میرزا حسین علی نوری ( ۱۱۹۶–۱۲۷۱ شمسی؛ ۱۸۱۷، تهران – ۱۸۹۲ میلادی، عکا ) شهرت یافته با لقبِ بَهاءُالله، رهبر دینی ایرانی–عثمانی:۲۶۰، پایه گذار آیین بهایی و از پیروان باب بود. پیروان او بهائی خوانده می شوند. بهائیان معتقدند که حسینعلی نوری، بنیانگذار دین بهائی جدیدترین مظهر ظهور خداوند است، همچون ابراهیم، موسی، بودا، زرتشت، عیسی، محمد، و علی محمد باب و رسالتش برای ایجاد تمدّنی جدید و جهانی است که بشر در این زمان بدان نیازمند است. تا سال ۱۳۸۹ شمسی مطابق با ۲۰۱۰ میلادی شمار بهائیان بین ۵/۵ تا ۷ میلیون نفر برآورد شده است. او در عکا ( واقع در اسرائیل کنونی ) به «شیخ کبیر ایرانی»، معروف بود.
بهائیت
بهاءالله - عبدالبهاء - شوقی افندیباب - طاهره قرةالعین
کتاب اقدس - کتاب ایقانکلمات مبارکه مکنونه - رساله سؤال و جوابهفت وادی - کتاب عهدیالواح وصایا - آثار و گفتار عبدالبهاء
بیت العدل اعظممحفل روحانینظم اداری
بهائیان ایرانیسفرهای عبدالبهاء به غرببابیه - شیخیه
نخستین پیروان بهاءاللهایادیان امراللهمارثا روت - بدیع
نشانه ها - احکامآموزه ها - ادبیاتگاه شماری بهائی - بهائی ستیزی - عهد و میثاقفهرست مقالات بهائی - نقد بهائیت
میرزا حسین علی، از اهالی منطقه نور مازندران، در تهران در خانواده ای که با دربار قاجار ارتباط داشت متولد شد. او که با تفکر شیخی آشنا بود، به سال ۱۲۲۳ شمسی برابر با ۱۸۴۴ میلادی در ۲۷ سالگی، دعوت سید علی محمد باب را پذیرفت و به تبلیغ آموزه های او پرداخت. او در گردهمایی بدشت لقب بهاءالله به معنی «شکوه خداوند» را برای خود برگزید. برخلاف انتظار، علی محمد باب قبل از تیرباران، حداقل در ظاهر، میرزا یحیی صبح ازل، برادر کوچکتر و ناتنی بهاءالله، را به جانشینی خود برگزید. پس از ترور نافرجام ناصرالدین شاه توسط بابی ها، بهاءالله در سیاه چال زندانی شد، اما پس از چهارماه تبرئه و به همراه خانواده اش به بغداد تبعید شد.
پس از مدتی، بهاءالله در اعتراض به سیاست های برادرش از بغداد به سلیمانیه رفته و درویشی پیشه کرد. اما دوباره به دعوت بابی ها به بغداد برگشت. سیاست غیبت صبح ازل و نوشته های بهاءالله مانند کتاب ایقان در بغداد باعث شدند که اکثر بابی ها پیرو بهاءالله شده و او به عنوان رهبر بابی ها شناخته شود. او سپس در سال ۱۲۴۲ خورشیدی مطابق با ۱۸۶۳ میلادی در بغداد اعلان کرد که همان من یظهره الله یا موعودی است که باب به آمدنش وعده داده بود. احتمالاً تحت فشار دولت ایران، دولت عثمانی او را به استانبول و سپس به ادرنه تبعید کرد. در سال ۱۲۸۰، او جدایی خود از صبح ازل را اعلان نمود و خود را پیامبری مستقل معرفی کرد. عموم بابیان به وی گرویدند و از آن پس بهائی نامیده شدند.




گزارش تخلف یا اشتباه در معنیبهائیت
بهاءالله - عبدالبهاء - شوقی افندیباب - طاهره قرةالعین
کتاب اقدس - کتاب ایقانکلمات مبارکه مکنونه - رساله سؤال و جوابهفت وادی - کتاب عهدیالواح وصایا - آثار و گفتار عبدالبهاء
بیت العدل اعظممحفل روحانینظم اداری
بهائیان ایرانیسفرهای عبدالبهاء به غرببابیه - شیخیه
نخستین پیروان بهاءاللهایادیان امراللهمارثا روت - بدیع
نشانه ها - احکامآموزه ها - ادبیاتگاه شماری بهائی - بهائی ستیزی - عهد و میثاقفهرست مقالات بهائی - نقد بهائیت
میرزا حسین علی، از اهالی منطقه نور مازندران، در تهران در خانواده ای که با دربار قاجار ارتباط داشت متولد شد. او که با تفکر شیخی آشنا بود، به سال ۱۲۲۳ شمسی برابر با ۱۸۴۴ میلادی در ۲۷ سالگی، دعوت سید علی محمد باب را پذیرفت و به تبلیغ آموزه های او پرداخت. او در گردهمایی بدشت لقب بهاءالله به معنی «شکوه خداوند» را برای خود برگزید. برخلاف انتظار، علی محمد باب قبل از تیرباران، حداقل در ظاهر، میرزا یحیی صبح ازل، برادر کوچکتر و ناتنی بهاءالله، را به جانشینی خود برگزید. پس از ترور نافرجام ناصرالدین شاه توسط بابی ها، بهاءالله در سیاه چال زندانی شد، اما پس از چهارماه تبرئه و به همراه خانواده اش به بغداد تبعید شد.
پس از مدتی، بهاءالله در اعتراض به سیاست های برادرش از بغداد به سلیمانیه رفته و درویشی پیشه کرد. اما دوباره به دعوت بابی ها به بغداد برگشت. سیاست غیبت صبح ازل و نوشته های بهاءالله مانند کتاب ایقان در بغداد باعث شدند که اکثر بابی ها پیرو بهاءالله شده و او به عنوان رهبر بابی ها شناخته شود. او سپس در سال ۱۲۴۲ خورشیدی مطابق با ۱۸۶۳ میلادی در بغداد اعلان کرد که همان من یظهره الله یا موعودی است که باب به آمدنش وعده داده بود. احتمالاً تحت فشار دولت ایران، دولت عثمانی او را به استانبول و سپس به ادرنه تبعید کرد. در سال ۱۲۸۰، او جدایی خود از صبح ازل را اعلان نمود و خود را پیامبری مستقل معرفی کرد. عموم بابیان به وی گرویدند و از آن پس بهائی نامیده شدند.





wiki: بهاءالله