ابعاد زیست محیطی خودروهای برقی

دانشنامه عمومی

اتومبیل های الکتریکی ( یا وسایل نقلیه الکتریکی، خودروهای برقی ) در مقایسه با اتومبیل های معمول با موتور احتراق داخلی، تأثیرات متفاوتی بر محیط زیست دارند. در صورتی که نحوه تولید آنها می تواند تأثیرات مشابه هم بر محیط زیست ایجاد کند، برخی از این خودروها با انتشار آلودگی ناچیزی تولید می شوند، و برخی هم بسته به منبع برق مورد استفاده برای شارژ آنها، می توانند وابستگی به انتشار گازهای گلخانه ای و نفتی و به دنبال آن آلودگی را کاهش دهند. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴] موتورهای الکتریکی به طور قابل توجهی کارآمدتر از موتورهای احتراق داخلی هستند و، حتی با وجود راندمان و قدرت بالا، [ ۵] انرژی کمتری برای کار کردن نیاز دارند. تولید باتری برای اتومبیل های برقی به منابع و انرژی بیشتری نیاز دارد، پس می توانند تأثیرات زیست محیطی بزرگتری را در چرخه تولید خودروهای برقی بگذارند. [ ۶] [ ۷] در پروسه نگهداری خودروهای برقی نیز تأثیرات زیست محیطی قابل لمس هستند. مثلا خودروهای الکتریکی معمولاً سنگین تر هستند و می توانند باعث مصرف بیشتر لاستیک، ترمز و ایجاد گرد و غبار بیشتری شوند، اما ترمز احیا کننده آنها می تواند آلودگی ایجاد شده از ترمز را کاهش دهد. [ ۸] خودروهای برقی از نظر مکانیکی ساده تر هستند که باعث کاهش استفاده روغن موتور می شود.
خودروهای برقی ( دارای باتری ) مزایای زیست محیطی زیادی نسبت به خودروهای سوختی ( ICEV ) دارند، از جمله:
• از بین بردن آلاینده های مضر اگزوز مانند اکسیدهای مختلف نیتروژن که سالانه هزاران نفر را از تلف می کند[ ۹]
• انتشار کمتر Co2 در سطح کره زمین نسبت به اتومبیل های دارای سوخت فسیلی، بنابراین تغییرات آب و هوایی را محدود می کند[ ۱۰]
پلاگین های هیبریدی اکثر این برتری های ذکر شده را فقط در حالت کاملاً برقی، دارند.
خودروهای برقی معایبی هم دارند از جمله:
• استفاده عناصر خاکی کمیاب مانند نئودیمیم، لانتانیم، تربیوم و دیسپروزیوم و سایر فلزات مهم مانند لیتیوم و کبالت، [ ۱۱] [ ۱۲] البته مقدار فلزات کمیاب مورد استفاده در هر خودرو متفاوت است. اگرچه فلزات نادر در پوسته زمین فراوان اند، اما امتیاز استفاده از آنها در انحصار اقلیت محدودی از افراد است. [ ۱۳]
• افزایش احتمالی انتشار ذرات معلق از لاستیک.
• این امر گاهی اوقات به دلیل این است که اکثر اتومبیل های برقی باتری سنگینی دارند و این بدان معناست که لاستیک های خودرو بیشتر دچار سایش می شوند. اگر ترمز احیا کننده وجود داشته باشد لنت ترمز کمتر از اتومبیل های غیر الکتریکی مصرف می شوند، بنابراین ممکن است گاهی اوقات نسبت به ترمزهای موجود در اتومبیل های غیر الکتریکی، آلودگی کمتری ایجاد کند. [ ۱۴] [ ۱۵] همچنین، برخی از اتومبیل های الکتریکی ممکن است ترکیبی از ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی داشته باشند، و ترمزهای کاسه ای باعث انتشار ذرات کمتر از ترمزهای دیسکی می شود.
• آلودگی ساطع شده در فرایند تولید، به ویژه مقادیر زیاد حاصل از تولید باتری
• آلودگی غیرفعال: در موارد خاص برق مصرف شده برای شارژ مجدد از نیروگاه هایی تولید می شود که آلاینده هایی را آزاد می کنند، بنابراین حتی اگر در حین حرکت آلاینده ها آزاد نشوند، برق مصرفی قبلاً آلوده شده است. در مورد نیروگاه های هسته ای هیچ آلاینده ای قابل مشاهده نیست بلکه فقط زباله های هسته ای هستند که نیاز به ذخیره سازی، مدیریت و غیره دارند.
عکس ابعاد زیست محیطی خودروهای برقیعکس ابعاد زیست محیطی خودروهای برقیعکس ابعاد زیست محیطی خودروهای برقی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس