یونکرس یو ۳/۵۲ام. یونکرس یو ۵۲ ( به آلمانی: Junkers Ju 52 ) یک هواگرد ترابری سه موتوره ساخت شرکت یونکرس در آلمان بود. این هواگرد اوایل دهه ۱۹۳۰ طراحی و به شکل گسترده در کاربری های نظامی و غیرنظامی به کار برده شد.
یونکرس یو ۵۲ به عنوان یک هواپیمای مسافربری با هفده صندلی توسط گروه ارنست سیندل طراحی شد. [ ۱] سال ۱۹۳۴ یک نسخه نظامی از مدل یو ۳/۵۲ام برای لوفت وافه که هنوز فعالیت مخفی داشت، پدید آمد. این هواگرد با عنوان یو ۳/۵۲ام گه۳ایی یک بمب افکن سنگین با چهار خدمه بود. [ ۲]
مجموع تولیدات مدل یو ۳/۵۲ام، شامل هواگردهای غیرنظامی، بین سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ بالغ بر ۴۸۴۵ فروند بود. [ ۳]
سال های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ دست کم ۴۵۰ فروند از آن ها به لوفت وافه تحویل داده شد و در قالب جناح ۱۵۲ رزمی هیندنبورگ وارد خدمت گردید. [ ۲] حدود دو سوم از آرایش های بمب افکن لوفت وافه تا پایان سال ۱۹۳۵ به این هواگرد مجهز شدند. [ ۱] ماه اوت سال ۱۹۳۶ بیست فروند به خلبانی «داوطلبان» آلمانی به جنگ داخلی اسپانیا فرستاده شد. نخستین مأموریت آن ها انتقال ۱۰٬۰۰۰ تن از نیروهای ملی گرا از مراکش به اسپانیا بود. لژیون کوندور ماه نوامبر ۵۰ فروند بمب افکن یو ۳/۵۲ام گه۴ایی در اختیار داشت. عملیات ها شامل حمله به بندرهای جمهوری خواه در کرانه مدیترانه و پشتیبانی از نیروی زمینی می شد. این هواگردها در بمباران گرنیکا مشارکت داشتند. [ ۲]
بمب افکن یو ۵۲ در خدمت لوفت وافه به زودی با نمونه های جدیدتر از جمله یو ۸۶ و دو ۱۷ جایگزین شد و از آن پس صرفاً به عنوان هواگرد ترابری نظامی عمل کرد. [ ۲] در جریان جنگ جهانی دوم، ماه آوریل سال ۱۹۴۰ هواگردهای یو ۵۲ در خط مقدم تهاجم به دانمارک و نروژ بودند. صد و شصت فروند از آن ها نیروهای چترباز را برای تسخیر پایگاه های هوایی کلیدی انتقال دادند و در همین حال ۳۴۰ فروند دیگر تدارکات و نیروی کمکی می رساندند. حدود ۴۷۵ فروند یو ۵۲ برای تهاجم به هلند به کارگرفته شد که در مراحل اولیه آن متحمل خسارات سنگین ( ۱۶۷ فروند ) گشتند. تهاجم هوابرد بعدی یعنی نبرد کرت در ماه های مه و ژوئن سال ۱۹۴۱، آخرین عملیات از نوع خود در لوفت وافه بود. در این تهاجم ۴۹۳ فروند یو ۵۲ به کار برده شدند. این عملیات هم بسیار پر خسارت بود و منجر به از دست رفتن ۲۷۱ فروند از این هواگردها شد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیونکرس یو ۵۲ به عنوان یک هواپیمای مسافربری با هفده صندلی توسط گروه ارنست سیندل طراحی شد. [ ۱] سال ۱۹۳۴ یک نسخه نظامی از مدل یو ۳/۵۲ام برای لوفت وافه که هنوز فعالیت مخفی داشت، پدید آمد. این هواگرد با عنوان یو ۳/۵۲ام گه۳ایی یک بمب افکن سنگین با چهار خدمه بود. [ ۲]
مجموع تولیدات مدل یو ۳/۵۲ام، شامل هواگردهای غیرنظامی، بین سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ بالغ بر ۴۸۴۵ فروند بود. [ ۳]
سال های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۵ دست کم ۴۵۰ فروند از آن ها به لوفت وافه تحویل داده شد و در قالب جناح ۱۵۲ رزمی هیندنبورگ وارد خدمت گردید. [ ۲] حدود دو سوم از آرایش های بمب افکن لوفت وافه تا پایان سال ۱۹۳۵ به این هواگرد مجهز شدند. [ ۱] ماه اوت سال ۱۹۳۶ بیست فروند به خلبانی «داوطلبان» آلمانی به جنگ داخلی اسپانیا فرستاده شد. نخستین مأموریت آن ها انتقال ۱۰٬۰۰۰ تن از نیروهای ملی گرا از مراکش به اسپانیا بود. لژیون کوندور ماه نوامبر ۵۰ فروند بمب افکن یو ۳/۵۲ام گه۴ایی در اختیار داشت. عملیات ها شامل حمله به بندرهای جمهوری خواه در کرانه مدیترانه و پشتیبانی از نیروی زمینی می شد. این هواگردها در بمباران گرنیکا مشارکت داشتند. [ ۲]
بمب افکن یو ۵۲ در خدمت لوفت وافه به زودی با نمونه های جدیدتر از جمله یو ۸۶ و دو ۱۷ جایگزین شد و از آن پس صرفاً به عنوان هواگرد ترابری نظامی عمل کرد. [ ۲] در جریان جنگ جهانی دوم، ماه آوریل سال ۱۹۴۰ هواگردهای یو ۵۲ در خط مقدم تهاجم به دانمارک و نروژ بودند. صد و شصت فروند از آن ها نیروهای چترباز را برای تسخیر پایگاه های هوایی کلیدی انتقال دادند و در همین حال ۳۴۰ فروند دیگر تدارکات و نیروی کمکی می رساندند. حدود ۴۷۵ فروند یو ۵۲ برای تهاجم به هلند به کارگرفته شد که در مراحل اولیه آن متحمل خسارات سنگین ( ۱۶۷ فروند ) گشتند. تهاجم هوابرد بعدی یعنی نبرد کرت در ماه های مه و ژوئن سال ۱۹۴۱، آخرین عملیات از نوع خود در لوفت وافه بود. در این تهاجم ۴۹۳ فروند یو ۵۲ به کار برده شدند. این عملیات هم بسیار پر خسارت بود و منجر به از دست رفتن ۲۷۱ فروند از این هواگردها شد. [ ۳]
wiki: یونکرس یو ۳/۵۲ام