یونیتی ( به انگلیسی: Unity ) یک پوسته گرافیکی برای محیط میزکار گنوم بود که توسط شرکت کانونیکال برای توزیع لینوکس این شرکت به نام اوبونتو توسعه داده می شد. یونیتی برای اولین بار در اوبونتو ۱۰٫۱۰ نسخه نت بوک استفاده شد. این رابط کاربری برای استفاده بهینه از فضای صفحه نمایش به خصوص در نت بوک ها طراحی شد. [ ۲]
کنونیکال یونیتی را معرفی کرد تا طبق نظر توسعه دهندگان خود، کاربر پسندتر باشد و همچنین کاربران بیش تری را از خارج از دنیای لینوکس به این توزیع جذب نماید. این پوسته گرافیکی تنها برای توزیع اوبونتو و توسط کنونیکال ارائه می شد و در دیگر توزیع ها به طور پیش فرض استفاده نمی شد. [ ۳]
در ۵ آپریل ۲۰۱۷، مارک شاتلورث اعلام کرد که کار بر روی توسعه نسخه هشت یونیتی متوقف شده است و این شرکت دیگر توسعه یونیتی را ادامه نخواهد داد و اوبونتو از نسخه ۱۸٫۰۴ به طور پیش فرض از گنوم با واسط کاربر گنوم شل استفاده خواهد کرد. [ ۱] [ ۴]
یکی از کمبودهای میزکار یونیتی، عدم امکان سفارشی سازی مناسب است. به این معنا که یک کاربر نمی تواند آن را چندان سفارشی و متفاوت کند و آن را براساس نیاز خود تغییر دهد. به عنوان مثال نمی تواند آگاه سازی ها ( به انگلیسی: Notification ) و موارد موجود در پنل بالا را با پنل سمت چپ ادغام کند و به پایین صفحه بیاورد ( کاری که در کی دی ئی ممکن است ) یا یک پنل دیگر اضافه کند یا سایز پنل بالا را زیاد کند. دلیل اصلی این موضوع را باید در در دیدگاه و هدف توسعه دهندگان یونیتی جست که دسترس پذیری و راحتی در کار برای کاربر را بر فراهم آوردن محیطی حرفه ای با امکان دسترسی به تمامی قابلیت های ریز و درشت سیستم مقدم می دانند. [ ۳]
بعد از ارائهٔ یونیتی مدیر پنجرهٔ کامپیز به مدیر پنجره یونیتی تبدیل شد و گنوم ۳ نیز ماتر را به عنوان مدیر پنجره خود برگزید. با وجود یک سری از ناهمخوانی ها و ایرادها که کاربر را تا حدود زیادی از استفاده از سفارشی سازی های کامپیز منع می کرد، اما این مدیر پنجره به صورت پیش فرض در اوبونتو از پس کارهای خود برمی آید و جلوه های روان و مناسبی را نمایش می دهد. [ ۳]
در یونیتی از مدیر پرونده پیش فرض گنوم یعنی ناتیلوس استفاده می شود. این مدیر پرونده ساختار ساده ای داشته و گزینه های کمی را برای سفارشی کردن محیط داراست. برای افزایش امکانات ناتیلوس، اسکریپت ها و افزونه های فراوانی نوشته شده است که می تواند این مدیر پرونده را از نمونه های مشابه متمایز کند. همچنین دستکاری فایل های پیکربندی این مدیر پرونده بسیار ساده و طبق روالی با ساختار استاندارد انجام می شود. [ ۳]
کنونیکال یونیتی را معرفی کرد تا طبق نظر توسعه دهندگان خود، کاربر پسندتر باشد و همچنین کاربران بیش تری را از خارج از دنیای لینوکس به این توزیع جذب نماید. این پوسته گرافیکی تنها برای توزیع اوبونتو و توسط کنونیکال ارائه می شد و در دیگر توزیع ها به طور پیش فرض استفاده نمی شد. [ ۳]
در ۵ آپریل ۲۰۱۷، مارک شاتلورث اعلام کرد که کار بر روی توسعه نسخه هشت یونیتی متوقف شده است و این شرکت دیگر توسعه یونیتی را ادامه نخواهد داد و اوبونتو از نسخه ۱۸٫۰۴ به طور پیش فرض از گنوم با واسط کاربر گنوم شل استفاده خواهد کرد. [ ۱] [ ۴]
یکی از کمبودهای میزکار یونیتی، عدم امکان سفارشی سازی مناسب است. به این معنا که یک کاربر نمی تواند آن را چندان سفارشی و متفاوت کند و آن را براساس نیاز خود تغییر دهد. به عنوان مثال نمی تواند آگاه سازی ها ( به انگلیسی: Notification ) و موارد موجود در پنل بالا را با پنل سمت چپ ادغام کند و به پایین صفحه بیاورد ( کاری که در کی دی ئی ممکن است ) یا یک پنل دیگر اضافه کند یا سایز پنل بالا را زیاد کند. دلیل اصلی این موضوع را باید در در دیدگاه و هدف توسعه دهندگان یونیتی جست که دسترس پذیری و راحتی در کار برای کاربر را بر فراهم آوردن محیطی حرفه ای با امکان دسترسی به تمامی قابلیت های ریز و درشت سیستم مقدم می دانند. [ ۳]
بعد از ارائهٔ یونیتی مدیر پنجرهٔ کامپیز به مدیر پنجره یونیتی تبدیل شد و گنوم ۳ نیز ماتر را به عنوان مدیر پنجره خود برگزید. با وجود یک سری از ناهمخوانی ها و ایرادها که کاربر را تا حدود زیادی از استفاده از سفارشی سازی های کامپیز منع می کرد، اما این مدیر پنجره به صورت پیش فرض در اوبونتو از پس کارهای خود برمی آید و جلوه های روان و مناسبی را نمایش می دهد. [ ۳]
در یونیتی از مدیر پرونده پیش فرض گنوم یعنی ناتیلوس استفاده می شود. این مدیر پرونده ساختار ساده ای داشته و گزینه های کمی را برای سفارشی کردن محیط داراست. برای افزایش امکانات ناتیلوس، اسکریپت ها و افزونه های فراوانی نوشته شده است که می تواند این مدیر پرونده را از نمونه های مشابه متمایز کند. همچنین دستکاری فایل های پیکربندی این مدیر پرونده بسیار ساده و طبق روالی با ساختار استاندارد انجام می شود. [ ۳]
wiki: یونیتی
یونیتی (ماژول). ماژول اتصال یونیتی ( انگلیسی: Unity ) که با نام «Node 1» نیز شناخته می شود، اولین قسمت ساخت ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین المللی ( ISS ) است. این ایستگاه بخش های روسیه و ایالات متحده را به هم متصل می کند و جایی است که خدمه با هم غذا می خورند.
این ماژول به شکل استوانه ای است، با شش محل اسکله ( جلو، عقب، پورت، سمت راست، اوج و عقبه ) که اتصال به ماژول های دیگر را تسهیل می کند. قطر یونیتی ۴٫۵۷ متر ( ۱۵٫۰ فوت ) و طول آن ۵٫۴۷ متر ( ۱۷٫۹ فوت ) است و از فولاد ساخته شده است و برای ناسا توسط بوئینگ در یک مرکز تولیدی در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما ساخته شده است. یونیتی اولین ماژول از سه ماژول اتصال است. دو مورد دیگر هارمونی و ترانکولیتی هستند.
این ماژول به شکل استوانه ای است، با شش محل اسکله ( جلو، عقب، پورت، سمت راست، اوج و عقبه ) که اتصال به ماژول های دیگر را تسهیل می کند. قطر یونیتی ۴٫۵۷ متر ( ۱۵٫۰ فوت ) و طول آن ۵٫۴۷ متر ( ۱۷٫۹ فوت ) است و از فولاد ساخته شده است و برای ناسا توسط بوئینگ در یک مرکز تولیدی در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما ساخته شده است. یونیتی اولین ماژول از سه ماژول اتصال است. دو مورد دیگر هارمونی و ترانکولیتی هستند.
wiki: یونیتی (ماژول)
یونیتی (موتور بازی). یونیتی ( به انگلیسی: Unity ) یک موتور بازی چندسکویی است که توسط ( Unity Technologies ) ساخته شده است و برای اولین بار در ژوئن ۲۰۰۵ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل به عنوان موتور بازی سازی انحصاری مک اواس معرفی و منتشر شد. از سال ۲۰۱۸، موتور برای پشتیبانی بیش از ۲۵ سیستم عامل توسعه یافته بود. از این موتور می توان برای ایجاد بازی های سه بعدی، دو بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین شبیه سازی و سایر تجربیات استفاده کرد. این موتور توسط صنایع خارج از بازی های ویدئویی مانند فیلم، خودرو، معماری، مهندسی و ساخت به کار گرفته شده است. [ ۴]
از یونیتی برای ساخت بازی ویدئویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول های بازی، تلفن های همراه و وب سایت ها استفاده کرد.
یونیتی را می توان یکی از محبوب ترین و کامل ترین موتور بازیسازی جهان دانست، یکی از بهترین بازیهای موبایلی که با این موتور ساخته شده است نسخه ندای وظیفه موبایل و گنشین است که این امر نشان دهندهٔ قدرت بسیار زیاد این موتور بازی سازی است.
یونیتی در چهار نسخه personal و plus و pro و enrterprise که از بین این چهار نسخه تنها نسخۀ personal رایگان است.
در نسخه های جدید یونیتی به صورت داخلی ویرایشگر کد وجود ندارد اما درکنار آن ویژوال استودیو کد به عنوان ویرایشگر پیشفرض نصب می گردد.
این موتور بازی سازی به برنامه نویس این امکان را می دهد که از ساده ترین ویرایشگر های متنی مانند نوت پد تا محیط های حرفه ای کد نویسی نظیر ویژوال استودیو، جت برینز، راید، و زامارین برای ویرایش اسکریپت ها استفاده کند و انتخاب این مورد میتواند بر اساس انتخاب کاربر متفاوت باشد.
در نسخه های جدید یونیتی زبان برنامه نویسی سی شارپ به عنوان زبان اصلی توسعه در این محیط استفاده می شود.
در گذشته یونیتی از زبان برنامه نویسی بو پشتیبانی می کرد که در نسخه ۵ آنرا حذف نمود. همچنین یونیتی از یک نسخه از زبان جاوا اسکریپت به نام اسکریپت یونیتی پشتیبانی می کرد که در سال ۲۰۱۷ منسوخ گردیده است و جای خود را به سی شارپ داد.
یونیتی یک موتور بازی ساز چند سکویی است، یعنی می تواند برای بسیاری از پلتفرم های موجود خروجی تهیه کند. گرفتن خروجی اندروید از این نرم افزار سخت است با این حال امروزه تنها حدود ۵ درصد کاربران بازی ها را بر روی کامپیوترهای شخصی اجرا می کنند و سهم بسیاری به کنسول های بازی و موبایل و وب می رسد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز یونیتی برای ساخت بازی ویدئویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول های بازی، تلفن های همراه و وب سایت ها استفاده کرد.
یونیتی را می توان یکی از محبوب ترین و کامل ترین موتور بازیسازی جهان دانست، یکی از بهترین بازیهای موبایلی که با این موتور ساخته شده است نسخه ندای وظیفه موبایل و گنشین است که این امر نشان دهندهٔ قدرت بسیار زیاد این موتور بازی سازی است.
یونیتی در چهار نسخه personal و plus و pro و enrterprise که از بین این چهار نسخه تنها نسخۀ personal رایگان است.
در نسخه های جدید یونیتی به صورت داخلی ویرایشگر کد وجود ندارد اما درکنار آن ویژوال استودیو کد به عنوان ویرایشگر پیشفرض نصب می گردد.
این موتور بازی سازی به برنامه نویس این امکان را می دهد که از ساده ترین ویرایشگر های متنی مانند نوت پد تا محیط های حرفه ای کد نویسی نظیر ویژوال استودیو، جت برینز، راید، و زامارین برای ویرایش اسکریپت ها استفاده کند و انتخاب این مورد میتواند بر اساس انتخاب کاربر متفاوت باشد.
در نسخه های جدید یونیتی زبان برنامه نویسی سی شارپ به عنوان زبان اصلی توسعه در این محیط استفاده می شود.
در گذشته یونیتی از زبان برنامه نویسی بو پشتیبانی می کرد که در نسخه ۵ آنرا حذف نمود. همچنین یونیتی از یک نسخه از زبان جاوا اسکریپت به نام اسکریپت یونیتی پشتیبانی می کرد که در سال ۲۰۱۷ منسوخ گردیده است و جای خود را به سی شارپ داد.
یونیتی یک موتور بازی ساز چند سکویی است، یعنی می تواند برای بسیاری از پلتفرم های موجود خروجی تهیه کند. گرفتن خروجی اندروید از این نرم افزار سخت است با این حال امروزه تنها حدود ۵ درصد کاربران بازی ها را بر روی کامپیوترهای شخصی اجرا می کنند و سهم بسیاری به کنسول های بازی و موبایل و وب می رسد.
wiki: یونیتی (موتور بازی)