یک نعلبکی رمز و راز

دانشنامه عمومی

یک نعلبکی رمز و راز ( به انگلیسی: A Saucerful of Secrets ) نام دومین آلبوم از گروه موسیقی پراگرسیو راک بریتانیایی، پینک فلوید، است.
این آلبوم در فاصله های زمانی گوناگون مابین اوت ۱۹۶۷ تا آوریل ۱۹۶۸ در ابی رود استودیوز لندن ضبط شد و در ۲۹ ژوئن ۱۹۶۸ توسط ئی ام آی کلمبیا در بریتانیا و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۶۸ نیز توسط تاور رکوردز در ایالات متحده آمریکا عرضه شد.
مراحل ضبطِ یک نعلبکی رمز و راز قبل و بعد از جدایی سید برت، خواننده و گیتارنواز گروه، انجام گرفت. به دلیل رو به فزون بودن رفتارهای عجیب او در فصل های ضبط، دیوید گیلمور در ژانویه ۱۹۶۸ به گروه ملحق شد، از این رو این آلبوم؛ تنها آلبوم غیرگردآوری شده از پینک فلوید است که هر پنج عضو گروه در آن حضور دارند و اولین آلبومی است که گیلمور در آن به عنوان عضوی از گروه دیده می شود.
گیلمور در ۵ آهنگ این آلبوم شامل ( «روشنایی بیشتر شود»، «دستگاه ها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «سرجوخه کلگ»، «یک نعلبکی رمز و راز» و «الاکلنگ» ) مشارکت دارد و سید برت تنها در سه آهنگ ( «جاگبند بلوز»، «دستگاه ها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «روزی را به یادآور» ) مشارکت کرد که آهنگ جاگبند بلوز تنها آهنگی است که وی به عنوان خواننده و آهنگساز حضور دارد برخلاف آلبوم اول گروه که وی نقش عمده ای در ساخت آهنگ ها داشت.
آلبوم در استودیوهای ئی ام آی واقع در لندن ضبط شد. نخستین آهنگ هایی که کار ضبطشان انجام شد «دستگاه ها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، از کارهای واترز، و یک آهنگ منتشر نشده به نام «Scream Thy Last Scream» از سید برت بود که هر دو در ۷اُم - ۸اُم اوت ضبط شدند. این دو آهنگ برای انتشار در قالب یک تک آهنگ در ۸ سپتامبر تنظیم شده بودند که کمپانی ئی ام آی از این کار صرف نظر کرد. گروه آهنگ «Vegetable Man» را در استودیوهای د لین لی در ۹–۱۱ اکتبر ضبط کرد و در ۱۹ همین ماه نیز مراحل ضبط آهنگ «جاگبند بلوز» را انجام داد. برت در آهنگ «روزی را به یادآور» که یک ضبط ناقص از فصول ضبط آلبوم نی زن بر دروازه های سپیده دم است؛ به عنوان نوازندهٔ اسلاید گیتار حضور دارد. گروه در این میان مدتی فصول ضبط آلبوم را رها کرد تا به ضبط آنچه که بعدها به تک آهنگ «سیب و پرتقال» منجر می شود بپردازد که در ۲۶ و ۲۷ اکتبر آن آهنگ را نیز ضبط کردند. چند روز بعد از آن گروه آهنگ «جعبه نقاشی» را نیز ضبط کرد تا به عنوان ترانهٔ پشت «سیب و پرتقال» منتشر کند. مدتی پس از ضبط «جعبه نقاشی»؛ گروه عازم یک تور در ایالات متحده شد و در همین دوره ها تک آهنگ سوم پینک فلوید نیز منتشر شد که نتوانست موفقیتی بدست آورد و در چارت ها جایگاه مناسبی بدست نیاورد. گروه از ۱۰ ژانویه ۱۹۶۸ به مدت دو روز نشست هایی را در استودیوهای ئی ام آی تشکیل داد تا روی آهنگ های قدیمی ترشان کار کنند، هنگامی که میسن قسمت خواندن را به آهنگ «Scream Thy Last Scream» می افزود، صدای واترز و اُرگ ریچار رایت در آهنگ «دستگاه ها را تنظیم کن…» روی هم سوارشده بودند ( overdub ) . هنگامی که گیلمور به گروه پیوست، گروه مدتی کوتاه را از ۱۲ تا ۲۰ ژانویه به صورت پنج نفره فعالیت کرد. در چند کنسرت، گیلمور به نواختن گیتار و خواندن می پرداخت؛ درحالی که برت بی هدف و سرگردان در جایگاه حضور داشت و گه گداری به قصد نواختن به آن ها می پیوست. در مابین این چند کنسرت، گروه به تمرین روی چند تا از قطعه هایی که واترز ایده اش را داده بود در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژانویه پرداختند. در ۱۸ ژانویه گروه توسط نورمن اسمیت گرد هم آمدند تا روی آهنگ های ریتیمیک تر کار کنند، برت را در این مرحله دعوت نکردند. در ۲۴ و ۲۵ ژانویه گروه یک قطعه به نام «The Most Boring Song I've Ever Heard Bar 2» را در ابی رود ضبط کرد که بعداً عنوان «الاکلنگ» را برایش در نظر گرفتند. گروه آهنگ های «روشنایی بیشتر شود»، «الاکلنگ» و «سرجوخه کلگ» ( در این آهنگ آخری میسن به عنوان خواننده اصلی حضور دارد ) را بدون حضور برت به سرانجام رسانید. آندرو کینگ، مدیر پینک فلوید، می گوید که برت در پایانِ آهنگ «روشنایی بیشتر شود» یک سولوی گیتار نواخته است.
عکس یک نعلبکی رمز و راز
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس