ینی چری
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
(اسم ) چریک جدید.
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
یِنی چِری (janissary)
یِنی چِری
به ترکی، قشون جدید. نگهبانان شخصی سلاطین عثمانی و سپاه دایمی ترکیۀ عثمانی از اواخر قرن ۱۴م تا ۱۸۲۶. ینی چری ها تا قرن ۱۶ مسیحیانی بودند که به زور به اسلام می گرویدند؛ بعدها اجازه یافتند که ازدواج کنند و پسران خود را به خدمت سپاه ینی چری درآورند. ینی چری ها در ۱۸۲۶، پس از مخالفت با تصمیم سلطان مبنی بر تشکیل قشون منظم و شورش علیه او، برافتادند. بقیۀ آنان نیز در شورش کشته یا پس از اسارت اعدام شدند.
یِنی چِری
به ترکی، قشون جدید. نگهبانان شخصی سلاطین عثمانی و سپاه دایمی ترکیۀ عثمانی از اواخر قرن ۱۴م تا ۱۸۲۶. ینی چری ها تا قرن ۱۶ مسیحیانی بودند که به زور به اسلام می گرویدند؛ بعدها اجازه یافتند که ازدواج کنند و پسران خود را به خدمت سپاه ینی چری درآورند. ینی چری ها در ۱۸۲۶، پس از مخالفت با تصمیم سلطان مبنی بر تشکیل قشون منظم و شورش علیه او، برافتادند. بقیۀ آنان نیز در شورش کشته یا پس از اسارت اعدام شدند.
wikijoo: ینی_چری
مترادف ها
سرباز پیاده نظام، ینی چری
سرباز پیاده نظام، ینی چری
پیشنهاد کاربران
واحدهای ویژه ارتش امپراتوری عثمانی
صفوف ارتش عثمانی به این ترتیب بود. صف اول از کسانی متشکل میشد بنام ✅باشی بوزوک✅ به معنای بی جهت و بی سروته که از اسم این دسته متوجه میشویم که شاکله این گردان جلو از مزدوران و محکومان کیفری به مرگ بوده که اتفاقا هم مزدی برای نبرد دریافت میکرده و یا پس از جنگ آزاد میشدن. صف یا گردان بعدی را گارد ملی یا بمعنای مدرن تر فرماندهان عالی رتبه عثمانی . با اسلحه گرم یا سردِ مجهزتر. مراقب فرار یا سرپبچی گردان جلو بود. گردان یا کتیبه سوم را درجه داران غیر عثمانی که در کودکی در طی جنگها اسیر میشدند و بواسطه آموزشهای عقیدتی مسلمان میشدند و آموزش جنگ میدیدند. وبسیار هم وفادار و زُبده بودند. بیشتر آنها مملوک یا بردگانی رومانی_صرب_روس_آلبانی و یا ژِرکِس بودند. نام اینها ( ( ینی چری ) ) بود . در تلفظهای اورآاسیایی به اختلافات زبانی زیادی میتوان به این کلمه نسبت داد. که مخلوطی از زبان فارسی و باقی زبانهاست.
... [مشاهده متن کامل]
بطور مثال: ✅ ینی چری =یانی ساری =جان نِثاری. . که ی در کلمه اول حکم کسره در کلمه دوم را دارد.
یا
✅ ینی چری= جنگی ساری=جان گستری =جان فشانی
✅ ینی چری=جنگی چریک=جنگجوی چریک
که البته در تفصیل وجه تسمیه گانگستر که لاتین میباشد و مستورد از فارسی به عنوان ( جنگ گستر )
هم تاثیر داشته که در تفصیل خود کلمه تخقیقاتی شده است.
... [مشاهده متن کامل]
بطور مثال: ✅ ینی چری =یانی ساری =جان نِثاری. . که ی در کلمه اول حکم کسره در کلمه دوم را دارد.
یا
✅ ینی چری= جنگی ساری=جان گستری =جان فشانی
✅ ینی چری=جنگی چریک=جنگجوی چریک
که البته در تفصیل وجه تسمیه گانگستر که لاتین میباشد و مستورد از فارسی به عنوان ( جنگ گستر )
هم تاثیر داشته که در تفصیل خود کلمه تخقیقاتی شده است.
Janissary درواقع سربازان بی رحم و مخوف عثمانی.
نمونه حمله آنها به تبریز است. سلطان سلیم عثمانی در سال ۹۹۳ هجری شهر تبریز را تصرف کرد، آنان که ترکان غیور ایرانی را به علت شیعه بودن خارج از دین می دانستند؛ دست به وحشیانه ترین جنایات در تبریز زده و تعداد بسیار زیادی مردم اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان را سلاخی کردند و تعداد زیادی از زنان و دختران تبریزی را در بازار استانبول به حراج گذاشتند!
... [مشاهده متن کامل]
مورخان عثمانی می نویسند: �عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختند و رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد. آنان اهالی تبریز را موافق سلیقه و سیاست خود نمی دیدند بنابراین آن ها را �خلق باطل و اصلاح ناپذیر� نامیده و از دم تیغ می گذراندند. � �بیداری� از شاعران عثمانی وصف جنایات صورت گرفته در تبریز را این چنین بیان می کند: چون تبریز آذمی ایدی خلق باطل دگیلدی بعضی هیچ اصلاحه قابل ایدی یاکا و تبریزی ییکا خراب ایده و آندان رومه چیکا!!؟ چون باطل مذهبی سلطان گوردی روان تبریز خلقین رومه سوردی
نمونه حمله آنها به تبریز است. سلطان سلیم عثمانی در سال ۹۹۳ هجری شهر تبریز را تصرف کرد، آنان که ترکان غیور ایرانی را به علت شیعه بودن خارج از دین می دانستند؛ دست به وحشیانه ترین جنایات در تبریز زده و تعداد بسیار زیادی مردم اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان را سلاخی کردند و تعداد زیادی از زنان و دختران تبریزی را در بازار استانبول به حراج گذاشتند!
... [مشاهده متن کامل]
مورخان عثمانی می نویسند: �عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختند و رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد. آنان اهالی تبریز را موافق سلیقه و سیاست خود نمی دیدند بنابراین آن ها را �خلق باطل و اصلاح ناپذیر� نامیده و از دم تیغ می گذراندند. � �بیداری� از شاعران عثمانی وصف جنایات صورت گرفته در تبریز را این چنین بیان می کند: چون تبریز آذمی ایدی خلق باطل دگیلدی بعضی هیچ اصلاحه قابل ایدی یاکا و تبریزی ییکا خراب ایده و آندان رومه چیکا!!؟ چون باطل مذهبی سلطان گوردی روان تبریز خلقین رومه سوردی