یگانه انگاری خنثی ( به انگلیسی: neutral monism ) ، یک اصطلاح جامع الشمول برای دستهٔ از نظریات متافیزیکی در فلسفه ذهن است. این نظریات دوگانگی ذهن و ماده را رد نموده و برین باور هستند که ماهیت اساسی واقعیت نه ذهنی است و نه فیزیکی؛ به عبارت دیگر «خنثی» است. [ ۱]
فیزیکالیست ها برین باورند که واقعیت اساساً مادی است، ایدئالیست ها باور دارند که واقعیت اساساً ذهنی است، دوگانه انگاران باورمند هستند که واقعیت هم متشکل از عناصر اساساً ذهنی و هم اساساً مادی بوده و یگانه انگاران خنثی معتقد هستند که واقعیت متشکل از عناصری است که نه اساساً فیزیکی و نه اساساً ذهنی است. [ ۲]
یگانه انگاری خنثی به طور گسترده با نظریه بُعد دوگانه تداخل دارد. با این حال، یگانه انگاری خنثی با سایر انواع یگانه انگاری مانند ایدئالیسم و فیزیکالیسم مشترکات اندکی دارد.
یگانه انگاری خنثی از این جهت با دوگانه انگاری شباهت دارد که هر دو نظریه برین باور اند که واقعیت دارای ویژگی های ذهنی و فیزیکی است که به یکدیگر قابل تقلیل نیستند. با این حال برخلاف دوگانه انگاری، یگانه انگاری خنثی این ویژگی ها را اساسی نمی پندارد یا معتقد نیست که این ویژگی ها از نظر معنایی از یکدیگر مجزا هستند. [ ۳] دوگانه انگاری، ذهن را بر روی ماده سوپروین[ الف] گرفته، یا هرچند این امر غیر معمول است، ماده را بر روی ذهن سوپروین می گیرد. برخلاف نظر فوق، یگانه انگاری خنثی هر دوی ذهن و ماده را مبتنی و وابسته به ماده خنثی سومی می دانند. بر اساس نظر باروخ اسپینوزا، ذهن و بدن ابعاد دوگانهٔ طبیعت یا خدا است، که اسپینوزا آن را به عنوان ماده سومی شناسایی می کند. [ ۴]
اگرچه تفاوت های نموداری و یگانه انگاری خنثی کاملاً واضح و روشن هستند، مفاهیم نظریه های معاصر در موارد کلیدی مشخص با یگانه انگاری خنثی تداخل دارند. به عنوان مثال، چالمرز[ ب] ( ۱۹۹۶ ) می گوید که تفاوت میان یگانه انگاری خنثی و نظریه ترجیحی وی، دوگانه انگاری ویژگی ها، بعضاً بیشتر در باب معنایی است. [ ۵]
همه جان انگاری دستهٔ از نظریه های است که باور دارد خودآگاهی در همه جا حاضر است. جان سرل همه جان انگاری را از یگانه انگاری خنثی و هم چنین دوگانه انگاری ویژگی ها، که سرل آن را نوعی از دوگانه انگاری می نامد، تفکیک کرد. [ ۶] با این حال، بعضی نظریات یگانه انگاری خنثی، همه جان انگار هستند و بعضی نظریات همه جان انگار، یگانه انگار خنثی. به هر حال، این دو نظریه همیشه باهم تداخل ندارند. به عنوان مثال، یگانه انگاری راسلی در واکنش به «مسئله ترکیب»[ پ] همه جان انگار نیست. برعکس، برخی نسخه های دوگانه انگاری ویژگی ها همه جان انگار هستند، اما یگانه انگار خنثی نیستند. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففیزیکالیست ها برین باورند که واقعیت اساساً مادی است، ایدئالیست ها باور دارند که واقعیت اساساً ذهنی است، دوگانه انگاران باورمند هستند که واقعیت هم متشکل از عناصر اساساً ذهنی و هم اساساً مادی بوده و یگانه انگاران خنثی معتقد هستند که واقعیت متشکل از عناصری است که نه اساساً فیزیکی و نه اساساً ذهنی است. [ ۲]
یگانه انگاری خنثی به طور گسترده با نظریه بُعد دوگانه تداخل دارد. با این حال، یگانه انگاری خنثی با سایر انواع یگانه انگاری مانند ایدئالیسم و فیزیکالیسم مشترکات اندکی دارد.
یگانه انگاری خنثی از این جهت با دوگانه انگاری شباهت دارد که هر دو نظریه برین باور اند که واقعیت دارای ویژگی های ذهنی و فیزیکی است که به یکدیگر قابل تقلیل نیستند. با این حال برخلاف دوگانه انگاری، یگانه انگاری خنثی این ویژگی ها را اساسی نمی پندارد یا معتقد نیست که این ویژگی ها از نظر معنایی از یکدیگر مجزا هستند. [ ۳] دوگانه انگاری، ذهن را بر روی ماده سوپروین[ الف] گرفته، یا هرچند این امر غیر معمول است، ماده را بر روی ذهن سوپروین می گیرد. برخلاف نظر فوق، یگانه انگاری خنثی هر دوی ذهن و ماده را مبتنی و وابسته به ماده خنثی سومی می دانند. بر اساس نظر باروخ اسپینوزا، ذهن و بدن ابعاد دوگانهٔ طبیعت یا خدا است، که اسپینوزا آن را به عنوان ماده سومی شناسایی می کند. [ ۴]
اگرچه تفاوت های نموداری و یگانه انگاری خنثی کاملاً واضح و روشن هستند، مفاهیم نظریه های معاصر در موارد کلیدی مشخص با یگانه انگاری خنثی تداخل دارند. به عنوان مثال، چالمرز[ ب] ( ۱۹۹۶ ) می گوید که تفاوت میان یگانه انگاری خنثی و نظریه ترجیحی وی، دوگانه انگاری ویژگی ها، بعضاً بیشتر در باب معنایی است. [ ۵]
همه جان انگاری دستهٔ از نظریه های است که باور دارد خودآگاهی در همه جا حاضر است. جان سرل همه جان انگاری را از یگانه انگاری خنثی و هم چنین دوگانه انگاری ویژگی ها، که سرل آن را نوعی از دوگانه انگاری می نامد، تفکیک کرد. [ ۶] با این حال، بعضی نظریات یگانه انگاری خنثی، همه جان انگار هستند و بعضی نظریات همه جان انگار، یگانه انگار خنثی. به هر حال، این دو نظریه همیشه باهم تداخل ندارند. به عنوان مثال، یگانه انگاری راسلی در واکنش به «مسئله ترکیب»[ پ] همه جان انگار نیست. برعکس، برخی نسخه های دوگانه انگاری ویژگی ها همه جان انگار هستند، اما یگانه انگار خنثی نیستند. [ ۷]
wiki: یگانه انگاری خنثی