گژن پین ( به انگلیسی: Gudgeon pin ) میله ای است تو خالی که سر کوچک شاتون را به پیستون مربوط می کند. برای آنکه در عین سخت بودن، حالت خمش نیز داشته باشد پس از تهیه آن از فولاد به سازی شده، سطوح خارجی آن را با روش سمانتاسیون سخت می کنند. [ ۱] [ ۲]
شاتون از وسط پیستون بالا می آید. وسط پیستون نیز محلی برای گذر کردن گژن پین است. در واقع گژن پین از این حفره پیستون عبور می کند و با گذشت از حفره بالای سر شاتون، از سمت دیگر پیستون بیرون می آید و به این ترتیب، این دو قطعه به هم متصل می شوند. اما از آنجایی که فشار و سرعت حرکت در این قسمت زیاد است، باید روانکاری آنها نیز به خوبی انجام شود. به این خاطر از یک بوش در دور گژن پین استفاده می شود تا گژن پین درون آن قرار بگیرد. همچنین در بعضی موتورها گژنپین در داخل سوراخ کوچک شاتون ثابت است و به اصطلاح عامیانه پرس میشود و فقط در داخل سوراخ های پیستون حرکت میکند. روانکاری فقط در داخل سوراخ های پیستون از طریق سوراخ بر روی قسمت قرارگیری گژنپین در پیستون و یا از طریق شیارهای داخل سوراخ های پیستون انجام میگیرد.
به دو روش عمده صورت می گیرد. روش اول:ممکن است شاتون در امتداد خود تا بالا دارای سوراخ روغن کاری باشد و از این طریق روانکار به گژن پین برسد.
روش دوم:ممکن است پیستون در زیر رینگ های روغنی خود دارای منافذی برای عبور روغن به سمت گژن پین باشد ( در شاتون های پرسی فقط روش دوم قابل استفاده است ) . ساییده شدن و لقی بیش از حد این قطعه درون شاتون، منجر به ایجاد صدایی تق تق مانند درون موتور می شود که برای رفع آن لازم است تا موتور باز شود. به همین خاطر روانکاری درست موتور و تعویض به موقع روغن برای روانکاری قطعاتی مثل گژن پین که به صورت مستقیم روانکاری نمی شوند، اهمیت بالایی پیدا می کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشاتون از وسط پیستون بالا می آید. وسط پیستون نیز محلی برای گذر کردن گژن پین است. در واقع گژن پین از این حفره پیستون عبور می کند و با گذشت از حفره بالای سر شاتون، از سمت دیگر پیستون بیرون می آید و به این ترتیب، این دو قطعه به هم متصل می شوند. اما از آنجایی که فشار و سرعت حرکت در این قسمت زیاد است، باید روانکاری آنها نیز به خوبی انجام شود. به این خاطر از یک بوش در دور گژن پین استفاده می شود تا گژن پین درون آن قرار بگیرد. همچنین در بعضی موتورها گژنپین در داخل سوراخ کوچک شاتون ثابت است و به اصطلاح عامیانه پرس میشود و فقط در داخل سوراخ های پیستون حرکت میکند. روانکاری فقط در داخل سوراخ های پیستون از طریق سوراخ بر روی قسمت قرارگیری گژنپین در پیستون و یا از طریق شیارهای داخل سوراخ های پیستون انجام میگیرد.
به دو روش عمده صورت می گیرد. روش اول:ممکن است شاتون در امتداد خود تا بالا دارای سوراخ روغن کاری باشد و از این طریق روانکار به گژن پین برسد.
روش دوم:ممکن است پیستون در زیر رینگ های روغنی خود دارای منافذی برای عبور روغن به سمت گژن پین باشد ( در شاتون های پرسی فقط روش دوم قابل استفاده است ) . ساییده شدن و لقی بیش از حد این قطعه درون شاتون، منجر به ایجاد صدایی تق تق مانند درون موتور می شود که برای رفع آن لازم است تا موتور باز شود. به همین خاطر روانکاری درست موتور و تعویض به موقع روغن برای روانکاری قطعاتی مثل گژن پین که به صورت مستقیم روانکاری نمی شوند، اهمیت بالایی پیدا می کند.
wiki: گژن پین