GOMS یک روش تخصصی و مشاهده ای جهت مدل پردازش اطلاعات انسانی برای تعامل بین انسان و کامپیوتر است که توصیف شناختی کاربر بوده و ساختار آن دارای چهار جزء است. در کتاب روانشناسی تعامل انسان کامپیوتر [ ۱] نوشته شده در سال ۱۹۸۳ توسط استوارت کی. کارت و توماس پی. مورن و آلن نیوول نویسندگان به معرفی این روش بر اساس مدل زیر تعریف شده است: «مجموعه ای از اهداف، مجموعه ای از کاربران، مجموعه ای از روشها برای دستیابی به اهداف، و مجموعه ای از قوانین انتخاب شده برای انتخاب میان رقابت روش برای اهداف. » GOMS به طور گسترده ای جهت کاربردپذیری استفاده می شود که توسط متخصصان برای طراحان سیستم کامپیوتری به دلیل آنکه یک سیستم پیشنهادی از نظر کیفی و کمی توسط مردم چگونه پیش بینی می شود.
GOMS مرکب از روش های است که برای رسیدن به اهداف خاص استفاده می شود. این روشها سپس در سطوح پایین ترکیب می شوند. اپراتورها مراحل خاصی را انجام می دهند و اجرای هر کدام به زمان خاصی نیاز دارد. اگر یک هدف با بیش از یک روش بتواند انجام شود انتخاب قوانین برای تعیین روش مناسب استفاده می شود.
• اهداف سازه های نمادین هستند که توسط شرایط به دست آمده و مشخص از مجموعه ای از روش های ممکن تعریف می شوند که ممکن است تکمیل شوند.
• اپراتورها عناصر ادراکی، حرکتی یا شناختی هستند که عملی انجام می دهند. عمل آنها لازم است تا تغییر هر جنبه ای از وضعیت روانی کاربر یا برای تحت تأثیر قرار وظیفه محیط را باعث شود.
• روش های توصیف یک روش برای دستیابی به یک هدف
• ساختار کنترلی: انتخاب قوانین مورد نیاز هنگامی که یک هدف در حال اجرا است. ممکن است بیش از یک روش در دسترس برای کاربر برای به انجام رساندن آن وجود داشته باشد.
گونه های مختلفی از GOMS وجود دارد که اجازه می دهد برای جنبه های مختلف یک ارتباط مطالعه به دقت پیش بینی شود. برای تمام انواع تعاریف مفاهیم یکسان هستند. برخی انعطاف پذیری برای طراح/تحلیلگر تعریف از تمام اشخاص وجود دارد. مثلاً یک اپراتور در یک روش ممکن است یک هدف در روش های مختلف. سطح دانه دانه بودن تنظیم شده است را به تصرف آنچه خاص ارزیاب بررسی است. به صورت ساده و کاربردی مثال ببینید CMN - GOMS.
این GOMS رویکرد مدلسازی کاربر دارای نقاط قوت و نقاط ضعف است. در حالی که آن را نه لزوماً دقیق ترین روش برای اندازه گیری انسان و کامپیوتر رابط و تعامل آن اجازه می دهد تا دید همه رویه دانش است. با GOMS یک تحلیلگر می تواند به راحتی برآورد خاص تعامل و محاسبه آن را به سرعت و به آسانی. این ممکن است تنها اگر متوسط روش ها - زمان اندازه گیری داده ها برای هر یک وظیفه خاص است که قبلاً اندازه گیری شده است تجربی به درجه بالایی از دقت و صحت. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفGOMS مرکب از روش های است که برای رسیدن به اهداف خاص استفاده می شود. این روشها سپس در سطوح پایین ترکیب می شوند. اپراتورها مراحل خاصی را انجام می دهند و اجرای هر کدام به زمان خاصی نیاز دارد. اگر یک هدف با بیش از یک روش بتواند انجام شود انتخاب قوانین برای تعیین روش مناسب استفاده می شود.
• اهداف سازه های نمادین هستند که توسط شرایط به دست آمده و مشخص از مجموعه ای از روش های ممکن تعریف می شوند که ممکن است تکمیل شوند.
• اپراتورها عناصر ادراکی، حرکتی یا شناختی هستند که عملی انجام می دهند. عمل آنها لازم است تا تغییر هر جنبه ای از وضعیت روانی کاربر یا برای تحت تأثیر قرار وظیفه محیط را باعث شود.
• روش های توصیف یک روش برای دستیابی به یک هدف
• ساختار کنترلی: انتخاب قوانین مورد نیاز هنگامی که یک هدف در حال اجرا است. ممکن است بیش از یک روش در دسترس برای کاربر برای به انجام رساندن آن وجود داشته باشد.
گونه های مختلفی از GOMS وجود دارد که اجازه می دهد برای جنبه های مختلف یک ارتباط مطالعه به دقت پیش بینی شود. برای تمام انواع تعاریف مفاهیم یکسان هستند. برخی انعطاف پذیری برای طراح/تحلیلگر تعریف از تمام اشخاص وجود دارد. مثلاً یک اپراتور در یک روش ممکن است یک هدف در روش های مختلف. سطح دانه دانه بودن تنظیم شده است را به تصرف آنچه خاص ارزیاب بررسی است. به صورت ساده و کاربردی مثال ببینید CMN - GOMS.
این GOMS رویکرد مدلسازی کاربر دارای نقاط قوت و نقاط ضعف است. در حالی که آن را نه لزوماً دقیق ترین روش برای اندازه گیری انسان و کامپیوتر رابط و تعامل آن اجازه می دهد تا دید همه رویه دانش است. با GOMS یک تحلیلگر می تواند به راحتی برآورد خاص تعامل و محاسبه آن را به سرعت و به آسانی. این ممکن است تنها اگر متوسط روش ها - زمان اندازه گیری داده ها برای هر یک وظیفه خاص است که قبلاً اندازه گیری شده است تجربی به درجه بالایی از دقت و صحت. [ ۲]
wiki: گومز