منبع. عکس فرهنگ پاشنگ
زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹




زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹




واژه شهریور. [ ش َ ری وَ ] ( اِخ ) نام فرشته ای است موکل بر آتش و موکل بر جمیع فلزات و تدبیر امور و مصالح. روز شهریور که روز چهارم است از هر ماه شمسی بدو تعلق دارد. بنابر قاعده کلیه که نزد مغان معتبر است که چون نام روز با نام ماه موافق آید عید باید کرد. در این روز مغان جشن کنند و عید سازند و بسبب آنکه در این روز تولد داراب واقعشده بود جشن سازند و عید کنند. ( برهان ) ( از جهانگیری ) ( از رشیدی ) ( از انجمن آرا ) . در آیین زردشتی یکی از ایزدان. در جهان مینوی وی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار اهورمزدا است. در جهان مادی پاسبان فلزات و موکل بروز چهارم هر ماه شمسی ( شهریورروز ) . ( فرهنگ فارسی معین ) . در فارسی شهریر هم گفته شده است. در اوستا خشثروئیریه یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده و نیز در فرس هخامنشی و سانسکریت بمعنی کشور است. همین واژه است که در فارسی شهر شده است و بجای بلده عربی بکار رود. این ترکیب بارها در اوستا بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا آمده. و نیز نام امشاسپندی است که نگهبانی ششمین ماه سال و چهارمین روز ماه بدو سپرده شده ، وی در جهان برین نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات می باشد. در کتاب الازمنة و الامکنه تألیف امام ابوعلی مرزوقی اصفهانی ( متوفی 478 هَ. ق. ) بجای شهریور، شهریر آمده. ( التفهیم چ همایی ) . و فردوسی طوسی نیز شهریر آورده و ابوریحان بیرونی در فهرست روزهای ایرانی نام این روز را �شهریور� و در سغدی �خستشور� و در خوارزمی �اخشریوری � یاد کرده است. ( از حاشیه برهان چ معین ) . جزء دوم واژه شهریور که �وئیریه � باشد صفت است بمعنی برگزیدن و برتری دادن و گرویدن. و در واژه فروردین به �ور� بمعنی پوشاندن و نگهداری کردن و پناه بخشیدن برمیخوریم ، این �ور� دوم در اوستا در فرس هخامنشی بمعنی برگزیدن و گرویدن است و خشثروئیریه = شهریور یعنی کشور برگزیده یا پادشاهی برگزیده است. و مکرر در اوستااین واژه بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا گرفته شده. شهریور نماینده پادشاهی و توانائی مینوی آفریدگار است. در این گیتی نگهبانی فلزات با این امشاسپند است. ( از فرهنگ ایران باستان صص 60 - 62 ) . و نیز رجوع به مزدیسنا ص 162، 501 شود. || ( اِ ) نام ماه شمسی و آن مدت ماندن آفتاب در برج سنبله است به اندک تفاوت. ( غیاث ) . نام ماه ششم باشد از سال شمسی و آن بودن آفتاب است در برج سنبله. ( از برهان ) ( ازجهانگیری ) . نام ماه ششم فارسی و ماه سیوم تابستان مطابق سنبله عرب و آب سریانی و آن 31 روز است. اوغُطُس رومی ( اوت ) از دهم مرداد تا دهم شهریور است. ( یادداشت مؤلف ) :
... [مشاهده متن کامل]
ز شهریورت باد فتح و ظفر
بزرگی و تخت و کلاه و کمر.
فردوسی.
جهان دیگر شود امروز و گرد مهرماه اکنون
بماه مهر مهر آرد گذشته شهر شهریور.
؟ ( از حاشیه لغت فرس اسدی نخجوانی ) .
شهریور است گیتی از عدل شهریار.
مسعودسعد.
آفتاب در این ماه در برج سنبله باشد و آخر تابستان بود. ( نوروزنامه ) .
- روز شهریور؛ روز چهارم از هر ماه فارسی. شهریر. ( رشیدی ) . روز چهارم است از هر ماه شمسی. ( از برهان ) . روز چهارم است از هر ماه بنابه قاعده کلیه که نزد مغان معین است. ( جهانگیری ) . روز چهارم از ماه پارسی. ( انجمن آرا ) :
ای تنت را ز نیکویی زیور
شهره روزیست روز شهریور.
مسعودسعد.
- شهریورماه جلالی ؛ اول آن مطابق است تقریباً با هیجدهم ماه �اوت � فرانسوی. ( یادداشت مؤلف ) .
منبع. لغت نامه دهخدا
منبع. عکس فرهنگ فارسی یا فرهنگ عمید





... [مشاهده متن کامل]
ز شهریورت باد فتح و ظفر
بزرگی و تخت و کلاه و کمر.
فردوسی.
جهان دیگر شود امروز و گرد مهرماه اکنون
بماه مهر مهر آرد گذشته شهر شهریور.
؟ ( از حاشیه لغت فرس اسدی نخجوانی ) .
شهریور است گیتی از عدل شهریار.
مسعودسعد.
آفتاب در این ماه در برج سنبله باشد و آخر تابستان بود. ( نوروزنامه ) .
- روز شهریور؛ روز چهارم از هر ماه فارسی. شهریر. ( رشیدی ) . روز چهارم است از هر ماه شمسی. ( از برهان ) . روز چهارم است از هر ماه بنابه قاعده کلیه که نزد مغان معین است. ( جهانگیری ) . روز چهارم از ماه پارسی. ( انجمن آرا ) :
ای تنت را ز نیکویی زیور
شهره روزیست روز شهریور.
مسعودسعد.
- شهریورماه جلالی ؛ اول آن مطابق است تقریباً با هیجدهم ماه �اوت � فرانسوی. ( یادداشت مؤلف ) .
منبع. لغت نامه دهخدا
منبع. عکس فرهنگ فارسی یا فرهنگ عمید





�ور� شهری بود که جمشید بنا کرد. حفظ �جان� آدمی ، اساس آن شهر بود. بنابراین شهریور، حکومتی ( شهری ) است برآمده از خرد آدمی که در آن جانها مقدسند.
در تقویم لری بختیاری
شِنیارُو ماsheniarov ma:ماه شهریور
شِنیارُو ماsheniarov ma:ماه شهریور
واژه شهریور
معادل ابجد 721
تعداد حروف 6
تلفظ šahrivar
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: šatrivar] ‹شهریر›
مختصات ( شَ وَ ) [ په . ] ( اِمر. )
آواشناسی Sahrivar
الگوی تکیه WWS
شمارگان هجا 3
منبع فرهنگ فارسی معین
معادل ابجد 721
تعداد حروف 6
تلفظ šahrivar
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: šatrivar] ‹شهریر›
مختصات ( شَ وَ ) [ په . ] ( اِمر. )
آواشناسی Sahrivar
الگوی تکیه WWS
شمارگان هجا 3
منبع فرهنگ فارسی معین
شهریور به مانای پادشاه برگزیده است و در فارسی باستان به شکل و گویش" خشترا وئیریا " آمده است
به معنای دارنده شهریاری و توانایی
شهریور
ما اسم خانوادگیمون شهریور هست
اون یعنی چی
اون یعنی چی
شهریور برابر واژه متمدن در اربیست
شهریور = شهر ( تمدن ( از مدن میاد در اربی به مینوی شهر ) ، شاه، همبستگی ) ور ( پسوند دارندگی )
شهریور = شهر ( تمدن ( از مدن میاد در اربی به مینوی شهر ) ، شاه، همبستگی ) ور ( پسوند دارندگی )
معنی به انگلیسی : september
پادشاهی و رسایی،
طبق تقویم باستانی هر روز در ماه یک نام دارد، بنابراین روز شهریور در ماه شهریور ، جشن شهریورگان است.
۲۰ شهریور عملیات تروریستی و انفجار برج های دوقلو برابر با یازده ستامبر
۲۰ شهریور زاد روز تولد نویسنده دیارمان ( ( شهر سیریز ) ) علی سیریزی نویسنده رمان کتابهایی چون خوابهای سعید، هدایت و مانی ماحوزایی
... [مشاهده متن کامل]
طبق تقویم باستانی هر روز در ماه یک نام دارد، بنابراین روز شهریور در ماه شهریور ، جشن شهریورگان است.
۲۰ شهریور عملیات تروریستی و انفجار برج های دوقلو برابر با یازده ستامبر
۲۰ شهریور زاد روز تولد نویسنده دیارمان ( ( شهر سیریز ) ) علی سیریزی نویسنده رمان کتابهایی چون خوابهای سعید، هدایت و مانی ماحوزایی
... [مشاهده متن کامل]
ششمین ماه سال خورشیدی، یکم شهریور، روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک، ششم شهریور، روز کارمند، معادل ماه سُنبُله در افغانستان و چهارمین روز هر ماه در گاهنامه پارسی ( ( ماه پایانی تألیف کتاب مانی ماحوزایی ) )
شهریور= شه ری ور
شه= شاه ری=راه ور=بر
شاه راه بر ( دانائی که راه راستی را می داند ) بلد
شه= شاه ری=راه ور=بر
شاه راه بر ( دانائی که راه راستی را می داند ) بلد
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٥)