[ویکی الکتاب] معنی یَسْرِقْ: دزدی کُنَد(جزمش به دلیل شرط واقع شدن برای جمله بعد از خود می باشد)
ریشه کلمه:
سرق (۹ بار)
دزدی. . عیّاشی در تفسیر خود از حضرت رضا علیه السلام نقل کرده: حضرت اسحق را کمر بندی بود که پیامبران و بزرگان آ نرا از یکدیگر به ارث میبردند. و آن در نزد عمّه یوسف بود. یوسف نیز در منزل تو به سر میبرد و عمّهاش وی را غایت دوست میداشت. یعقوب سفارش کرد که یوسف را پیش من فرست بعد به تو بر میگردانم. عمّهاش بر میگردانم. عمّهاش سفارش کرد که امشب نزد من باشو تا او را ببویم فردا صبح میفرستم. وقت صبح کمربند مذکور را به کمر یوسف بست و پیراهنی بر او پوشاند و پیش یعقوب فرستاد و آنگاه ادعا کرد که یوسف کمر بند را دزدیده است و آن در کمر یوسف پیدا شد و قانون آن زمان چنان بود که دزد را به صاحب سرقت میدادند لذا عمّهاش او را پس گرفت و در نزد او ماند. این روایت در تفسیر صافی نیز نقل شده است در حاشیه تفسیر عیاشی از برهان و بحار و علل الشرایع و عیون اخبار الرضا نیز نقل شده و در مجمع از دیگران نقل کرده و گوید: از امامان ما نیز چنین مقل شده است. خلاصه: غرض از گفتار فرزندان یعقوب که گفتند برادرش نیز قبل از او دزدی کرده اشاره به افسانه کمر بند است و اللّه العالم . * به حکم این ایه دست دزد چه مرد باشد چه زن باید بریده شود ولی این حکم دارای شرایط بسیاری است که در فقه اسلامی مذکور است و بعضیها از راه عاطفه آمده این حکم را نعوذ باللّه ظالمانه حواندهاند حال آنکه احکام تابع واقعیّات است نه احساسات زودگذر. برای راحتی جامعه باید فرد مفسد فدا شود، جنایتکاران غرب به نام حفظ آزادی و منافع خود سینه هزاران بی گناه را سوراخ میکنند روزی نیست که قسمتی از دنیا را به خاک و خون نکشند ولی این حکم را غیر قابل اجرا میخوانند. در کتاب سیری در اسلام ص 18 چنین نوشتهام: اگر گویند: در این صورت روزی صدها بدن ناقص و فلج شده و از هستی ساقط خواهند شد. گوئیم: ابداً چنین نیست زیرا در روزگاری که حدود و احکام اسلامی اجرا میشد در ظرف چهارصد سال فقط شش بار حکم دست بریدن اجرا شده است (برهان قرآن ص 171) شاهد صدق این سخن مملکت عربستان سعودی است که در عرض پنجاه سال مثلاً یک دست هم بریده نمیشود فرق است ما بین آنکه دزد بداند در زندان خواهد ماند و اینکه بداند بدنش ناقص شده و یک عمر همانطور زندگی خواهد کرد مسلم است در صورت دوم به فکر دزدی نخواهد بود. * استراق سمع مخفی و دزدانه گوش دادن است در اقرب گوید «استرق السمع: استمع مخفیاً» یعنی مگر آنکه دزدانه گوش دهد آن وقت شهابی آشکار در پی او باشد. معنی آیه را در «جن» ببینید.
ریشه کلمه:
سرق (۹ بار)
دزدی. . عیّاشی در تفسیر خود از حضرت رضا علیه السلام نقل کرده: حضرت اسحق را کمر بندی بود که پیامبران و بزرگان آ نرا از یکدیگر به ارث میبردند. و آن در نزد عمّه یوسف بود. یوسف نیز در منزل تو به سر میبرد و عمّهاش وی را غایت دوست میداشت. یعقوب سفارش کرد که یوسف را پیش من فرست بعد به تو بر میگردانم. عمّهاش بر میگردانم. عمّهاش سفارش کرد که امشب نزد من باشو تا او را ببویم فردا صبح میفرستم. وقت صبح کمربند مذکور را به کمر یوسف بست و پیراهنی بر او پوشاند و پیش یعقوب فرستاد و آنگاه ادعا کرد که یوسف کمر بند را دزدیده است و آن در کمر یوسف پیدا شد و قانون آن زمان چنان بود که دزد را به صاحب سرقت میدادند لذا عمّهاش او را پس گرفت و در نزد او ماند. این روایت در تفسیر صافی نیز نقل شده است در حاشیه تفسیر عیاشی از برهان و بحار و علل الشرایع و عیون اخبار الرضا نیز نقل شده و در مجمع از دیگران نقل کرده و گوید: از امامان ما نیز چنین مقل شده است. خلاصه: غرض از گفتار فرزندان یعقوب که گفتند برادرش نیز قبل از او دزدی کرده اشاره به افسانه کمر بند است و اللّه العالم . * به حکم این ایه دست دزد چه مرد باشد چه زن باید بریده شود ولی این حکم دارای شرایط بسیاری است که در فقه اسلامی مذکور است و بعضیها از راه عاطفه آمده این حکم را نعوذ باللّه ظالمانه حواندهاند حال آنکه احکام تابع واقعیّات است نه احساسات زودگذر. برای راحتی جامعه باید فرد مفسد فدا شود، جنایتکاران غرب به نام حفظ آزادی و منافع خود سینه هزاران بی گناه را سوراخ میکنند روزی نیست که قسمتی از دنیا را به خاک و خون نکشند ولی این حکم را غیر قابل اجرا میخوانند. در کتاب سیری در اسلام ص 18 چنین نوشتهام: اگر گویند: در این صورت روزی صدها بدن ناقص و فلج شده و از هستی ساقط خواهند شد. گوئیم: ابداً چنین نیست زیرا در روزگاری که حدود و احکام اسلامی اجرا میشد در ظرف چهارصد سال فقط شش بار حکم دست بریدن اجرا شده است (برهان قرآن ص 171) شاهد صدق این سخن مملکت عربستان سعودی است که در عرض پنجاه سال مثلاً یک دست هم بریده نمیشود فرق است ما بین آنکه دزد بداند در زندان خواهد ماند و اینکه بداند بدنش ناقص شده و یک عمر همانطور زندگی خواهد کرد مسلم است در صورت دوم به فکر دزدی نخواهد بود. * استراق سمع مخفی و دزدانه گوش دادن است در اقرب گوید «استرق السمع: استمع مخفیاً» یعنی مگر آنکه دزدانه گوش دهد آن وقت شهابی آشکار در پی او باشد. معنی آیه را در «جن» ببینید.
wikialkb: یَسْرِق