یوای کیو

دانشنامه عمومی

یوآی کیو. UIQ یا User Interface Quartz، سیستم عاملی بر پایۀ سیستم عامل سیمبیان بود.
با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارد به کارخانه داران این امکان را می دهد تا بتوانند گوشی هایی با فرمها و ویژگی های متفاوت را با استفاده از یک کد برنامه ثابت بسازند و به راحتی آن را با امکانات جدید فیت کنند. همچنین با استفاده از OperatorConfigurationPakage که در آن طراحی شده می تواند عملگرهای موبایل را به صورت سفارشی در بیاورند. سیستم عامل UIQ با به وجود آوردن ارتباط عالی با کاربران به همراه دسترسی آسان به سیستم پیشرفتهٔ شبکه توانست طرفداران زیادی را در دنیا به دست بیاورد. روی هم رفته پایداری در ساختار لایه ها و استفادهٔ مناسب از کلیدها کاربران را قادر ساخته تا در هنگام استفاده از گوشی، احساس راحتی داشته باشند. حتی در مقابل گوشی های مختلف.
این مقاله به ویژگی های سیستم عامل UIQ به ویژه UIQ۳ می پردازد و تکنولوژی های به کار رفته در آن را شرح می دهد. این مقاله می تواند کاملترین مقاله به زبان فارسی در رابطه با سیستم عامل UIQ۳ باشد و من سعی کردم به خصوصیات این سیستم عامل بپردازم تا برنامه نویسان زبان C++ بتوانند با کمک این مقاله برنامه هایی مناسب برای این سیستم عامل طراحی کنند یا آن ها را گسترش دهند تا دیگر کاربران این سیستم عامل بتوانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که هر برنامه ای که به صورت فایل SIS برای این سیستم عامل ساخته شود، می تواند بر روی تمام پلتفرمهایی که این سیستم عامل بر روی آن نصب است اجرا شود. [ ۱] در واقع UIQ یک رابطه کاربری سیستم عامل Symbian است. این رابط کاربری دارای ویژگی ها و برنامه های خاصی می باشد که از آن جمله می توان به تکنولوژی خاص به کار رفته در آن ، theme ها ، مرورگر وب ، سیستم پیغام رسان ، سیستم تماس ها و سیستم برنامه های کاری اشاره کرد که به شکل خاصی در این رابط کاربری قرار گرفته اند. در این مقاله ابتدا به تاریخچهٔ UIQ می پردازم سپس به ویژگی ها و برنامه هایی که در این سیستم عامل وجود دارد می رسیم با تکنولوژی های به کار رفته در آن ادامه می دهیم به چگونگی آرایش واسط کاربری و صفحه بندی آن می پردازیم و با چگونگی پایان UIQ و نتیجه گیری مقاله را پایان می بخشیم. تاریخچه UIQ در پایان سال ۱۹۹۸ وقتی شرکت های اریکسون، پیشن و سیمبین تصمیم به همکاری برای ساخت Quarter - VGA ( تصویر ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل ) واسط کاربری برای سیستم عامل SymbianOS گرفتند متولد شد، یک تیم کوچک در لندن ( انگلیس ) و رونبی ( سوئد ) محتوای اصلی پلتفرم را تعریف کردند و دست به کار شدند تا واسط کاربر آن را طراحی کنند. شرکت اریکسون با این شرط وارد پروژه شد که در طراحی اصلی از پروژهٔ R& D این شرکت استفاده شود و تا زمانی که شرکت پیشن وارد پروژه شود، پروژهٔ گوشی R۳۸۰ را ادامه دادند. پیشن دارای تجربه های ارزشمندی در زمینهٔ PDAها بود و بعد از اینکه یک شرکت طراحی نرم افزار هم به پروژه اضافه شد این گروه شروع به طراحی هسته فعل انفعالات و نمونه سازی برنامه های مهم کرد. اولین مدل پایه که شامل اجراکنندهٔ برنامه، نوار وضعیت، ساختار منو و برنامه های طراحی شده برای اتصال، تلفن و موارد مورد بحث بر روی Tablet PCهای لمسی امتحان شد و با توجه به بازخوردی که در بین کاربران داشت و پیشرفت هایی که در کار طراحی صورت گرفت پروژه با نام Quartz ثبت شد. همان چیزی که رفته رفته به نام UIQ شناخته شده است. اولین رونمایی سیمبین از Quartz در کنفرانس SymbianDevelopers در سانتاکلارا ( کالیفرنیا ) در فوریه سال ۲۰۰۰ صورت گرفت و در ادامهٔ همان ماه اریکسون از پلتفرم EricssonCommunicator در نمایشگاه CeBIT در هانوفر ( آلمان ) رونمایی کرد.
عکس یوآی کیو
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس