[ویکی الکتاب] معنی یَعْصِرُونَ: عصاره میوه می گیرند - شیر می دوشند (یعصرون از ماده عصر است که به معنای روغنکشی و آبگیری بوسیله فشار دادن است ، مانند گرفتن آب انگور و خرما جهت شیره و امثال آن ، و گرفتن روغن زیتون و کنجد جهت خوردن و یا مصرف چراغ و امثال آن ، و ممکن است مراد از آن ، د...
ریشه کلمه:
عصر (۵ بار)
فشردن. «عَصَرَ الْعِنَبَ: اِسْتَخْرَجَ مائَهُ» . یکی از آن دو گفت من خودم را در خواب میبینم که انگور میفشارم به قولی انگور به اعتبار مایؤل الیه خمر خوانده شده از زجاج و ابن انباری نقل شده: عرب آن گاه که معنی واضح باشد شیء را به اسم مایؤل الیه میخواند مثل آجر میپزم حال آنکه خشت میپزد تا آجر باشد. . پس از آن سالی میآید که در آن مردم باران داده میشوند و میفشارند. آنچه احتیاج به فشردن و آب گرفتن داشته باشد از قبیل انگور و زیتون و غیره. بعضی «یعصرون» را به صیغه مجهول خواندهاند. . اعصار را گردباد. بادی که غبار بلند میکند گفتهاند ولی باید اعصار به معنی فشار و به هم سائیدن باشد امروز در علل آتش سوزی جنگلها روشن شده که شدت باد یا گردباد باعث به هم سائیدن درختان جنگل میشود و در اثر آن آتش سوزی ایجاد شده و قسمت اعظمی از جنگل میسوزد و این از امتیازات قرآن مجید است که به علت آتشسوزی اشاره کرده است یعنی: آیا یکی از شما دوست میدارد که باغی از خرما و انگور داشته باشد و نهرها از زیر آن روان گردد... پس فشاری که تولید آتش میکند به آن رسیده و بسوزد. . از مجمعالبیان روشن میشود که «مُعْصِرات» را همه به صیغه فاعل خواندهاند، ابنزبیر، قتاده و ابن عباس آن را به باء «بالْمُعْصِراتِ» خواندهاند. پس معصرات به معنی فشارندههاست در این صورت آیا مراد از معصرات ابرهااند که در اثر باد یا عامل دیگر، همدیگر را میفشارند؟ و یا مراد از آن بادهاست که ابرها را میفشارند؟ و اگر مراد بادها باشند باید «من» در منالمعصرات به معنی باء باشد چنانکه ابن عباس و غیره خواندهاند. به نظر نگارنده «من» در معنی اصلی خود میباشد و «معصرات» وصف ابرهاست و ابرها یکدیگر را میفشارند و تولید باران میکنند. آقای مهندس بازرگان در کتاب باد و باران در قرآن ص 127 علل علمی آن را چنین بیان میکند: در ترمودینامیک و فیزیک نشان داده شد که اشباع و تقطیر بخار آب بالنسبة به سائر بخارها یک وضع استثنائی داشته انبساط آدیاباتیک آن که عادتاً باید سبب تبخیر گردد موجب تقطیر میشود انبساط آدیاباتیک... بنا به معادله اصل اول ترمودینامیک... ازخود ایجاد حرارت مینماید...این ایجاد حرارت با عمل تقطیر...انجام میپذیرد. . عصر به معنی فشردن، روزگار و آخر روز به کار رفته و چون به معنی دهر و روزگار باشد جمع آن عصور آید. به نظر نگارنده مراد از عصر دهر و روزگار است در این صورت قسم با مقسم به که خسران باشد کاملاً متناسباند زیرا تفکر در روزگار و تغییر و گذشت آن روشن میکند که انسان در کم شدن است رجوع شود به «خسر». بعضی آن را به معنی وقت عصر گرفته که وقت رسیدگی به سود و زیان روزانه است. المیزان مناسب میداند که مراد عصر رسول خدا«صلیاللَّهوعلیهوآله» و عصر طلوع اسلام باشد ولی نگارنده به احتمال خویش دلگرم هستم. در صافی از کمال الدین از امام صادق «علیهالسلام» نقل شده مراد از عصر، عصر ظهور المهدی «علیهالسلام» است. شاید روایت از باب تطبیق باشد و اللَّهالعالم.
ریشه کلمه:
عصر (۵ بار)
فشردن. «عَصَرَ الْعِنَبَ: اِسْتَخْرَجَ مائَهُ» . یکی از آن دو گفت من خودم را در خواب میبینم که انگور میفشارم به قولی انگور به اعتبار مایؤل الیه خمر خوانده شده از زجاج و ابن انباری نقل شده: عرب آن گاه که معنی واضح باشد شیء را به اسم مایؤل الیه میخواند مثل آجر میپزم حال آنکه خشت میپزد تا آجر باشد. . پس از آن سالی میآید که در آن مردم باران داده میشوند و میفشارند. آنچه احتیاج به فشردن و آب گرفتن داشته باشد از قبیل انگور و زیتون و غیره. بعضی «یعصرون» را به صیغه مجهول خواندهاند. . اعصار را گردباد. بادی که غبار بلند میکند گفتهاند ولی باید اعصار به معنی فشار و به هم سائیدن باشد امروز در علل آتش سوزی جنگلها روشن شده که شدت باد یا گردباد باعث به هم سائیدن درختان جنگل میشود و در اثر آن آتش سوزی ایجاد شده و قسمت اعظمی از جنگل میسوزد و این از امتیازات قرآن مجید است که به علت آتشسوزی اشاره کرده است یعنی: آیا یکی از شما دوست میدارد که باغی از خرما و انگور داشته باشد و نهرها از زیر آن روان گردد... پس فشاری که تولید آتش میکند به آن رسیده و بسوزد. . از مجمعالبیان روشن میشود که «مُعْصِرات» را همه به صیغه فاعل خواندهاند، ابنزبیر، قتاده و ابن عباس آن را به باء «بالْمُعْصِراتِ» خواندهاند. پس معصرات به معنی فشارندههاست در این صورت آیا مراد از معصرات ابرهااند که در اثر باد یا عامل دیگر، همدیگر را میفشارند؟ و یا مراد از آن بادهاست که ابرها را میفشارند؟ و اگر مراد بادها باشند باید «من» در منالمعصرات به معنی باء باشد چنانکه ابن عباس و غیره خواندهاند. به نظر نگارنده «من» در معنی اصلی خود میباشد و «معصرات» وصف ابرهاست و ابرها یکدیگر را میفشارند و تولید باران میکنند. آقای مهندس بازرگان در کتاب باد و باران در قرآن ص 127 علل علمی آن را چنین بیان میکند: در ترمودینامیک و فیزیک نشان داده شد که اشباع و تقطیر بخار آب بالنسبة به سائر بخارها یک وضع استثنائی داشته انبساط آدیاباتیک آن که عادتاً باید سبب تبخیر گردد موجب تقطیر میشود انبساط آدیاباتیک... بنا به معادله اصل اول ترمودینامیک... ازخود ایجاد حرارت مینماید...این ایجاد حرارت با عمل تقطیر...انجام میپذیرد. . عصر به معنی فشردن، روزگار و آخر روز به کار رفته و چون به معنی دهر و روزگار باشد جمع آن عصور آید. به نظر نگارنده مراد از عصر دهر و روزگار است در این صورت قسم با مقسم به که خسران باشد کاملاً متناسباند زیرا تفکر در روزگار و تغییر و گذشت آن روشن میکند که انسان در کم شدن است رجوع شود به «خسر». بعضی آن را به معنی وقت عصر گرفته که وقت رسیدگی به سود و زیان روزانه است. المیزان مناسب میداند که مراد عصر رسول خدا«صلیاللَّهوعلیهوآله» و عصر طلوع اسلام باشد ولی نگارنده به احتمال خویش دلگرم هستم. در صافی از کمال الدین از امام صادق «علیهالسلام» نقل شده مراد از عصر، عصر ظهور المهدی «علیهالسلام» است. شاید روایت از باب تطبیق باشد و اللَّهالعالم.
wikialkb: یَعْصِرُون