۱۲ مرد خشمگین (فیلم ۱۹۹۷). ۱۲ مرد خشمگین ( انگلیسی: 12 Angry Men ) تله فیلمی است به کارگردانی ویلیام فریدکین که کورتنی بی. ونس، اوسی دیویس، جرج سی. اسکات، آرمین مولر - اشتال، دوریان هاروود، جیمز گاندولفینی، تونی دنزا، جک لمون، هیوم کرونین، میکلتی ویلیامسون، ادوارد جیمز آلموس و ویلیام پترسن در آن بازی کردند. این فیلم بازسازی اثر ۱۲ مرد خشمگین ساخته سیدنی لومت و نوشته رجینالد رز می باشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف۱۲ مرد خشمگین
دانشنامه عمومی
پیشنهاد کاربران
۱۲ مرد خشمگین ( به انگلیسی: 12 Angry Men ) فیلمی درام حقوقی محصول سال ۱۹۵۷ آمریکاست که بر اساس داستانی تلویزیونی به همین نام نوشته رجینالد رز و به کارگردانی سیدنی لومت ساخته شده است. داستان دربارهٔ هیئت منصفه دادگاهی متشکل از دوازده نفر است که بایستی دربارهٔ گناهکار بودن یا بی گناهی جوانی به اتهام قتل تصمیم گیری کنند. فیلم به دلیل اینکه تنها از یک لوکیشن در بیشتر طول فیلم و دوازده بازیگر اصلی استفاده کرده است مورد توجه می باشد. همچنین شخصیت مثبت این فیلم ( تصمیم گیرنده شماره ۸ ) در لیست پنجاه قهرمان برتر تاریخ سینما در بنیاد فیلم آمریکا ( AFI ) ، در رتبه ۲۸ قرار دارد.
... [مشاهده متن کامل]
ایده نمایشنامه رجینالد رز، بارها در فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. معروف ترین بازسازی این فیلم، نسخه سال ۱۹۹۷ با همین نام است که آن هم توسط مترو گلدوین مایر منتشر شد. این فیلم هم در کسب جوایز موفق بود و هم در نظر عموم؛ و در کل بازسازی خوبی محسوب می شود. فیلم هندی در انتظار تصمیم گیری ( به هندی: Ek Ruka Hua Faisla ) و فیلم روسی ۱۲ از بازسازی های دیگر این فیلم هستند.
این فیلم همچنین در بیشتر «مجموعه لیست های ۱۰۰ سال…» بفا از جمله ۱۰۰ سال… ۱۰۰ فیلم و ۱۰۰ سال… ۱۰۰ هیجان؛ در اولی به عنوان هشتاد و هفتمین فیلم برتر تاریخ سینمای جهان و در دومی به عنوان هشتاد و هشتمین فیلم هیجان انگیز برتر شناخته شده است.
بازیگران در ۱۲ مرد خشمگین نامی ندارند و از ابتدا تا به انتها آن ها را براساس شماره ایی که دارند صدا می کنند. در این بین تنها هنری فوندا و جوزف سویینی هستند که در انتهای فیلم تماشاگران را آگاه می کنند که نامشان به ترتیب دیویس و مک کاردل است.
نوجوانی هجده ساله از اهالی آمریکا لاتین متهم به قتل پدرش گردیده است. شواهد نشان می دهد او با ضربات متعدد چاقو پدر خود را به قتل رسانده است، گرچه نوجوان که به نظر ضعیف و افسرده حال می رسد این اتهام را قبول ندارد با این حال وجود چاقویی در محل وقوع حادثه که به ظاهر متعلق به نوجوان مذکور است و او ادعا می کند آن را مدتی قبل گم کرده و خبری هم از محل آن نداشته است، به عنوان مدرک جرم، دلیلی برای مجرم شناختن او از سوی دادگاه شده است. حال دوازده مرد از طبقات مختلف اجتماعی به عنوان اعضای هیئت منصفه دادگاه، مأمور تصمیم گیری نهایی دربارهٔ این پرونده شده اند. اگر آن ها فرد متهم به قتل را محکوم نمایند، وی باید روی صندلی الکتریکی اعدام شود. در فرایند رأی گیری یازده نفر از اعضای هیئت منصفه رأی به محکومیت و در نهایت اعدام نوجوان می دهند اما در این بین یک نفر از آنان یعنی تصمیم گیرندهٔ شماره ۸ رأِی بر بی گناهی متهم می دهد و پیشنهاد صحبت در این باره را می دهد. با پیشروی ماجرا در اتاقی که اعضای هیئت منصفه آن در فضای عصبی مشغول بحث و بررسی پرونده هستند قصه فیلم شکوفا می شود و به صورت مطالعه ای استادانه دربارهٔ شخصیت های پیچیده ای در می آید که به عنوان عضو هیئت منصفه می خواهند رأی نهایی را صادر کنند. پس زمینه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هریک از این اعضا، باعث واکنش های مختلف آنان در زمان حال می شود. در چنین موقعیت و اوضاع و احوالی است که شماره ۸ تلاش می کند بقیه همکارانش را متقاعد کند که رأی آن ها اهمیتی حیاتی دارد و نباید به راحتی دربارهٔ آینده و زندگی دیگران تصمیم بگیرند و سرانجام پس از یک ساعت و نیم بحث پرونده کاملاً روشن می شود.
... [مشاهده متن کامل]
ایده نمایشنامه رجینالد رز، بارها در فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. معروف ترین بازسازی این فیلم، نسخه سال ۱۹۹۷ با همین نام است که آن هم توسط مترو گلدوین مایر منتشر شد. این فیلم هم در کسب جوایز موفق بود و هم در نظر عموم؛ و در کل بازسازی خوبی محسوب می شود. فیلم هندی در انتظار تصمیم گیری ( به هندی: Ek Ruka Hua Faisla ) و فیلم روسی ۱۲ از بازسازی های دیگر این فیلم هستند.
این فیلم همچنین در بیشتر «مجموعه لیست های ۱۰۰ سال…» بفا از جمله ۱۰۰ سال… ۱۰۰ فیلم و ۱۰۰ سال… ۱۰۰ هیجان؛ در اولی به عنوان هشتاد و هفتمین فیلم برتر تاریخ سینمای جهان و در دومی به عنوان هشتاد و هشتمین فیلم هیجان انگیز برتر شناخته شده است.
بازیگران در ۱۲ مرد خشمگین نامی ندارند و از ابتدا تا به انتها آن ها را براساس شماره ایی که دارند صدا می کنند. در این بین تنها هنری فوندا و جوزف سویینی هستند که در انتهای فیلم تماشاگران را آگاه می کنند که نامشان به ترتیب دیویس و مک کاردل است.
نوجوانی هجده ساله از اهالی آمریکا لاتین متهم به قتل پدرش گردیده است. شواهد نشان می دهد او با ضربات متعدد چاقو پدر خود را به قتل رسانده است، گرچه نوجوان که به نظر ضعیف و افسرده حال می رسد این اتهام را قبول ندارد با این حال وجود چاقویی در محل وقوع حادثه که به ظاهر متعلق به نوجوان مذکور است و او ادعا می کند آن را مدتی قبل گم کرده و خبری هم از محل آن نداشته است، به عنوان مدرک جرم، دلیلی برای مجرم شناختن او از سوی دادگاه شده است. حال دوازده مرد از طبقات مختلف اجتماعی به عنوان اعضای هیئت منصفه دادگاه، مأمور تصمیم گیری نهایی دربارهٔ این پرونده شده اند. اگر آن ها فرد متهم به قتل را محکوم نمایند، وی باید روی صندلی الکتریکی اعدام شود. در فرایند رأی گیری یازده نفر از اعضای هیئت منصفه رأی به محکومیت و در نهایت اعدام نوجوان می دهند اما در این بین یک نفر از آنان یعنی تصمیم گیرندهٔ شماره ۸ رأِی بر بی گناهی متهم می دهد و پیشنهاد صحبت در این باره را می دهد. با پیشروی ماجرا در اتاقی که اعضای هیئت منصفه آن در فضای عصبی مشغول بحث و بررسی پرونده هستند قصه فیلم شکوفا می شود و به صورت مطالعه ای استادانه دربارهٔ شخصیت های پیچیده ای در می آید که به عنوان عضو هیئت منصفه می خواهند رأی نهایی را صادر کنند. پس زمینه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هریک از این اعضا، باعث واکنش های مختلف آنان در زمان حال می شود. در چنین موقعیت و اوضاع و احوالی است که شماره ۸ تلاش می کند بقیه همکارانش را متقاعد کند که رأی آن ها اهمیتی حیاتی دارد و نباید به راحتی دربارهٔ آینده و زندگی دیگران تصمیم بگیرند و سرانجام پس از یک ساعت و نیم بحث پرونده کاملاً روشن می شود.