جغرافیای امریکای شمالی

دانشنامه عمومی

جغرافیای آمریکای شمالی. آمریکای شمالی با جمعیت تخمینی ۵۸۰ میلیون نفر و مساحت ۲۴٬۷۰۹٬۰۰۰ کیلومتر مربع ( ۹٬۵۴۰٬۰۰۰ مایل مربع ) ، در نیم کره غربی قرار گرفته است.
آمریکای شمالی در برخی تعریف ها نیمه شمالی قاره آمریکا به شمار می آید و در برخی تعریف های دیگر خود به عنوان یک قاره جداگانه درنظر گرفته می شود. به صورت قاره جداگانه، آمریکای شمالی سومین قاره بزرگ جهان است. در این نوشتار از آمریکای شمالی با عنوان قاره ای جداگانه یاد می شود.
آمریکای شمالی از غرب به اقیانوس آرام محدود می شود. اقیانوس اطلس در شرق آن؛ دریای کارائیب در جنوب آن؛ و اقیانوس منجمد شمالی در شمال آن قرار دارد. نیمه شمالی آمریکای شمالی کم جمعیت است و عمدتاً توسط کانادا پوشیده شده است. بخش شمال شرقی آمریکایی شمالی توسط گرینلند و بخش شمال غربی آن توسط آلاسکا پوشیده شده است که بزرگترین ایالت ایالات متحده آمریکا است. بخش مرکزی و جنوبی این قاره توسط ایالات متحده، مکزیک و چندین ایالت کوچکتر در آمریکای مرکزی و دریای کارائیب اشغال شده است.
مرز جنوب شرقی این قاره از سوی اکثر جغرافیدانان در حوضه آبخیز دارین در امتداد مرز کلمبیا و پاناما مشخص شده است که این، تمام پاناما را در آمریکای شمالی قرار می دهد. از طرف دیگر، یک دیدگاه کمتر رایج تر وجود دارد که آمریکای شمالی را در کانال دست ساز پاناما به پایان می رساند. جزایری که به طور کلی با آمریکای شمالی مرتبط هستند شامل گرینلند، بزرگترین جزیره جهان، و جزایر دریای کارائیب هستند.
نزدیکترین نقطه آمریکای شمالی به آسیا تنگه برینگ در شمال غرب است. در شمال شرق آمریکا شمالی، جزیره گرینلند واقع شده که در ۴۷۰ کیلومتری ایسلند قرار دارد. کوتاه ترین فاصله بین قاره آمریکای شمالی و آفریقا ۱۵۹۸ کیلومتر است در حالی که یک مسافت آلی ۹۶۰۰ کیلومتری آمریکای شمالی را از سمت شرق از استرالیا جدا می کند.
حوزه آبخیز اصلی در آمریکای شمالی توسط رودخانه های می سی سی پی، میزوری و اوهایو تشکیل شده است که طول آن ها تقریباً به اندازه رودخانه آمازون است. این حوضه ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.
از دیدگاه پوشش گیاهی، در شمال آمریکای شمالی، گلسنگ ها، خزه ها و علف های کم پوشش قطبی در اکثریت هستند و در کانادا و غرب ایالات متحده وسعت جنگل های سوزنی برگ به ویژه کاج و صنوبر قابل توجه است.
عوارض طبیعی آمریکای شمالی شامل بخش شمالی کوردیلرا آمریکا است که از نظر زمین شناسی کوه های راکی جدید در غرب نمودی از آن هستند. کوه های آپالاشی که بسیار قدیمی ترند نیز در شرق جای گرفته اند. شمال آمریکای شمالی میزبان انبوهی از دریاچه های سرد است که در آخرین دوره یخبندان شکل گرفته اند، از جمله منطقه دریاچه های بزرگ.
عکس جغرافیای آمریکای شمالیعکس جغرافیای آمریکای شمالیعکس جغرافیای آمریکای شمالی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس