در مونترآل که اتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.
بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی اتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی ( "اتودسک تری دی اس مکس" ) درآمد. [ ۳]
MAXScript یک زبان اسکریپت نویسی داخلی است که می تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل های موجود را با روش های جدید ترکیب، ابزارها و واسط های کاربری جدید ایجاد یا کار های بسیار دیگری را انجام دهد. همچنین می توان ماژول های افزونه ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهمچنین ابزارهای مدل سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تری دی اس مکس، توانایی سایه زن ( مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی ) ، شبیه سازی پویا، پرتوافکنی یا ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت نویسی ویژه خودش و زبان پایتون را در بر می گیرد. [ ۲] این نرم افزار توانایی مدلسازی به شیوهٔ نربز ( NURBS ) و پتچ ( PATH ) را دارا می باشد
محصول استودیوی سه بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس آفریده شد و بدست شرکت اتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه بعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز ان تی بازنویسی شد و به "استودیوی سه بعدی مکس" تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و بدست کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی اتودسک بود منتشر گردید.
اتودسک نرم افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل گسترش را خود شرکت به صورت سازمانی انجام داد. در آینده نرم افزار به نام "تری دی اس مکس" توسط دیسکریت، یک شرکت نرم افزاری در مونترآل که اتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.
بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی اتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی ( "اتودسک تری دی اس مکس" ) درآمد. [ ۳]
MAXScript یک زبان اسکریپت نویسی داخلی است که می تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل های موجود را با روش های جدید ترکیب، ابزارها و واسط های کاربری جدید ایجاد یا کار های بسیار دیگری را انجام دهد. همچنین می توان ماژول های افزونه ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.
wiki: اتودسک تری دی اس مکس