یمم
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱۱(بار)
تیمم به معین قصد است در مصباح از ابن سکیت نقل کرده: «تَیَمَمُّوا صَعیداً طَیِّباً» یعنی قصد کنید زمین پاک را در مجمع فرموده: تیمم به معنی قصد است همچنین است تأمم. . غرض آن است که در حین انفاق چیز پست و کم قیمت را که خود آن را اگر بدهند نمیگیرید، انفاق نکنید بلکه چیزی را برای انفاق اختیار کنید که پرقیمت و مورد پسند شما و همه است، از ابن عباس نقل شده خرمای پوسیده و فاسد را انفاق میکردند که از آن نهی شدند، نگارنده گوید: آیه عام و شامل هر انفاق است. یعنی: از خوبهای آنچه به دست آوردهاید و آنچه برای شما از زمین بیرون آوردهایم، انفاق کنید و در موقع انفاق پست آن را که خود نمیگیرید مگر از آن چشم بپوشید، منظور مکنید. *** . همچنین است آیه . فقط لفظ «منه» در آن نیامده است. تیمم چنانکه گفته شد به معنی قصد است و در عرف شرع نام قصد به خصوصی است و آن اینکه زمین پاک را قصد کنند و خاک را در پیشانی و دستها استعمال نماید. و خلاصه آنکه: خاک پاکی و نظیر آن را مثل کلوخ، ریگ سنگ در نظر گرفته و دست بر آن میزند و پیشانی و پشت دستها را مسح میکند تفصیل آن در رسائل عملیه و روایات دیده شود. لفظ «منه» روشن میکند که باید مقداری از خاک ولو به صورت غبار، باید در دست بماند و با آن به صورت و دستها مسح کند، این در صورتی است که «مِن» بعضیه باشد لذا بعضی گفتهاند بسنگی که غبار و خاک ندارد نمیشود تیمم کرد. بعضی «من» را ابتدائیه گرفتهاند یعنی مسح باید از صعید شروع شده باشد. مراد از صعید مطلق وجه الارض است اعم از خاک، سنگ، ریگ و غیره. از جمله «مایُریدُاللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ» که در ذیل آیه مائده است معلوم میشود که حکم تیمم یک حکم تخفیفی است که در صورت بروز عوامل بخصوصی معین گشته است در المیزان فرموده تیمم در واقع همان وضو است که مسح سر و پاها از آن ساقط گردیده، شستن دست و صورت به مسح آن دو عوض شده و خاک جای آب را گرفته است. یعنی: اگر مریض یا در سفر بودید یا کسی از شما از خلوتگاه (قضای حاجت) آمد یا با زنان مقاربت کردید و در این صورتها آب پیدا نکردید زمین پاکی را قصد کنید و از آن به صورت و دستهایتان مسح نمائید...
تیمم به معین قصد است در مصباح از ابن سکیت نقل کرده: «تَیَمَمُّوا صَعیداً طَیِّباً» یعنی قصد کنید زمین پاک را در مجمع فرموده: تیمم به معنی قصد است همچنین است تأمم. . غرض آن است که در حین انفاق چیز پست و کم قیمت را که خود آن را اگر بدهند نمیگیرید، انفاق نکنید بلکه چیزی را برای انفاق اختیار کنید که پرقیمت و مورد پسند شما و همه است، از ابن عباس نقل شده خرمای پوسیده و فاسد را انفاق میکردند که از آن نهی شدند، نگارنده گوید: آیه عام و شامل هر انفاق است. یعنی: از خوبهای آنچه به دست آوردهاید و آنچه برای شما از زمین بیرون آوردهایم، انفاق کنید و در موقع انفاق پست آن را که خود نمیگیرید مگر از آن چشم بپوشید، منظور مکنید. *** . همچنین است آیه . فقط لفظ «منه» در آن نیامده است. تیمم چنانکه گفته شد به معنی قصد است و در عرف شرع نام قصد به خصوصی است و آن اینکه زمین پاک را قصد کنند و خاک را در پیشانی و دستها استعمال نماید. و خلاصه آنکه: خاک پاکی و نظیر آن را مثل کلوخ، ریگ سنگ در نظر گرفته و دست بر آن میزند و پیشانی و پشت دستها را مسح میکند تفصیل آن در رسائل عملیه و روایات دیده شود. لفظ «منه» روشن میکند که باید مقداری از خاک ولو به صورت غبار، باید در دست بماند و با آن به صورت و دستها مسح کند، این در صورتی است که «مِن» بعضیه باشد لذا بعضی گفتهاند بسنگی که غبار و خاک ندارد نمیشود تیمم کرد. بعضی «من» را ابتدائیه گرفتهاند یعنی مسح باید از صعید شروع شده باشد. مراد از صعید مطلق وجه الارض است اعم از خاک، سنگ، ریگ و غیره. از جمله «مایُریدُاللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ» که در ذیل آیه مائده است معلوم میشود که حکم تیمم یک حکم تخفیفی است که در صورت بروز عوامل بخصوصی معین گشته است در المیزان فرموده تیمم در واقع همان وضو است که مسح سر و پاها از آن ساقط گردیده، شستن دست و صورت به مسح آن دو عوض شده و خاک جای آب را گرفته است. یعنی: اگر مریض یا در سفر بودید یا کسی از شما از خلوتگاه (قضای حاجت) آمد یا با زنان مقاربت کردید و در این صورتها آب پیدا نکردید زمین پاکی را قصد کنید و از آن به صورت و دستهایتان مسح نمائید...
wikialkb: ریشه_یمم
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید