یافت پذیری

دانشنامه عمومی

در فرهنگ معماری اطلاعات، یافت پذیری ( به انگلیسی: Findability ) شاخصه ای است که قابلیت یافتن یک موضوع یا شی خاص را بیان می کند. [ ۱] به عبارت دیگر، یافت پذیری، کیفیتی است که قابلیت یافته شدن و مکان یابی را نشان می دهد.
هرگاه جستجو و یافتن یک چیز، آسان باشد، گویند که یافت پذیر ( Findable ) است. محصولی که یافت پذیر باشد، راحت تر پیدا می شود و در نتیجه، بخت بیشتری برای خریدن آن توسط مشتری وجود دارد.
یافت پذیری مستلزم تعریف، تفکیک، و تفاوت است. یافت پذیری هر موضوع یا هر شی خاص، تحت تأثیر خصوصیات آن است. در محیط فیزیکی، خصوصیاتی چون اندازه، شکل، رنگ، و موقعیت، موجب تفکیک شدن اشیاء می شوند. در محیط مجازی ( مانند اینترنت ) ، از کلمات برای ایجاد تمایز استفاده می شود ( مانند برچسب ها، عناوین پیوندها، و کلمات کلیدی ) .
سامانه های اطلاع رسانی - همچون وب سایت ها - باید به گونه ای طراحی شوند که توانایی مردم در پیداکردن اطلاعات را افزایش دهند. یافت پذیری، مقدم بر کاربردپذیری است[ ۲] ؛ اگر کاربر نتواند آنچه را که به دنبال آن است بیابد، هرگز فرصت استفاده از آن را نخواهد داشت. به علاوه، اگر یافت پذیری محقق شود، کاربردپذیری هم بهبود می یابد؛ چرا که مردم می توانند به سرعت و سهولت به آنچه که نیاز دارند، دست یابند.
بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو، وظیفهٔ هدایت کاربران از طریق جویگشرها به وب سایت را بر عهده دارد. اما وظیفهٔ یافت پذیری، با بازدید کاربران از وب سایت آغاز می شود؛ یافت پذیری می کوشد به مردم این امکان را بدهد تا در هنگام گردش در وب سایت، به اطلاعاتی که نیاز دارند دست یابند. به عبارت دیگر، هدف از بهینه سازی برای جویشگرها، جذب بازدیدکننده است. در حالی که یافت پذیری می کوشد با در اختیارگذاشتن محتوای مورد نیاز کاربر، او را از بازدیدکننده به مشتری تبدیل کند. [ ۳]
عکس یافت پذیری
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس