پیمان و میثاقی که با خداوند ببند که اگر فلان کار من بشود من فلان دقه را میکنم
نَذر یعنی آن که انسان تصمیم بگیرد برای خدا کاری را انجام بدهد. آن کار که به خودی خود مستحب بوده است، بر اثر نذر واجب می شود. میتوان ثواب نذر را هدیه به هر انسان مقدسی نمود و اصطلاح اینکه نذر ابوالفضل العباس و. . کرده ام هم به این معنی است که عهد میکند کار خوبی را انجام داده یا از کار بدی اجتناب کند. البته نذر کردن آدابی دارد که با مراجعه به کتاب های دینی و یا سایت های مراجع از آن اطلاع یافت. ... [مشاهده متن کامل]
البته یک حالت دیگر هم برای نذر هست و آن این که انسان تصمیم بگیرد برای خدا کاری را ( که مکروه و ناپسند است ) ترک کند یا ترک کاری که نکردن آن بهتر است. معمولاً نذرهایی که انسان می کند به صورت مشروط است یعنی مثلاً نذر می کند که «اگر بیماریم معالجه شد، روز قبل از ماه رمضان را روزه می گیرم. » ادا کردن نذر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نذر: وعده یا تعهدی مادی، معنوی یا کاری که به صورت موردی یا همیشگی برای جلب نظر خدا یا یک پیشوای دینی در برابر دریافت لطف یا برآورده کردن درخواستی برای خود یا برای دیگری به او داده می شود. ( https://www. cnrtl. fr/definition/voeu ) همتای پارسی این واژه ی عربی، این است: نتا netā ( پشتو: neta )
آن چه شخصی بر خود واجب گرداند در راه خدا بدهد یا بجای آورد ، جمع آن نذور است
قربانی
سلیم نذر: واژه ای اربی ست به معنای پیمان بستن با خود که معمولن در دلمان پیمان می بندیم تا در هنگام رسیدن به آرزویمان یا خاسته هایی که اگر به آن برسیم، انجامش دهیم.
شباهت به نذر ؟
پیمان جا= نذر= ستان پیمان، اشوداد، اهلوداد، نیکاز، نیکایی برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) . اسل شناسی واژگان فارسی از ( ( زبان روزمره ) ) و ( ( زبان سازی دیرینه و نو ) ) . نویسنده: # امیرمسعودمسعودی مسعودلشکر نجم آبادی ... [مشاهده متن کامل]
# آسانیک گری # asanism # asaniqism راهنمای بهره برداری و اسفایده. ساختار نوشته شدن برابری واژه ها : اسل= ساختگی= اسل های دیگر
کلمه ( نذر ) به معنای این است که انسان چیزی بر خود واجب کند که واجب نباشد.
نَذریدن = نذر کردن
نَذَرَ ترک کنیم آیه ۷۰ سوره اعراف
برابر واژه تازی نذر کردگانی هست همچنین اشوداد و اهلوداد و ستان پیمان نیز به همین مانه میباشد
نُذُر=ترس وبیم
ستان پیمان
ستان پیمان از خدا چیزی را خواستید و پیمانی با او بسته اید من امروز می خواهم ستان پیمانی بکنم و اگر برآورده شد ستان پیمانم را بدهم ستان پیمان کرده ام اگر فرزندم بهبود یابد آش بدهم به نیازمندان
عهد کردن نیاز
چیزی را در راه رضای خدا دادن
چیزی را در راه رضای خدا دادن
نیکاز
نذر نذر : یکی از اصطلاحات در فرهنگ قرآن، نذر است. نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است که از قبل الزامی بر انجام آن نداشته است.
نذر چرا و چگونه؟ یکی از اصطلاحات در فرهنگ قرآن، نذر است. نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است که از قبل الزامی بر انجام آن نداشته است. ( لسان العرب، ابن منظور، ج۱۴، ذیل واژه نذر؛ و نیز مفردات الفاظ قرآن کریم، ص۷۹۷ ) ... [مشاهده متن کامل]
بنابراین، شخص با نذر کردن خود را ملزم و متعهد به کاری می کند که در اصل تکلیف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولی همین که نذر کرد بر او لازم می شود براساس تعهد و الزام، عمل کند و التزام خویش را به شکل وفای به مفاد نذر نشان دهد. علامه نجفی از بزرگ ترین فقیهان معاصر در کتاب ارزشمند جواهر الکلام در بیان اصطلاح فقهی آن می گوید که نذر التزام به انجام یا ترک عمل است به گونه ای مخصوص ( جواهر الکلام، ج۳۵، ص۳۵۶ ) به سخن دیگر، نذر اعم از انجام یا ترک کاری است که از نظر حکم شرعی انجام یا ترک دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب کند، بنابراین انجام یا ترک آن کار بر او واجب شرعی می شود و در صورت تخلف می بایست تبعات آن را مانند کفاره نذر بپردازد. اهداف و انگیزه های نذر : نذر می تواند به انگیزه ها و اهداف گوناگونی انجام گیرد که از آن به فلسفه و چرایی نذر یاد می شود. از جمله اهداف و انگیزه های نذرکننده می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱ـ رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت ۲ـ تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی ۳ـ تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوک معنوی ۴ـ نجات از مصائب و رویدادهای سخت بنابراین، می توان نذر را برای حل مشکلات و رهایی از مصیبت ها و همچنین دست یابی به اموری خاص به کار گرفت. پس نذر در حقیقت نوعی توسل و وسیله جستن برای رسیدن به فضل الهی و تقرب به اوست. ( مائده، آیه ۳۵ ) نذر به عنوان وسیله تقرب و جلب محبت الهی مورد تایید شریعت اسلامی و آموزه های قرآنی قرارگرفته است. شرایط نذر و احکام آن : اما درباره چگونگی و شرایط نذر باید توجه داشت که نذر به معنای توسل جستن به خداوند از طریق انجام یا ترک کاری است که مورد رضایت خداوند است. از این رو، می بایست توجه داشت که متعلق نذر امری باشد که در نظر عقل و شرع مقبول و صحیح باشد. بنابراین، نمی توان امری که واجب یا مستحب است متعلق نذر برای ترک قرار گیرد یا امری که حرام و مکروه است متعلق نذر برای انجام باشد. پس کارهای مستحب را می توان بر خود واجب کرد یا مکروه را بر خود حرام نمود. اساسا نذر در اموری مجاز است که از نظر شرعی راجح باشد؛ مثلاً نماز شب که مستحب است، شخص می تواند با نذر، آن را بر خود واجب کند یا ضیافت نیکان و نیکوکاران که استحباب شرعی دارد، با نذر واجب می گرد. همچنین می توان برای سلامتی، قبولی در درس و به خیر گذشتن حادثه نیز نذر کرد. در فقه اسلامی نیز کتابی تحت عنوان نذر با فروعات فقهی فراوان وجود دارد. ملاک جواز نذر این است که متعلق نذر، حرام یا مکروه نباشد. خداوند در آیه ۲۷۰ سوره بقره، نذر در معصیت را جایز نمی شمارد و آن را عامل قرار گرفتن فرد در جرگه ظالمان می داند. ( مجمع البیان، ج ۱ و ۲، ص ۶۶۰ ) خداوند در همین آیه نذر در معصیت را از عوامل محرومیت شخص از نصرت و یاری خداوند برمی شمارد. اما اگر نذر به گونه ای باشد که حضرت یعقوب علیه السلام انجام داد و امر مباح یا مکروهی را بر خود حرام نماید، چنین نذری می تواند منعقد شود و نصرت و یاری خداوند را به همراه داشته باشد. در شرایع گذشته، مادر اختیاردار کار و شغل فرزند بود. از این رو همسر عمران نذر می کند که فرزندش خدمتکار خانه خدا شود. ( آل عمران، آیه ۳۵ ) ولی در حال حاضر چنین اختیاری برای مادر در شریعت اسلامی نیست. پس مادری نمی تواند همانند همسر عمران درباره شغل و کار فرزندش نذری داشته باشد و به تعبیر فقهی چنین نذری منعقد نمی شود. شرط صحت نذر، خواندن صیغه نذر : از شرایط صحت نذر آن است که صیغه نذر خوانده شود. صیغه نذر را شخص نذرکننده می خواند و انشاء می کند؛ چنان که همسر عمران و دخترش حضرت مریم سلام الله علیها این گونه نذر کردند. ( آل عمران، آیه ۳۵ و نیز مریم، آیه ۲۶ ) از گزارش قرآن به دست می آید که انشای نذر با تلفظ صیغه آن �رب انی نذرت لک� در شریعت یهودی پیش از شریعت عیسوی نیز وجود داشته است. ( همان آیات ) همچنین از شرایط نذر این است که نام خداوند در نذر آورده شود ( همان ) و از آنجایی که الله و رحــمــان از اسامی خاص خداوند است می توان در نذر هر یک از این دو نام اختصاصی خداوند را به کار برد. خـداوند می فرماید: ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها. قل ادعوا الله او ادعوالرحمن فله الاسماء الحسنی ( اسراء، آیه ۱۱۰ ) . پس از نظر شرعی نذر وقتی واجب العمل است که یا به صورت صیغه عربی ( لله علی ) خوانده شود و یا به صیغه فارسی که در بردارنده این مضمون باشد: برای خدا برعهده من باشد اگر فلان حاجت و خواسته من برآورده شد، فلان کار را انجام می دهم، ولی اگر تنها از ذهن و قلب گذشته و خطور کرده باشد و صیغه نذر به صورت شرعی که گفته شد خوانده نشود، این نذر وجوب عمل ندارد البته عمل به آن بی اشکال است اما برای صاحب نظر وجوبی در انجام آن ایجاد نمی کند. در انعقاد نذر باید صیغه مخصوص یعنی لله علی کذا خوانده شود. برای نذر کردن می توان چنین نیت کرد: برای خدا برعهده من باشد اگر بیمارم شفا یافت یا فرزندم در کنکور قبول شد فلان مقدار پول برای امامان معصوم و خاندان مطهرشان و در راه شادی روح آنها به به فقرا و یا فلان کار و جا بدهم. البته لازم نیست صیغه نذر را به عربی بخوانند، پس اگر نذر کننده بگوید: �چنانچه بیمار و مریض من خوب شود، برای خدا برعهده من است که فلان مبلغ به فقیر بدهم�، نذر او صحیح است. بنابراین، نذر در حقیقت پیمانی است با خداوند تا در نتیجه انجام عمل نیکی که آدمی بر خویش واجب می نماید، حق تعالی حاجت او را برآورد. ( تفسیر انوار درخشان، ج۱، ص ۳۵۳ ) با توجه به تعریف نذر؛ نذر را می توان نوعی عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست که اتفاقا دارای تأثیر فراوان است و با هدف قرب الهی انجام می شود. به لحاظ شرعی، وفا نمودن به نذر چنانچه مشروع و مستحسن باشد و ضوابط شرعی آن مراعات شود، واجب است، زیرا که مشمول آیه �اوفوا بالعقود� که متضمن حکم وجوب وفاء به هر پیمانی است، می گردد. لازم است که شخص به نذری که کرده عمل کند و وفای به نذر از مهم ترین اصول نذر است که خداوند بارها در آیاتی بر آن تاکید کرده است. ( سوره حج، آیه ۲۹، انسان، آیه ۷ ) آثار وفای به نذر : اگر کسی نذری کرد می بایست به مفاد نذر عمل نماید که از آن به وفای به نذر یاد می شود؛ چرا که مصداق عقود است و عقد با هر کسی بسته شود لازم است عقلا و شرعا به آن وفادار باشد و عمل نماید. وفای به نذر آثار بزرگی دارد که از جمله می توان به یاری خداوند ( بقره، آیه ۲۷۰ ) ورود به بهشت ( انسان، آیات ۵ و ۷ و ۱۲ ) مصونیت از سختی های قیامت ، شادمانی و سرور در قیامت و ستایش خداوندی اشاره کرد. از نظر قرآن، وفای به نذر آن چنان مهم است که خداوند از کسانی که برای امر کوچکی هم نذر کرده اندمی خواهد تا در همان امر کوچک وفای به نذر داشته باشند. ( بقره، آیه ۲۷۰ ) از این رو واژه های نفقه و نذر را نکره آورده تا دلالت بر هر نوع و هر مقدار از نفقه و نذر داشته باشد هر چند که اندک است. به هر حال، نذر از ابزارهای توسل جویی بشر به خداوند و بهره مندی از نصرت و یاری الهی است. هر کسی در هر مشکلی گرفتار است یا خواسته ای دارد می تواند با توسل جویی از طریق نذر، خود را به خداوند نزدیک ساخته و از محبت و نصرت الهی بهره مند سازد. بنابراین، نذر را می بایست در جایگاهی چنین برتر دید و به آن به دیده یک رفتار نیک و سیره و سنت پیامبری نگریست و عمل کرد.