مارش
/mArS/
مترادف مارش: موسیقی نظامی، رژه، سان، قدم رو
برابر پارسی: پهلوانی سرود
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
مارش. [ رَ ] ( اِخ ) نام یکی از بتخانه های قدیم است که در سه فرسنگی اصفهان بر سر کوهی ساخته بودند و آن از جمله هفت بتخانه است که بنام سبعه سیاره کرده بودند و گشتاسب بتهای آن بتخانه را برطرف کرد و آتشکده ساخت و هریک را به اضافه نوبهار می خوانند همچو نوبهار تیر و نوبهار ماه و نوبهار ناهید و غیره و «نوبهار» آتشکده را می گویند. ( برهان ). یکی از هفت آتشکده مشهور ایران است که گشتاسب شاه در سر کوهی در سه فرسنگی اصفهان ساخته است. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ).
فرهنگ فارسی
روش، رفتار، راه، گام، جای پا، راه پیمایی، راه رفتن منظم سربازان، سرودراه
( اسم ) ۱- راه رفتن سربازان بانظم و ترتیب. ۲- سرودی حماسی که سربازان در موقع حرکت هم آهنگ با قدمها خوانند .
نام یکی از بتخانه های قدیم است که در سه فرسنگی اصفهان بر سر کوهی ساخته بودند
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
مارش (برایسگائو). مارش ( به آلمانی: March ) یک شهرداری در آلمان است که در برایگاو - هخشوارتسوالد واقع شده است. [ ۱]





wiki: مارش (برایسگائو)
مارش (موسیقی). مارش ( به فرانسوی: Marche ) یا رزم آهنگ یک سبک موسیقی دارای ضرب آهنگی قوی و منظم است که معمولاً توسط گروه موسیقی نظامی اجرا می شود و معمولاً در زمان سان دیدن از نیروهای نظامی نواخته می شود.
بار احساسی مارش ها بسیار گسترده است و از یک سو تا مارش های بسیار خشن نظیر گوتردامرونگ از ریشارد واگنر و از سوی دیگر مارش های فرح بخش ساختهٔ ژان فیلیپ سوزا را در بر می گیرد. ردپای مارش را می توان در آثار سبک های دیگر موسیقی نیز یافت، نظیر سمفونی شماره ۳ از بتهوون یا سونات ۲ پیانو از شوپن.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبار احساسی مارش ها بسیار گسترده است و از یک سو تا مارش های بسیار خشن نظیر گوتردامرونگ از ریشارد واگنر و از سوی دیگر مارش های فرح بخش ساختهٔ ژان فیلیپ سوزا را در بر می گیرد. ردپای مارش را می توان در آثار سبک های دیگر موسیقی نیز یافت، نظیر سمفونی شماره ۳ از بتهوون یا سونات ۲ پیانو از شوپن.

wiki: مارش (موسیقی)
دانشنامه آزاد فارسی
مارْش (march)
در موسیقی، قطعه ای که در اصل برای همراهی راهپیمایی سربازان یا اشخاص شرکت کننده در یک مراسم (رژه) ساخته می شود، و کار ریتم منظم و تکراری طبل را آسان می کند. این فرم از قدیمی ترین فرم های شناخته شده در موسیقی است و معمولاً در میزان دوضربی (دوچهارم) یا میزان معمولی (چهارچهارم)، با ضربی قوی و مؤکد و جمله بندی منظم، ساخته می شود. مارش انواع گوناگونی دارد، که از لحاظ سرعت با هم متفاوت اند: مارش خاکسپاری، مارش آهسته، مارش تند، و گاهی مارش دوبرابر تند. قدیمی ترین نمونه های مارش در موسیقی هنری در کار ژان ـ باپتیست لولی و کوپرَن در قرن ۱۷ یافت می شوند. از آن هنگام تاکنون از مارش استفاده می شود، همچون در اپراهای موتسارت مثل فلوت سحرآمیز (۱۷۹۱)، تا سمفونی اروئیکا (۱۸۰۴) اثر بتهوون، و مارش های عظمت و موقعیت (۱۹۰۱) اثر ادوارد الگار.
در موسیقی، قطعه ای که در اصل برای همراهی راهپیمایی سربازان یا اشخاص شرکت کننده در یک مراسم (رژه) ساخته می شود، و کار ریتم منظم و تکراری طبل را آسان می کند. این فرم از قدیمی ترین فرم های شناخته شده در موسیقی است و معمولاً در میزان دوضربی (دوچهارم) یا میزان معمولی (چهارچهارم)، با ضربی قوی و مؤکد و جمله بندی منظم، ساخته می شود. مارش انواع گوناگونی دارد، که از لحاظ سرعت با هم متفاوت اند: مارش خاکسپاری، مارش آهسته، مارش تند، و گاهی مارش دوبرابر تند. قدیمی ترین نمونه های مارش در موسیقی هنری در کار ژان ـ باپتیست لولی و کوپرَن در قرن ۱۷ یافت می شوند. از آن هنگام تاکنون از مارش استفاده می شود، همچون در اپراهای موتسارت مثل فلوت سحرآمیز (۱۷۹۱)، تا سمفونی اروئیکا (۱۸۰۴) اثر بتهوون، و مارش های عظمت و موقعیت (۱۹۰۱) اثر ادوارد الگار.
wikijoo: مارش
پیشنهاد کاربران
منبع. عکس فرهنگ پاشنگ
زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹




زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹




رزم آهنگ