یونیورسال پیکچرز ( به انگلیسی: Universal Pictures ) یا یونیورسال استودیوز یکی از پنج شرکت بزرگ فیلم سازی آمریکاست که حجم سرمایه گذاری و تنوع فعالیت هایش در شاخه های مختلف سرگرمی و رسانه، باور نکردنی است؛ وسعت فعالیتی که باعث شده بزرگ ترین مجموعه استودیوی آمریکا را در شهری به نام خودشان ( یونیورسال سیتی ) در کالیفرنیا در اختیار داشته باشند و علاوه بر این، آن ها خدمات خود را در استودیوهای دیگری در ارلاندو و فلوریدا به سازندگان فیلم و صاحبان صنایع تبلیغاتی نیز ارائه می دهند.
یونیورسال همچنین دارای یکی از بزرگ ترین شبکه های توزیع نمایش خانگی و البته یکی از مهم ترین برنامه سازان تلویزیونی در آمریکاست که محصولات و شوهای تلویزیونی خود را از طریق شبکه های کابلی در داخل و خارج از آمریکا به فروش می رساند.
در بسیاری از استودیوهای یونیورسال به روی عموم باز است و تورهای تفریحی متنوعی برای بازدیدکنندگان طراحی شده تا علاقه مندان بتوانند در نسخه ای جدی تر از دیزنی لند در استودیوهای ساخت بسیاری از معروف ترین فیلم های سینمایی قدم بزنند و شخصیت های محبوبشان را از نزدیک ببینند. محبوبیت این تورها به حدی زیاد است که یونیورسال دو پارک موضوعی یا اصطلاحاً «تم پارک» دیگر از این دست را در چین و اسپانیا تأسیس کرده است.
نظارت بر ساخت و فروش محصولات مصرفی و جانبی، همچون لباس شخصیت فیلم ها، عروسک ها و محصولات یادگاری، خرید و فروش های آنلاین و بازی های کامپیوتری نیز یکی دیگر از حوزه فعالیت های این کمپانی بزرگ است.
شاخه موسیقی یونیورسال ( Universal Music Group ) نیز بزرگ ترین کمپانی موزیک دنیاست که شامل ده ها برند و عنوان در ضبط و پخش آثار موسیقی می شود.
در سال ۱۹۰۵ زمانی که کارل لِملی آلمانی تبار در شیکاگو به دنبال مکان مناسبی برای افتتاح فروشگاه لباس خود می گشت، به طور اتفاقی به صفی از مردم که برای رفتن به نیکلودئون یا سینماهای اولیه و ارزان قیمت آن دوران که تصاویر متحرک ساده ای را به نمایش می گذاشتند، برخورد کرد. او که از میزان شوق مردم برای دیدن این فیلم های اولیه حیرت کرده بود تغییر مسیر داده و سینمای White Front را تأسیس کرد. در کمتر از یک ماه هزینه سرمایه گذاری او بازگشت و او به همراه شریک خود رابرت کوکران دومین سالن خود را نیز تأسیس کرد. این سرمایه گذاری ها ادامه داشت و رفته رفته آنان را به یکی از بزرگ ترین پخش کننده های کشور مبدل ساخت. تا سال ۱۹۰۹ لملی و کوچران از تجارت خود در آمریکا و کانادا بیش از ده هزار دلار در هفته درآمد داشتند. اما تا به اینجا آن ها صرفاً توزیع کننده بودند و تولید فیلم در انحصار شرکت ثبت اختراعات متحرک ( که به مخفف MMP شناخته می شد ) بود که توسط ادیسون - مخترع موتورهای الکتریکی داخل دوربینها و پروژکتورها - حمایت می شد. بعد از اختلافات و مشاجرات پیش آمده لملی تصمیم گرفت که دیگر پولی به ادیسون پرداخت نکند. قطع همکاری با MMP که تنها قدرت انحصاری تولید فیلم در آن زمان بود، آن ها را که دیگر فیلمی برای توزیع و فروش نداشتند، به صرافت تولید فیلم های خودشان انداخت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیونیورسال همچنین دارای یکی از بزرگ ترین شبکه های توزیع نمایش خانگی و البته یکی از مهم ترین برنامه سازان تلویزیونی در آمریکاست که محصولات و شوهای تلویزیونی خود را از طریق شبکه های کابلی در داخل و خارج از آمریکا به فروش می رساند.
در بسیاری از استودیوهای یونیورسال به روی عموم باز است و تورهای تفریحی متنوعی برای بازدیدکنندگان طراحی شده تا علاقه مندان بتوانند در نسخه ای جدی تر از دیزنی لند در استودیوهای ساخت بسیاری از معروف ترین فیلم های سینمایی قدم بزنند و شخصیت های محبوبشان را از نزدیک ببینند. محبوبیت این تورها به حدی زیاد است که یونیورسال دو پارک موضوعی یا اصطلاحاً «تم پارک» دیگر از این دست را در چین و اسپانیا تأسیس کرده است.
نظارت بر ساخت و فروش محصولات مصرفی و جانبی، همچون لباس شخصیت فیلم ها، عروسک ها و محصولات یادگاری، خرید و فروش های آنلاین و بازی های کامپیوتری نیز یکی دیگر از حوزه فعالیت های این کمپانی بزرگ است.
شاخه موسیقی یونیورسال ( Universal Music Group ) نیز بزرگ ترین کمپانی موزیک دنیاست که شامل ده ها برند و عنوان در ضبط و پخش آثار موسیقی می شود.
در سال ۱۹۰۵ زمانی که کارل لِملی آلمانی تبار در شیکاگو به دنبال مکان مناسبی برای افتتاح فروشگاه لباس خود می گشت، به طور اتفاقی به صفی از مردم که برای رفتن به نیکلودئون یا سینماهای اولیه و ارزان قیمت آن دوران که تصاویر متحرک ساده ای را به نمایش می گذاشتند، برخورد کرد. او که از میزان شوق مردم برای دیدن این فیلم های اولیه حیرت کرده بود تغییر مسیر داده و سینمای White Front را تأسیس کرد. در کمتر از یک ماه هزینه سرمایه گذاری او بازگشت و او به همراه شریک خود رابرت کوکران دومین سالن خود را نیز تأسیس کرد. این سرمایه گذاری ها ادامه داشت و رفته رفته آنان را به یکی از بزرگ ترین پخش کننده های کشور مبدل ساخت. تا سال ۱۹۰۹ لملی و کوچران از تجارت خود در آمریکا و کانادا بیش از ده هزار دلار در هفته درآمد داشتند. اما تا به اینجا آن ها صرفاً توزیع کننده بودند و تولید فیلم در انحصار شرکت ثبت اختراعات متحرک ( که به مخفف MMP شناخته می شد ) بود که توسط ادیسون - مخترع موتورهای الکتریکی داخل دوربینها و پروژکتورها - حمایت می شد. بعد از اختلافات و مشاجرات پیش آمده لملی تصمیم گرفت که دیگر پولی به ادیسون پرداخت نکند. قطع همکاری با MMP که تنها قدرت انحصاری تولید فیلم در آن زمان بود، آن ها را که دیگر فیلمی برای توزیع و فروش نداشتند، به صرافت تولید فیلم های خودشان انداخت.
wiki: یونیورسال پیکچرز