گِینْزْبارو، تامِس (۱۷۲۷ـ۱۷۸۸)(Gainsborough, Thomas)
تابلوی آقا و خانم اندروز، اثر تامس گنیزبارو
منظره پرداز و تک چهره ساز انگلیسی. به سبب تک چهره های زیرکانه و آراسته اش از افراد سطح بالای جامعه، شهرت یافت. در ۱۷۷۴ از اعضای اصلی آکادمی سلطنتی، و رقیب اصلیِ جاشوا رینولدز شد. از نخستین نقاشان انگلیسی بود که از شیوۀ واقع گرایانۀ منظره پردازی هلندی، بیش از مناظر تخیّلی ایتالیایی گونه، پیروی کرد؛ تابلوی آقا و خانم اَندروز (ح ۱۷۵۰؛ نگارخانۀ ملی لندن) نمونۀ گزیده ای از آثار اوست. با این که نقاشی و چاپنقش تیزابی را در لندن آموخت، بیشتر هنرمندی خودآموخته بود. شیوۀ نقاشی اش سرشار از زندگی و ذوق هنری است. گینزبارو هنر خود را این گونه توصیف می کند: «آن خراش خوردگی ها و نشانه های عجیب... آن درهم ریختگی ها که با نوعی جادو، از فاصله ای مشخص شکل می پذیرند». صدها طراحیِ برجا مانده از گینزبارو، که اغلب با کارمادّه های مختلط به اجرا درآمده اند، نشان دهندۀ علاقۀ مستمر او در منظره سازی، از برای نفس منظره سازی است. خانوادۀ سلطنتی، بازیگرانی همچون دیوید گریک و سارا سیدنز، ساموئل جانسونِ نویسنده، ادموند بروکِ سیاستمدار، و ریچارد شریدانِ نمایش نامه نویس، از مدل هایش بودند. گینزبارو در سادبری، سافُک، به دنیا آمد، و از همان دوران تحصیل، به نقاشی روآورد. در نوجوانی برای آموزش هنر به لندن رفت، لیکن در ۱۹ سالگی به سافک بازگشت و به حرفۀ نقاشی پرداخت. در این مدت از نسخه برداری و مرمت آثار هلندی، در صورت بخشیدن به منظره پردازی هایش، بسیار بهره بُرد. مدّتی در باث اقامت گزید (۱۷۶۰ـ۱۷۷۴). بیشتر به اجرای سفارش های تک چهره اشتغال داشت. دیدن نقاشی های آنتونی وان دایک در ویلتون و دیگر خانه های اعیانی، سبکی ظریف و رنگ هایی نقره فام به آثارش بخشید. گینز بارو که از اعضای بنیادگذار آکادمی سلطنتی بود، در ۱۷۷۴ به لندن عزیمت کرد. در این زمان در منظره پردازی هایش، بیش از رویسدال که در جوانی متأثر از او بود، از روبنس تأثیر گرفت، و در آثار بسیاری که پدید آورد، با حجمِ فشرده و بازی های نوری طبع آزمایی کرد؛ همچون تابلوی گاری بازار عمومی (۱۷۸۶؛ نگارخانۀ ملی لندن). نقاشی اش با نام پسر آبی (سان مارینو، کالیفرنیا) تجلیلی از وان دایک بود. منظره هایی که به صورت تفنّنی اجرا کرد، واجد نمایی تخیلّی و حرکت های موزون اند؛ این خصلت خیالی در تابلوی ارابۀ برداشت محصول، بازتاب یافته است.
تابلوی آقا و خانم اندروز، اثر تامس گنیزبارو
منظره پرداز و تک چهره ساز انگلیسی. به سبب تک چهره های زیرکانه و آراسته اش از افراد سطح بالای جامعه، شهرت یافت. در ۱۷۷۴ از اعضای اصلی آکادمی سلطنتی، و رقیب اصلیِ جاشوا رینولدز شد. از نخستین نقاشان انگلیسی بود که از شیوۀ واقع گرایانۀ منظره پردازی هلندی، بیش از مناظر تخیّلی ایتالیایی گونه، پیروی کرد؛ تابلوی آقا و خانم اَندروز (ح ۱۷۵۰؛ نگارخانۀ ملی لندن) نمونۀ گزیده ای از آثار اوست. با این که نقاشی و چاپنقش تیزابی را در لندن آموخت، بیشتر هنرمندی خودآموخته بود. شیوۀ نقاشی اش سرشار از زندگی و ذوق هنری است. گینزبارو هنر خود را این گونه توصیف می کند: «آن خراش خوردگی ها و نشانه های عجیب... آن درهم ریختگی ها که با نوعی جادو، از فاصله ای مشخص شکل می پذیرند». صدها طراحیِ برجا مانده از گینزبارو، که اغلب با کارمادّه های مختلط به اجرا درآمده اند، نشان دهندۀ علاقۀ مستمر او در منظره سازی، از برای نفس منظره سازی است. خانوادۀ سلطنتی، بازیگرانی همچون دیوید گریک و سارا سیدنز، ساموئل جانسونِ نویسنده، ادموند بروکِ سیاستمدار، و ریچارد شریدانِ نمایش نامه نویس، از مدل هایش بودند. گینزبارو در سادبری، سافُک، به دنیا آمد، و از همان دوران تحصیل، به نقاشی روآورد. در نوجوانی برای آموزش هنر به لندن رفت، لیکن در ۱۹ سالگی به سافک بازگشت و به حرفۀ نقاشی پرداخت. در این مدت از نسخه برداری و مرمت آثار هلندی، در صورت بخشیدن به منظره پردازی هایش، بسیار بهره بُرد. مدّتی در باث اقامت گزید (۱۷۶۰ـ۱۷۷۴). بیشتر به اجرای سفارش های تک چهره اشتغال داشت. دیدن نقاشی های آنتونی وان دایک در ویلتون و دیگر خانه های اعیانی، سبکی ظریف و رنگ هایی نقره فام به آثارش بخشید. گینز بارو که از اعضای بنیادگذار آکادمی سلطنتی بود، در ۱۷۷۴ به لندن عزیمت کرد. در این زمان در منظره پردازی هایش، بیش از رویسدال که در جوانی متأثر از او بود، از روبنس تأثیر گرفت، و در آثار بسیاری که پدید آورد، با حجمِ فشرده و بازی های نوری طبع آزمایی کرد؛ همچون تابلوی گاری بازار عمومی (۱۷۸۶؛ نگارخانۀ ملی لندن). نقاشی اش با نام پسر آبی (سان مارینو، کالیفرنیا) تجلیلی از وان دایک بود. منظره هایی که به صورت تفنّنی اجرا کرد، واجد نمایی تخیلّی و حرکت های موزون اند؛ این خصلت خیالی در تابلوی ارابۀ برداشت محصول، بازتاب یافته است.
wikijoo: گینزبارو،_تامس_(۱۷۲۷ـ۱۷۸۸)