بوم مدل کسب وکار

دانشنامه عمومی

بوم مدل کسب وکار، ( به انگلیسی: Business Model Canvas ) ، الگویی برای تدوین یک مدل برای کسب وکاری جدید یا ثبت مدل فعلی مورد استفاده در کسب وکار است. بوم مدل کسب وکار در واقع یک نمودار تصویری است که بخش های مختلفی دارد. هر یک از این بخش ها به تشریح گزاره های ارزش، زیرساخت، مشتریان یا امور مالی مربوط به یک شرکت یا محصول اختصاص دارد. بوم مدل کسب وکار به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند با ترسیم تعامل میان بخش های مختلف کسب وکار خود، فعالیت های خود را به شکلی هماهنگ به پیش ببرند.
بوم مدل کسب وکار ابتدا توسط الکساندر استروالدر طراحی شد. طبق تعریف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعه ای از عناصر و ارتباط آن ها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزایی را نشان می دهد. تعریف استروالدر و بوم مدل کسب و کار پیشنهادی وی، از توجه و استقبال قابل توجهی برخوردار شده است. به طوری که امروزه در اکثر شرکت های موفق جهان و رویدادهای استارتاپی از این بوم به عنوان تابلوی راهنمایی برای جهت دهی مسیر کسب و کار استفاده می کنند. [ ۱] از سال ۲۰۰۸ که این بوم طراحی شد، بوم های دیگری برای گوشه بازارهای مختلف ارائه شدند که برای نمونه می توان به بوم ناب اشاره کرد.
توضیح رسمی از مدل کسب وکار به صورت بلوک های تکمیل شدنی برای فعالیت هایش در نظر گرفته شده است. تعدادی مفاهیم متفاوت کسب وکار وجود دارد؛ کار و پایان نامه آستروالدر یک مدل مرجع بر اساس شباهت بین طیف وسیع مفاهیم مدل های کسب وکار ارائه کرد. با این قالب مدل کسب وکار یک سرمایه گذار به سادگی می تواند مدل کسب وکار خود را توصیف کند.
مهم ترین فعالیت هایی در اجرای ارزش پیشنهادی یک شرکت. یک مثال برای شرکت «بیک»، می خواهد یک چرخه تأمین مؤثر در جهت کاهش هزینه بسازد.
منابع موردنیاز برای ساخت ارزش برای مشتری است. آن ها یک دارایی برای یک شرکت در نظر گرفته می شوند که برای حفظ و پشتیبانی کسب وکار موردنیاز است. این منابع شامل نیروی انسانی، مالی، فیزیکی و فکری است.
برای بهینه سازی عملیات و کاهش ریسک مدل کسب وکار، سازمان ها سعی در رشد سازی یک رابطه خریداری که روی فعالیت های مرکزی آن ها تمرکز کند. اتحاد مکمل کسب وکار می تواند سرمایه گذاری مشترک در نظر گرفته شود، اتحادی راهبردی بین رقبا و غیر رقبا است.
مجموعه ای از خدمات و محصولاتی که یک کسب وکار برای پاسخ گویی به نیاز مشتری، پیشنهاد می دهد. مطابق با نتایج آستروالدر، ارزش پیشنهادی یک شرکت، چیزی است که آن را از رقبایش متمایز می کند. یک ارزش پیشنهادی توسط چندین المان مختلف ارزش گذاری می شود؛ مثل تازگی، کارایی، سفارشی سازی، کار انجام شده، طراحی، برند، قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک، در دسترسی بودن، راحتی/قابلیت استفاده.
عکس بوم مدل کسب وکار
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس