یخصفان

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَخْصِفَانِ: آن دو می چسباندند (خصف به معنای جمع کردن و منضم بهم نمودن است ، و از همین جهت پارهدوز را خاصف النعل میگویند ، چون پارهدوز پارههای کفش را که از هم جدا شده جمع نموده و بهم منضم ساخته به صورت اولش در میآورد.)
ریشه کلمه:
خصف (۲ بار)

«یَخْصِفانِ» از مادّه «خصف» (بر وزن خشم) در اصل، به معنای ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر و جمع نمودن است، سپس به دوختن کفش یا لباس و وصله کردن نیز گفته شده است; زیرا قطعات پراکنده را به یکدیگر منضم می کند.
چسباندن. قرار دادن - طه:121 شروع کردند بر دو عورت خویش از برگهای باغ بچسبانند و قرار دهند تا عورتشان مستور گردد. طبرسی فرماید: اصل خصف ضمّ و جکع کردن است در اقرب الموارد آمده: «خصف العریان الورق علی بدنه: الصقه و اطبقه علیه ورقة ورقة لیستترو فی القرآن «وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ». این کلمه فقط در دو محلّ فوق در قرآن مجید آمده است. در نهج البلاغه خطبه 158 در وصف حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم فرموده «یَخْصِفُ بِیَدِهِ نَعْلَهُ وَ یَرْقَعُ بِیَدِهِ ثَوْبَهُ»: با دست خود کفش خویش را می‏دوخت و لباس خویش را وصله می‏زد و حدیث «ختصف النعل» که آنحضرت درباره علی علیه السلام فرموده مشهور است ابو سعید خدری نقل کرده رسول خدا فرمود از شما کسی است که روی تأویل قرآن می‏جنگد چنانکه من روی تنزیل جهاد کردم. ابوبکر گفت: او منم؟ فرمود نه. عمر گفت: او منم؟ فرمود: «لاولکنّه خاصف النعل» متوجّه شدیم دیدیم علی (ع) کفش آن حضرت را وصله می‏زند.

پیشنهاد کاربران

طه
فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ
ﭘﺲ ﻫﺮ ﺩﻭ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ ﺁﻥ [ ﺩﺭﺧﺖ ] ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺷﺮﻣﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻥ ﺑﺮﮒ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ [ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ] ﺧﻮﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ . ﻭ ﺁﺩم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ [ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻟﻘﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ] ﻧﺎﻛﺎم ﻣﺎﻧﺪ . ( ١٢١ )
...
[مشاهده متن کامل]

حالا چرا باید به عورت مرتبط باشد شاید خواستند میوه را سر جایش بگذارند یا از شرم گناه به همدیگر چسبیدند ؟ چرا مسئله را جنسی مطرح می کنید

بپرس