یسرق

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَسْرِقْ: دزدی کُنَد(جزمش به دلیل شرط واقع شدن برای جمله بعد از خود می باشد)
ریشه کلمه:
سرق (۹ بار)

دزدی. . عیّاشی در تفسیر خود از حضرت رضا علیه السلام نقل کرده: حضرت اسحق را کمر بندی بود که پیامبران و بزرگان آ نرا از یکدیگر به ارث می‏بردند. و آن در نزد عمّه یوسف بود. یوسف نیز در منزل تو به سر می‏برد و عمّه‏اش وی را غایت دوست میداشت. یعقوب سفارش کرد که یوسف را پیش من فرست بعد به تو بر می‏گردانم. عمّه‏اش بر می‏گردانم. عمّه‏اش سفارش کرد که امشب نزد من باشو تا او را ببویم فردا صبح می‏فرستم. وقت صبح کمربند مذکور را به کمر یوسف بست و پیراهنی بر او پوشاند و پیش یعقوب فرستاد و آنگاه ادعا کرد که یوسف کمر بند را دزدیده است و آن در کمر یوسف پیدا شد و قانون آن زمان چنان بود که دزد را به صاحب سرقت می‏دادند لذا عمّه‏اش او را پس گرفت و در نزد او ماند. این روایت در تفسیر صافی نیز نقل شده است در حاشیه تفسیر عیاشی از برهان و بحار و علل الشرایع و عیون اخبار الرضا نیز نقل شده و در مجمع از دیگران نقل کرده و گوید: از امامان ما نیز چنین مقل شده است. خلاصه: غرض از گفتار فرزندان یعقوب که گفتند برادرش نیز قبل از او دزدی کرده اشاره به افسانه کمر بند است و اللّه العالم . * به حکم این ایه دست دزد چه مرد باشد چه زن باید بریده شود ولی این حکم دارای شرایط بسیاری است که در فقه اسلامی مذکور است و بعضی‏ها از راه عاطفه آمده این حکم را نعوذ باللّه ظالمانه حوانده‏اند حال آنکه احکام تابع واقعیّات است نه احساسات زودگذر. برای راحتی جامعه باید فرد مفسد فدا شود، جنایتکاران غرب به نام حفظ آزادی و منافع خود سینه هزاران بی گناه را سوراخ می‏کنند روزی نیست که قسمتی از دنیا را به خاک و خون نکشند ولی این حکم را غیر قابل اجرا می‏خوانند. در کتاب سیری در اسلام ص 18 چنین نوشته‏ام: اگر گویند: در این صورت روزی صدها بدن ناقص و فلج شده و از هستی ساقط خواهند شد. گوئیم: ابداً چنین نیست زیرا در روزگاری که حدود و احکام اسلامی اجرا می‏شد در ظرف چهارصد سال فقط شش بار حکم دست بریدن اجرا شده است (برهان قرآن ص 171) شاهد صدق این سخن مملکت عربستان سعودی است که در عرض پنجاه سال مثلاً یک دست هم بریده نمی‏شود فرق است ما بین آنکه دزد بداند در زندان خواهد ماند و اینکه بداند بدنش ناقص شده و یک عمر همانطور زندگی خواهد کرد مسلم است در صورت دوم به فکر دزدی نخواهد بود. * استراق سمع مخفی و دزدانه گوش دادن است در اقرب گوید «استرق السمع: استمع مخفیاً» یعنی مگر آنکه دزدانه گوش دهد آن وقت شهابی آشکار در پی او باشد. معنی آیه را در «جن» ببینید.

پیشنهاد کاربران

بپرس