[ویکی فقه] از عوامل عمده ای یونانی گرایی در جهان اسلام ایجاد جریان های فکری، روی آوردن منشیان فلسفه، تجدید حیات سیاسی تسنن ، شکوفایی فلسفه و غیره را می توان نام برد.
در نخستین موج یونانی گرایی جریان های فکری مختلفی ایجاد شد که بدین شرح است:
← جریان های فکری در حکومت عباسیان
دوره بین سال های ۹۵۰ تا ۱۲۵۸ م . (۳۳۹ تا ۶۵۶ ه. ق) از نظر سیاسی دوره آشوب و تجزیه است . خلفای عباسی بیشتر قدرت خود را از دست داده بودند و تقریبا به صورت سران تشریفاتی گروهی از ممالک که کمتر با یکدیگر در صلح و صفا به سر می بردند درآمدند. در حقیقت ، حتی سیادت اسمی خلفا همواره مورد قبول نبود. در سال (۹۶۹م . ۳۵۹ ه. ق) سلسله فاطمیان در مصر مستقر شد و شهر نوساز قاهره را پایتخت خود ساخت؛ و داعیانی به بخش های آسیایی جهان اسلامی گسیل داشت تا مردم را به نوعی تشیع اسماعیلی دعوت کنند با این هدف که نظام های حکومتی موجود را واژگون سازند. از سال ۹۴۵ م . (۳۳۴ ه. ق) امرای آل بویه ، که شیعی مذهب بودند، بر بغداد شخص خلیفه نظارت داشتند. هر چند تشیع بدین سان در حال اوج گیری بود، تسنن در عامه ناس عمیقا ریشه دوانیده بود و چنین فشارهایی از جانب دولت ها در بینش دینی مردم عادی اثر ناچیزی داشت . (شهر قاهره را ابوالحسن جوهر، حاکم مصر در زمان معز، خلیفه فاطمی، نزدیک فسطاط بنا نهاد، و آن پایتخت خلفای فاطمی مصر شد و توسعه یافت .
← تجدید حیات سیاسی تسنن
وات مونتگری ، فلسفه و کلام اسلامی، برگردان ابوالفضل عزتی ، انتشارات علمی فرهنگی.کانون ایرانی، پژوهشگران فلسفه و حکمت.
منبع
...
در نخستین موج یونانی گرایی جریان های فکری مختلفی ایجاد شد که بدین شرح است:
← جریان های فکری در حکومت عباسیان
دوره بین سال های ۹۵۰ تا ۱۲۵۸ م . (۳۳۹ تا ۶۵۶ ه. ق) از نظر سیاسی دوره آشوب و تجزیه است . خلفای عباسی بیشتر قدرت خود را از دست داده بودند و تقریبا به صورت سران تشریفاتی گروهی از ممالک که کمتر با یکدیگر در صلح و صفا به سر می بردند درآمدند. در حقیقت ، حتی سیادت اسمی خلفا همواره مورد قبول نبود. در سال (۹۶۹م . ۳۵۹ ه. ق) سلسله فاطمیان در مصر مستقر شد و شهر نوساز قاهره را پایتخت خود ساخت؛ و داعیانی به بخش های آسیایی جهان اسلامی گسیل داشت تا مردم را به نوعی تشیع اسماعیلی دعوت کنند با این هدف که نظام های حکومتی موجود را واژگون سازند. از سال ۹۴۵ م . (۳۳۴ ه. ق) امرای آل بویه ، که شیعی مذهب بودند، بر بغداد شخص خلیفه نظارت داشتند. هر چند تشیع بدین سان در حال اوج گیری بود، تسنن در عامه ناس عمیقا ریشه دوانیده بود و چنین فشارهایی از جانب دولت ها در بینش دینی مردم عادی اثر ناچیزی داشت . (شهر قاهره را ابوالحسن جوهر، حاکم مصر در زمان معز، خلیفه فاطمی، نزدیک فسطاط بنا نهاد، و آن پایتخت خلفای فاطمی مصر شد و توسعه یافت .
← تجدید حیات سیاسی تسنن
وات مونتگری ، فلسفه و کلام اسلامی، برگردان ابوالفضل عزتی ، انتشارات علمی فرهنگی.کانون ایرانی، پژوهشگران فلسفه و حکمت.
منبع
...
wikifeqh: یونانی گرایی_در_جهان_اسلام