[ویکی الکتاب] معنی یَکْفُلُهُ: تکفل و سرپرستی او را به عهده بگیرد
ریشه کلمه:
کفل (۱۰ بار)
ه (۳۵۷۶ بار)
آنچه از استعمال قرآن به دست میآید این است که کفالت راجع بر نفس و شخص است نه بر مال یعنی ضمانت و عهده دار بودن به انسان به عکس ضمانت که عهده دار بودن بر مال است مثل . آنگاه که تیرهای قرعه را میانداختند تا کدامشان کفالت مریم را به عهده گیرد ایضاً . و . که هر دو در باره کفالت بر موسی «علیه السلام» است. * . آن را در آیه مخفف و مشدد خواندهاند ولی در قرآن مشدد است و فاعل آن «الله» است یعنی خدا زکریا را به مریم کفیل کرد. و اگر مخفف باشد یعنی: زکریاکفالت مریم را به عهده گرفت. در آیه . اگر اکفال به معنی کفیل کردن باشد پس کفالت در مال نیز به کار رفته که آن راجع به نعجه است ولی گمان بیشتر آن است که به معنی تملیک و نصیب قراردادن باشد چنانکه در «کِفل» به کسر کاف در ذیل خواهد آمد. در اقرب الموارد اکفال را تملیک نیز معنی کرده است. ظهور آیه نیز در تملیک است یعنی: این برادر من است و نودونه بز دارد و من فقط یک بز دارم میگوید آن را به من تملیک نما و مرا در محاجه غلبه کرد و اگر مراد کفالت و حفظ آن برای صاحبش بود دیگر محلی به مخاصمه نبود. کِفل: (به کسر کاف) به معنی نصیب، بهره، چند برابر و غیره آمده است در مجمع فرموده: کِفل به معنی نصیب و از «اکتفال بعیر» مأخوذ است و آن این است که پلاسی به کوهان شتر بسته و سوار شوی در اینصورت مقداری از پشت شتر اشغال شده است و آن مقدار همان کفل و نصیب است. . مقابله کفل با نصیب با ملاحظه معنی آیه روشن میکند که کفل به معنی نصیب است. یعنی هر که واسطه شود واسطه خوبی برای او از آن بهره ایست و هر که واسطه شود واسطه بدی برای او نیز از ان نصیبی خواهد بود خدا بهر چیز حفیظ و نگهدارنده است. این آیه صریح است در اینکه واسطه بودن در کار خوب و بد گناه و ثواب دارد. * . در مجمع و جوامع الجامع کفلین را دو نصیب فرموده یعنی خدا به شما دو بهره از رحمت خویش میدهد یکی برای ایمان به رسول خدا«صلی الله علیه وآله» و دیگری برای ایمان به پیامبران سلف صلوات الله علیهم. راغب از بعضی نقل کرده که مراد از تثنیه متوالی بودن است نه دوتا بودن و خودش کفلین را رحمت دنیاو آخرت میداند. المیزان «آمِنُوا»ی دوم را بعد از «آمِنُوا» ی اول به معنی ایمان تام و کامل گرفته و گوید: این ایمان بعد از ایمان و مرتبهای فوق مرتبه اول است که گاهی اثرش در اثر ضعف از ان تخلف میکندو «کِفْلَیْن» از رحمت بدین مناسبت است. این سخن کاملا صحیح است ولی به نظر نگارنده مراد از کِفْلَیْن پاداش دنیا و آخرت است در مقابل ایمان قوی مثل . . .
ریشه کلمه:
کفل (۱۰ بار)
ه (۳۵۷۶ بار)
آنچه از استعمال قرآن به دست میآید این است که کفالت راجع بر نفس و شخص است نه بر مال یعنی ضمانت و عهده دار بودن به انسان به عکس ضمانت که عهده دار بودن بر مال است مثل . آنگاه که تیرهای قرعه را میانداختند تا کدامشان کفالت مریم را به عهده گیرد ایضاً . و . که هر دو در باره کفالت بر موسی «علیه السلام» است. * . آن را در آیه مخفف و مشدد خواندهاند ولی در قرآن مشدد است و فاعل آن «الله» است یعنی خدا زکریا را به مریم کفیل کرد. و اگر مخفف باشد یعنی: زکریاکفالت مریم را به عهده گرفت. در آیه . اگر اکفال به معنی کفیل کردن باشد پس کفالت در مال نیز به کار رفته که آن راجع به نعجه است ولی گمان بیشتر آن است که به معنی تملیک و نصیب قراردادن باشد چنانکه در «کِفل» به کسر کاف در ذیل خواهد آمد. در اقرب الموارد اکفال را تملیک نیز معنی کرده است. ظهور آیه نیز در تملیک است یعنی: این برادر من است و نودونه بز دارد و من فقط یک بز دارم میگوید آن را به من تملیک نما و مرا در محاجه غلبه کرد و اگر مراد کفالت و حفظ آن برای صاحبش بود دیگر محلی به مخاصمه نبود. کِفل: (به کسر کاف) به معنی نصیب، بهره، چند برابر و غیره آمده است در مجمع فرموده: کِفل به معنی نصیب و از «اکتفال بعیر» مأخوذ است و آن این است که پلاسی به کوهان شتر بسته و سوار شوی در اینصورت مقداری از پشت شتر اشغال شده است و آن مقدار همان کفل و نصیب است. . مقابله کفل با نصیب با ملاحظه معنی آیه روشن میکند که کفل به معنی نصیب است. یعنی هر که واسطه شود واسطه خوبی برای او از آن بهره ایست و هر که واسطه شود واسطه بدی برای او نیز از ان نصیبی خواهد بود خدا بهر چیز حفیظ و نگهدارنده است. این آیه صریح است در اینکه واسطه بودن در کار خوب و بد گناه و ثواب دارد. * . در مجمع و جوامع الجامع کفلین را دو نصیب فرموده یعنی خدا به شما دو بهره از رحمت خویش میدهد یکی برای ایمان به رسول خدا«صلی الله علیه وآله» و دیگری برای ایمان به پیامبران سلف صلوات الله علیهم. راغب از بعضی نقل کرده که مراد از تثنیه متوالی بودن است نه دوتا بودن و خودش کفلین را رحمت دنیاو آخرت میداند. المیزان «آمِنُوا»ی دوم را بعد از «آمِنُوا» ی اول به معنی ایمان تام و کامل گرفته و گوید: این ایمان بعد از ایمان و مرتبهای فوق مرتبه اول است که گاهی اثرش در اثر ضعف از ان تخلف میکندو «کِفْلَیْن» از رحمت بدین مناسبت است. این سخن کاملا صحیح است ولی به نظر نگارنده مراد از کِفْلَیْن پاداش دنیا و آخرت است در مقابل ایمان قوی مثل . . .
wikialkb: یَکْفُلُه