منبع. عکس فرهنگ ریشه واژگان فارسی دکتر علی نورایی منبع. عکس فرهنگ پاشنگ واژه ی باغبان از ریشه ی دو واژه ی باغ و بان فارسی هست زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود. ... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴ • تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴ • حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است ) • فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵ • غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶ • فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹
فریب تربیت باغبان مخور ای گل که آب می دهد، اما گلاب می گیرد
منبع. عکس فرهنگ فارسی یافرهنگ عمید صورت فارسی میانه واژه، همان باغ و صورت فارسی باستان آن باگَ بوده است به معنی بخش یا تقسیم یا قطعه زمین زیر کشت. منبع. حسین دوست، محمد فرهنگ ریشه شناسی زبان ... [مشاهده متن کامل]
واژه باغبان معادل ابجد 1056 تعداد حروف 6 تلفظ bāqbān نقش دستوری اسم ترکیب ( اسم، صفت ) [پهلوی: bāypān] ‹باغوان› مختصات ( اِمر. ) آواشناسی bAqbAn الگوی تکیه WS شمارگان هجا 2 منبع لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی عمید فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی هوشیار واژگان مترادف و متضاد زبان های ترکی در چند مرحله بر زبان فارسی تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش سامانیان روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی غزنویان، سلجوقیان و پس از حملهٔ مغول، تعداد بیشتری وام واژهٔ ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی صفویان، که ترکمانان قزلباش در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و قاجاریان بر ایران بود. • منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴ • تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴ • حسن بیگ روملو، احسن التواریخ ( ۲ جلد ) ، به تصحیح عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات ترکی و مغولی رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است ) • فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵ • غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶ • فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹
گل پیرا
باغبان نام فیلم مستندی به کارگردانی محسن مخملباف محصول ۱۳۹۱ است. این فیلم در حیفا تصویربرداری شده است. یک فیلم ساز ایرانی و پسرش به اسرائیل سفر می کنند، برای تحقیق درباره دیانت بهائی که حدود ۱۷۰ سال پیش در ایران به وجود آمده و اکنون چند میلیون پیرو دارد. پیروان این دیانت از سراسر جهان به شهر حیفا می آیند تا در باغی که مرکز این دین است خدمت کنند و از طریق کار در طبیعت خود را صلح طلب بار بیاورند. پدر از طریق همراهی و گفتگو با باغبانی که از پاپوآ گینه نو آمده در می یابد که افکار او و دینش با افکار صلح طلبانه و به دور از خشونت کسانی چون گاندی و ماندلا شباهت دارد. برای پدر این سؤال مطرح می شود که اگر نگاه دینی اصلاح طلبانه ای در ایران وجود داشت آیا حکومت ایران امروز، هنوز به دنبال ساخت بمب اتمی می رفت؟ اما پسر عمیقاً معتقد است همه ادیان جز تخریب جهان کاری نکرده اند. جدل پدر و پسر بر سر نقش ادیان در زندگی انسان ها، راه آن ها را از هم جدا می کند و هر یک به راهی می روند. کارگردان از طریق دو نگاه متفاوت به نقش دین می کوشد، تجربه دو نسل ایرانی را در مقوله دین مطرح کند. ... [مشاهده متن کامل]
• جشنواره بین المللی فیلم پوسان، کره جنوبی، اکتبر ۲۰۱۲ ( میلادی ) • جشنواره بین المللی فیلم بیروت، لبنان، اکتبر ۲۰۱۲ ( میلادی ) • میثم مخملباف • محسن مخملباف • ری ریوا اِاُنا مبی • پائولا اسدی • گیوم نیاگاتار • شیریا شیتندرو خوزگادو • ایاندیوید هوآنگ • بال کوماری گورونگ • تهیه کننده: خانه فیلم مخملباف • کارگردان: محسن مخملباف • نویسنده: محسن مخملباف • فیلمبردار: میثم مخملباف • صدابردار: اسد رضایی • موسیقی: پائول کولی یر، سالار صمدی • تدوین: میثم مخملباف • مسئول آکسسوار: سپهر پناهیان، مژگان تابان • هماهنگی لوکیشن: رستم بهشتی • مترجمین: منیب موید، امگد اسکویرز، جمیلا اسکویرز، اکسانا شولگا، آلفردو لموس • آرشیو: آلیسیا پردو مولینا، لورن شریل • میکس صدا: کیم یانگ هو • تصحیح رنگ: جوزف لی ( لی مین هو ) • پخش بین الملل: ام لاین دیستریبیوشن ( کره جنوبی )
گل ارا
( گلشن آرای ) گلشن آرای. [ گ ُ ش َ ] ( نف مرکب ) باغبان. ( آنندراج ) . || سخت سرخ. حنایی روشن. سرخ همچون گل گلستان : چو بشنید پرویز برپای خاست یکی جام می گلشن آرای خواست که بود اندر آن جام یک من نبید به یک دم می روشن اندرکشید. فردوسی.
گلشن طراز. [ گ ُ ش َ طَ ] ( نف مرکب ) باغبان. ( آنندراج ) . گلشن آرای : زهی گلشن طراز بزم نیرنگ چو بوی گل نهان در پرده رنگ. بیدل ( از آنندراج ) .
واژه باغبان معادل ابجد 1056 تعداد حروف 6 تلفظ bāqbān نقش دستوری اسم ترکیب ( اسم، صفت ) [پهلوی: bāypān] ‹باغوان› مختصات ( اِمر. ) آواشناسی bAqbAn الگوی تکیه WS شمارگان هجا 2 منبع لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی عمید فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی هوشیار
بستان آرا
ناطور
گلپا ( تلفظ: golpā ) گل پا = پای ، جزء پسین بعضی از کلمه های مرکب به معنی ' پاینده '، ' پاییدن '، گلِ پاینده و جاوید ؛ به مجاز ) همیشه دوست داشتنی شخص ) ؛ محافظ و نگهبان گل ، گلبان ، باغبان ؛ به مجاز ) خوشقدم .