یاکوولف یاک ۲۸

دانشنامه عمومی

یاکوولف یاک - ۲۸ ( به روسی: Як - 28 ) جنگنده ای دو موتوره و توربوجت بود که از سال ۱۹۵۸ تا سال ۱۹۹۲ در خدمت نیروی هوایی شوروی قرار داشت. [ ۲]
در پنجم مارس ۱۹۵۸ دفتر طراحی یاکولف بمب افکن تاکتیکی فراصوتی یاک - ۱۲۹ را به پرواز دراورد که تکامل یافته طرح یاک - ۲۷آر بود. این هواپیما رسماً یاک - ۲۸ نامگذاری شد و ناتو آن را بروئر ( Brewer ) نامید. در مقایسه با یاک - ۲۷ پیش نمونه یاک - ۲۸ موتورهای پر قدرت تری داشت و طرح آیرودینامیکی تری برای جایگاه موتورهایش پیش بینی شده بود. وزن یاک - ۲۸ به مراتب بیش تر از یاک - ۲۶ و ۲۷ بود و به همین دلیل سطح و دهانه بال بزرگتری داشت. اما طرح کابین یاک - ۲۸ نسبت به قبل تغییری نکرده بود. در بین مدل های مختف یاک - ۲۸ که برای اجرای ماموریت های مختلف شناسایی، جنگ الکترونیک و آموزش تدارک شدند، یاک - ۲۸پی ( Firebar ) قابل توجه تر بود. این جنگنده به باند نسبتاً کوتاهی نیاز داشت به همین دلیل می توانست از باندهای کوتاه نواحی شمالی شوروی استفاده کند.
هواپیماهای خانواده یاک - ۲۵ و ۲۸ در ۱۵ مدل مختلف برای مدت ۲۰ سال در نیروی هوایی و خط مقدم دفاع هوایی شوروی در کنار جنگنده های سوخو - ۷ بی و سوخو - ۹ خدمت کردند. [ ۳]
خدمه: دو
طول: ۲۱٫۶ متر ( ۷۵ فوت ۰ اینچ )
بال: ۱۲٫۵۰ متر ( ۴۱ فوت ۰ اینچ )
ارتفاع: ۳٫۹۵ متر ( ۱۲ فوت ۱۱ اینچ )
سطح بال: ۳۷٫۶ متر مربع ( 405 ft² )
وزن خالی: ۹۹۷۰ کیلوگرم ( ۲۱۹۸۰ پوند )
وزن لود: ۱۵۰۰۰ کیلوگرم ( ۳۳٫۰۶۹ £ )
حداکثر. وزن برخاست: ۲۰۰۰۰ کیلوگرم ( ۴۴٫۰۹۲ £ )
نیروگاه: ۲ × Tumansky R - 11 پس سوز توربوجت، ۴۶ کیلونیوتن خشک، ۶۲ کیلو نیوتن با پس سوز ( ۱۰۱۴۰ پوند خشک، ۱۳۶۷۰ پوند با پس سوز ) هر موتور
حداکثر سرعت: ۱۸۴۰ کیلومتر / ساعت ( ۱۱۴۲ مایل در ساعت )
محدوده: ۲۵۰۰ کیلومتر ( ۱۵۵۰ مایل )
سقف خدمات: ۱۶٬۷۵۰ متر ( ۵۴٫۹۵۴ فوت )
بارگذاری بال: ۵۳۱ کیلوگرم / متر مربع ( ۱۰۸٫۶ پوند / ft² )
رانش / وزن: ۰٫۶۲
عکس یاکوولف یاک ۲۸عکس یاکوولف یاک ۲۸
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس