یوسف و زلیخا

فرهنگ فارسی

نام چند منظومه است . ماخذ این منظومه ها داستان یوسف (ع ) است که در قر آن کریم آمده است . ۱ - پنجمین مثنوی از مثنویی های هفت اورنگ از جامی شاعر معروف قرن نهم که در سال ۸۸۸ ه. آن را بنظم در آورده و ((روز نزویگ ) ) آنرا در سال ۱۸۲۴ م. بزبان آلمانی ترجمه کرد و ترجمه انگلیسی آن بقلم گریفیت است که در سال ۱۸۸۸ انجام گرفت . ۲ - مثنوی معروفی است که لطفعلی بیک آذر بیگدلی متخلص به آذر آنرا بنظم کشیده است .۳- منظومه ایست منسوب به خواجه مسعود قمی از اعیان عراق معاصر با سلطان حسین میرزا و امیر علیشیر نوائی . ۴ - منظومه ایست به بحر متقارب که آنرا بفردوسی نسبت داده اند لیکن تحقیقات اخیر عدم صحت این انتساب را اثبات کرده است .

پیشنهاد کاربران

مثنوی یوسف و زلیخا یک منظومهٔ شعری است که پس از مرگ فردوسی و در حدود ۴۷۷ هـ. ق سروده شده و بعدها گروهی سرایش آن را به فردوسی منتسب کردند. بر طبق نوشتهٔ دانشنامهٔ بریتانیکا، زمان سرایش این منظومه دست کم یکصد سال پس از مرگ فردوسی است. نخستین منابعی که مثنوی یوسف و زلیخا را به فردوسی نسبت داده اند؛ یعنی ظفرنامهٔ شرف الدین علی یزدی ( ۸۲۸ هـ. ق ) و سپس مقدمهٔ شاهنامه بایسنقری ( ۸۲۹ ه‍. ق ) ، بیش از ۴۰۰ سال پس از فردوسی تألیف شده اند و تا پیش از آن تاریخ، هیچ مرجع و منبعی ( مانند چهارمقالهٔ نظامی عروضی و تذکرةالشعرای دولتشاه سمرقندی که به تفصیل از فردوسی سخن رانده اند ) به چنین داستانی اشاره نکرده است. آشکار است که این افسانه تا پیش از سدهٔ نهم هجری وجود خارجی نداشته و برای نخستین بار به دست شرف الدین علی یزدی ساخته و پرداخته شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

درواقع، این منظومه از آنِ فردوسی نیست و مشخصا، بعدها به واسطه گسترش افراطی گریِ اسلامی و ایران ستیزی در سلسله هایی نظیر سلجوقیان و پسین ها، نوشته شده است.
در مثنوی یوسف و زلیخا سراینده از قول فردوسی اعمال وی را در سی سال نظم شاهنامه پوچ و بی اهمیت قلمداد می کند.

یوسف و زلیخایوسف و زلیخا
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/یوسف_و_زلیخا
یوسف و زلیخا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مهدی رئیس فیروز محصول سال ۱۳۴۷ است.
این فیلم پس از سلطان قلب ها دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۴۷ شد.
علاقهٔ فراوان یعقوب به یوسف و حسادت برادرانش، ماجرای بردگی یوسف و ورودش به دربار پوتیفار و عشق زلیخا به او و ماجراهای دیگر را به دنبال می آورد. . .
...
[مشاهده متن کامل]

• فروزان
• جونیت آرکین
• امیرفخرالدین
• تقی ظهوری
• علی زندی
• یاسمین
• محمدرضا رفیعی
• میرزاده طاطایی
• داریوش طلایی
• فریدون نریمان
• محمد عبدی

یوسف و زلیخا
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/یوسف_و_زلیخا_(فیلم)
در همه داستان ها و افسانه هایی که با دستمایه دلدادگی و شیدایی به مارسیده است، چه راستینه و چه افسانه، از شهریار و پری تا شیرین و فرهاد و دهها نمونه دیگر، این شیدایی یا دوسویه بوده و یا یک سویه، به هر روی
...
[مشاهده متن کامل]
مردان هماره پای استوار شیفتگی در این داستانها بوده اند، ولی زنان گاه مانند مردان دلدادگی داشته و گاه تنها دلربا و دلستان بوده اند و رویگردان از مردان واله. شایداز آن روی باشد که در سرشت زنان آزرمینگی بیش از مردان جا خوش کرده است. تنهایک داستان به دیگر گونه آمده ، که درآن زن دلباخته است و مردروی گردان و آن داستان "یوسف و زلیخاست". قرآن در سوره یوسف آن را بهترین داستانها ( احسن القصص ) نامیده و به شیوایی و رسایی، به گونه ای که ویژه سخن آسمانی است از آن یاد کرده، بایسته است که بدانیم نام زلیخا در قرآن به روشنی و آشکارا نیامده و از وی تنها به زیرنام《 همسرعزیز 》یادشده است.

بپرس