گورچان

لغت نامه دهخدا

گورچان. ( اِخ ) دهی است از دهستان وفس عاشقلو از بخش رزن شهرستان همدان واقع در 105000 گزی جنوب خاوری قصبه رزن و 20000گزی شمال خاوری کمیجان مرکز بخش بزچلو اراک. کوهستانی و سردسیر و دارای 628 تن سکنه است. آب آن از رودخانه خنجین تأمین میشود. محصول آن غلات و صیفی و انگور و شغل اهالی زراعت و صنایع دستی زنان قالی بافی و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

گورچان. ( اِخ ) دهی است از دهستان ده بالا از بخش خاش شهرستان زاهدان واقع در 27 هزارگزی شمال خاوری خاش ، کنار راه فرعی گزو به خاش. جلگه وگرم و معتدل است. سکنه آن 117 تن است. آب آن از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن فرعی است. ساکنان از طایفه شهنوازی هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

فرهنگ فارسی

دهی از دهستان ده بالا بخش خاش شهرستان زاهدان واقع در ۲۷ هزار گزی شمال خاوری خاش کنار راه فرعی کزو به خاش .

دانشنامه عمومی

گورچان (خاش). گورچان ، مرکز بخش پشتکوه شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
گورچان در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸۵تن ( ۱۳۹خانوار ) بوده است[ ۱]
عکس گورچان (خاش)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
🔲گورچان | فرهنگ عامه | گویش | شعر | خانواده | شجره نامه
#گورچان
🔲گورچان روستایی است از توابع شهرستان فراهان در استان مرکزی. این روستا در بخش خنجین این شهرستان قرار دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

مردم گورچان به زبان زبان تاتی صحبت می کنند. روستای گورچان طبق تقسیمات اخیر کشوری، ازتوابع بخش خنجین، شهرستان فراهان استان مرکزی می باشد. این روستا بامختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی در شمال غربی استان مرکزی قراردارد.
"گورچان ( فراهان ) - ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa. m. wikipedia. org/wiki/گورچان_ ( فراهان )
📩دردوره صد ساله حکومت ایلخانیان برایران ( ۶۵۱ تا ۷۵۶ . ق ) بخصوص دردوره حکومت اباقان وغازان خان ناحیهای که روستای گورچان ازتوابع فراهان دراستان مرکزی قرارداردبا توجه با موقعیت طبیعی خود وداشتن جنگل های درخت سقز ووزیست شکاردرکوهای آن ازجمله کوه امجک برای شکار و ییلاق بسیار مورد توجه بوده و در منابع تاریخی آن دوره از جمله جامع التواریخ رشید الدین فضل اله و. . . .
به این موضوع اشاره شده است .
📌واژه ی گورچان درگویش محلی با خوانش کوتا ه صدای "و" وشبیه خوانش واژه ی ترگی "گُ ر" بمعنی ببین درترکی خوانده می شود واین "گور" با "گور"در زبان فارسی متفاوت است .
این واژه از زبان مغولی وارد شده و مرکب از "گور gur" "چان" است . گور به معنی "نهایت درجه مطلوب "و" "چان" به معنی جهان است .
واژه ی "چان" بتدریج در زبان فارسی به"خان" تبدیل شده است.
البته برای تفسیر واژه "چان یا جهان " باید باید باور"شمنیسم" مغولان و طبیعت گرایی آنها را که "جهان" را وجه کمال هستی و همه چیز به مفهوم عام اعم ازصفت وقدرت و. . . تلقی می کردند باید درنظر گرفت .
وبه این ترتیب واژه " گُرچان" می تواند می تواند بمعنی کمال مطلوب درجهان باشد .
( گویا این جانب دریکی ازتاریخ های این دوره به علت این نامگذاری که ناشی ازشعف شدید خان مغول درگذران اوقات دراین ناحیه بوده برخورده باشم که متاسفانه نام این منبع را فراموش کرده ام )
✍فریدون ارجلو
٠٥:٣١ - ١٣٩٩/٠١/١٦
🔲گورچان خاش ، مرکز بخش پشتکوه شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
"گورچان ( خاش ) - ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa. m. wikipedia. org/wiki/گورچان_ ( خاش )
📜تاریخچه روستا :
بنظرم چنین می رسد که پل ارتباطی سه روستا ی چوگان گورچان و کسراسف روستای فردقان و آتشگده آذز گشسب روستای فردقان باشد . به هر جهت این سه روستا به هم چسبیده اند و با هم معنا میدهند . شایدروستای گورچان در گذشته محل شکار گورخر بوده است . همچنانکه روستا همجوار چو گان تداعی گر بازی و ورزش چوگان است .
بنظر این حقیر این منطقه به دلیل نزدیکی به آتشکده آذر گشسب فردقان مورد توجه و عنایت خاصه پادشاهان ساسانی و بخصوص قباد پادشاه اصلاحگر این سلسله بوده است و نوشته های تاریخ قم هم موید این مسئله می باشد دراین کتاببه نقل از کتاب شاهفرند دختر فیروز ( کسری پسر یزد گرد ) که این کتاب بعد ها به دست حجاج یوسف و از طریق او به خلیفه ولید ابن عبد الملک مروان رسید . چنین آمده است که :قباد برای بنای قصری برای خود همه آب ها و خاک ها ی مملکت خود را بررسی کرد و ۱۳نقطه را انتخاب نمود که اولین و خوش آب و هوا ترین نقطه ۱۳ گانه بنزهت و خوش آب و هوایی تل ماستر در فراهان امروزی و کوژدر دوره ساسانی بود که آن پشته ای ( کوهی ) است که به طبرش مشرفست ودر این نقطه قصری مخصوص و خاصه برای خود ساخته بود و براساس بررسی های بنده این نقطه را در واشقان کوه فناس گویند . همچنین در تاریخ قم امده :راوی گوید که قباد از مداین تا بلخ بقعه ای پا کیزه تر و خوش آب و هوا تر و نسیم او لذیز تر از قر میسن تا عقبه همدان نیافت و بدین نقطه برای خاصه خود عمارتی پاکیزه بنا کرد که بر گرد او هزاران کروم ( باغ انگور و تاکستان ) و باغ بود . ۱
تردید نباید کرد که اگر چنین عمارتی بوده است که تاریخ چنین قید کرده و بدون شک بوده است به دلیل اهمیت آتشکده فردقان بوده و عنایت خاص قباد به این آتشکده . اهمیت این آتشکده به حدی بوده است که در زمان مزدک و اصلا حات مزدکیان هم که خاسته مزدک بر تخریب همه آتشکده ها بوده است . این آتشکده استثنا شده است زیرا در ص۸۹ این کتاب آمد ه است که :چون مزدک بر قباد غلبه کرد . قباد را گفت و ظیفه چنان است که تو این آتشها را باطل گردانی الا سه آتش {اولین }را . ۲
امروزه در منطقه شمال فراهان کوهی است که تخت رستم نام دارد که هم نام تخت رستم ارو میه و همسایه آتشکده آذر گشسب ارو میه است . بدون شک در منطقه فردقان معبد ناهید ( آنا هیتا ) هم وجود داشته است که برای تقدس الهه آب مورد توجه وافع میشده است . زیرا یکی از شعب رود خانه قره چای از اینجا عبور می کرده است
به همین دلیل من معتقدم که سه روستا ی گور چان چو گان و کسراسف محل آیینی و تفریحی ساسا نیان بوده است و بخصوص قباد .
"گورچان" https://gorchan. blogfa. com
#فرهنگ_عامه
#گویش_محلی
#غذای_بومی
◼️غذاهای محلی گورچان
◾️انواع آش:
▪️آش پِتْلَ
▪️آش تُرشی
▪️آش رِشتَ ( ویشیل - دوو )
▪️آش پُرشُگِ ( سِزِ - دوو - شید )
▪️آشِ سَلْمِ
▪️آش کشک
▪️آش یآوآ ( سِزِ - دوو )
▪️آش تآرخآنَ ( دوو - شیر )
▪️آش وَردِلَّ
▪️آش غورَ
◾️دیگر خوراکیان و غذایان
▪️آردا
▪️آوَ چَربَ ( گوشت - دَستی - ویزی )
▪️کُتمَ پلو
▪️بورانی
▪️گورَ ماست
▪️آوودی
▪️سَن داغ
▪️تآوآ
▪️چَرپَگَ
▪️تَرَکی
▪️دانَگَ
🔎☆ آموزش زووان تاتی
روده: لووآلهَ
قلوه: وِککَ
آرنج: کِیلیزِنَ
انگشت: انگُستِ
زانو: اَرزانه
رَگ: رییَ
عرق: اِراق
شاش: پیشو / زَراب
سُرفه: کِلکِل
عطسه: سِزنه
خمیازه: دانَزیلِّ
صورت: دِیو
کُره الاغ یکساله: هوولی
سگ: اَسبَ
گربه: کوگَ
گاو: ماگا / گا
گوساله: گولَّ
گوسفند: چَروا
بَرّه: وَرَ
☘🍇☘ دوشا 🍇🍇☘
به نام خدا
از راه دور ووسیان هرچی سلام
ایمرگو باووازومه یی چند کلام
باووازومه خاطره از ووسیان
قدیو ده دوشا ایسان ارپته کازان
شروع اربه این کار از وهاری
وهاری که اچینده دمبه کاری
پیشت خری انشستیند یوره
برسان اربرد و اچینده دره
اسبارسان ارکرده رز ودره
آندی که دیم به یا وه اوبره
رزسان ارکرده وه هرچی اسبار
سخت وسفتسان ارکرده آندی کار
ایسان اچی هر چی وه ال وکور
گردسان ارکرد وآن از رز وبر
کردسان اربست و اچات بانه
پر و پشکله چوه تانی مانه
ایسان اچی وربست واچه بالا
پیشت وربستی پرا وپربه خا
بنه انگوره ایسان اجوه هرزس
یی موقعی که نتاوه هرسس
اگه هرس اتاوه از هر بنی
بزانی حشک اربی ویی چپ ونی
بنه ارکشیاو ولگس اربه سوز
ای خدا از آن انگوره دروز
توستان بنه هرچیس اربه قوری
یانی انگوره دیروم پایزی بوری
پایزی وچه مزن اربه آماده
دوشاسان ارپته نه خیلی ساده
خرسان اربد و اچینده دره
ایسان اتارد باربار انگوره
جفت لودی بار اچه کوروره
مان باری ده آوه وه یو یی دوره
پرسان ارکرد بارس انگوره
کیشمیش عسگریه و فخریه
اتاوینده خر پاک قطار قطار
پیشتسان ده لوده وه یو هرچی بار
بعضیان درده کسان ده یی چلس
دولسان دردو ایسان ارمالا انگورس
دول به دو دانه یکی زر یک بالا
زرین شیره چه وو بالا ده ایسر مالا
یی جفت چکمه یک ارکرده پا
اچده مان انگوره آنس ارمالا
انگوره شرته و شیرس اچه زر
زرین دول یاووا اینکه آن اربه پر
مان شیری ایسان اریت خا ایسپیه
نجانوم از این چی کای بیاندیه
خا اسپیه درده آن اله آهاک
شیرین اربه شیره و هم اربه پاک
شیره ارمنده دول ده یاووا صبی
صاف که اربه ایسان ارواته اوگی
ایسانتارد اوگردان دو سه دانه
شیرسان ارکشا ده مان قازانه
کلکسان اربست وقازانه بار
زرس چوه بوته و یی تیکه دار
اوگردانده دوشاسان ارکشا وا
نکره ییرا این دوشا سرا
بزان که دوشا اتاوه ویش
آیرسان ارکشاوه ییزره پیش
آن دوشا که وه اله شلتر
باقالیربه دوشا از آن نشتر
از باقالی ایسان اچاته تارخانه
نشاسته و آرده وه تانی مانه
باستقسان اچاته از ترخانه
مغز ویزی پر اربه تای مانه
دسه سان ارپوکنا مغز ویزی
ترخانه سان اریت ده مان دیزی
مغز ویزیو این تارخانه شیرین
باستق اربه بوری یو بوین
باستقسان اچاته اینجوری
دروزی حشگووه بزان بوری
یی مدتی ارمنده باستق چند
یی همبده یاووا آن برریزه قند
رنگس خرمایی و اربه پرم
چه خوش مزه وه که آن برم
باسق از بس به چرب وشیرین
پر زور خیلی قوت دار به این
یکی بوردوه زیادی باستق
ارگو ببخشا میجانی که بق
دلس درداوه ایستارده بالا
یومیه دوس اداوه ده خلا
بشنو از همتی ای جان لازه
هرچیزی ایرگو بوری ته اندازه
دوشاسان اچات دوشا سیه
نه مربا که معلوم نه چیه
دوشاسان اچات دوشا وله
بوه خوشیس درده که بله
دوشا بورا آن هه خیلی قوی
ویتامین ب دیره ویتامین آ وسی
آهن و منیزیم و کلسیم
بورا آن حتی دیره پتاسیم
اگه بورا دوشا هنرا زعفران
آرام ارکره اله اعصابیان
☆شعری از هم زووانان ووسی
https://eitaa. com/gurchani
🔲#گورچان
🌿#شجره_نامه طایفه فرمانلو - صفحه ۱
#طایفه
اگه نیاز دیرِ که اِصلاح کَرام، یا کِسی نآوَ اضافه بووَ
لطفا بآوازا 🙏
🖊گردآورنده #محسن_داداش_پور_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۵۲۷۲۰۱۳
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [فیلم و نمایه و اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
🔲گورچان | فرهنگ عامه | گویش | شعر | خانواده | شجره نامه
#گورچان
🔲گورچان روستایی است از توابع شهرستان فراهان در استان مرکزی. این روستا در بخش خنجین این شهرستان قرار دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

مردم گورچان به زبان زبان تاتی صحبت می کنند. روستای گورچان طبق تقسیمات اخیر کشوری، ازتوابع بخش خنجین، شهرستان فراهان استان مرکزی می باشد. این روستا بامختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی در شمال غربی استان مرکزی قراردارد.
"گورچان ( فراهان ) - ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa. m. wikipedia. org/wiki/گورچان_ ( فراهان )
📩دردوره صد ساله حکومت ایلخانیان برایران ( ۶۵۱ تا ۷۵۶ . ق ) بخصوص دردوره حکومت اباقان وغازان خان ناحیهای که روستای گورچان ازتوابع فراهان دراستان مرکزی قرارداردبا توجه با موقعیت طبیعی خود وداشتن جنگل های درخت سقز ووزیست شکاردرکوهای آن ازجمله کوه امجک برای شکار و ییلاق بسیار مورد توجه بوده و در منابع تاریخی آن دوره از جمله جامع التواریخ رشید الدین فضل اله و. . . .
به این موضوع اشاره شده است .
📌واژه ی گورچان درگویش محلی با خوانش کوتا ه صدای "و" وشبیه خوانش واژه ی ترگی "گُ ر" بمعنی ببین درترکی خوانده می شود واین "گور" با "گور"در زبان فارسی متفاوت است .
این واژه از زبان مغولی وارد شده و مرکب از "گور gur" "چان" است . گور به معنی "نهایت درجه مطلوب "و" "چان" به معنی جهان است .
واژه ی "چان" بتدریج در زبان فارسی به"خان" تبدیل شده است.
البته برای تفسیر واژه "چان یا جهان " باید باید باور"شمنیسم" مغولان و طبیعت گرایی آنها را که "جهان" را وجه کمال هستی و همه چیز به مفهوم عام اعم ازصفت وقدرت و. . . تلقی می کردند باید درنظر گرفت .
وبه این ترتیب واژه " گُرچان" می تواند می تواند بمعنی کمال مطلوب درجهان باشد .
( گویا این جانب دریکی ازتاریخ های این دوره به علت این نامگذاری که ناشی ازشعف شدید خان مغول درگذران اوقات دراین ناحیه بوده برخورده باشم که متاسفانه نام این منبع را فراموش کرده ام )
✍فریدون ارجلو
٠٥:٣١ - ١٣٩٩/٠١/١٦
🔲گورچان خاش ، مرکز بخش پشتکوه شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
"گورچان ( خاش ) - ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa. m. wikipedia. org/wiki/گورچان_ ( خاش )
📜تاریخچه روستا :
بنظرم چنین می رسد که پل ارتباطی سه روستا ی چوگان گورچان و کسراسف روستای فردقان و آتشگده آذز گشسب روستای فردقان باشد . به هر جهت این سه روستا به هم چسبیده اند و با هم معنا میدهند . شایدروستای گورچان در گذشته محل شکار گورخر بوده است . همچنانکه روستا همجوار چو گان تداعی گر بازی و ورزش چوگان است .
بنظر این حقیر این منطقه به دلیل نزدیکی به آتشکده آذر گشسب فردقان مورد توجه و عنایت خاصه پادشاهان ساسانی و بخصوص قباد پادشاه اصلاحگر این سلسله بوده است و نوشته های تاریخ قم هم موید این مسئله می باشد دراین کتاببه نقل از کتاب شاهفرند دختر فیروز ( کسری پسر یزد گرد ) که این کتاب بعد ها به دست حجاج یوسف و از طریق او به خلیفه ولید ابن عبد الملک مروان رسید . چنین آمده است که :قباد برای بنای قصری برای خود همه آب ها و خاک ها ی مملکت خود را بررسی کرد و ۱۳نقطه را انتخاب نمود که اولین و خوش آب و هوا ترین نقطه ۱۳ گانه بنزهت و خوش آب و هوایی تل ماستر در فراهان امروزی و کوژدر دوره ساسانی بود که آن پشته ای ( کوهی ) است که به طبرش مشرفست ودر این نقطه قصری مخصوص و خاصه برای خود ساخته بود و براساس بررسی های بنده این نقطه را در واشقان کوه فناس گویند . همچنین در تاریخ قم امده :راوی گوید که قباد از مداین تا بلخ بقعه ای پا کیزه تر و خوش آب و هوا تر و نسیم او لذیز تر از قر میسن تا عقبه همدان نیافت و بدین نقطه برای خاصه خود عمارتی پاکیزه بنا کرد که بر گرد او هزاران کروم ( باغ انگور و تاکستان ) و باغ بود . ۱
تردید نباید کرد که اگر چنین عمارتی بوده است که تاریخ چنین قید کرده و بدون شک بوده است به دلیل اهمیت آتشکده فردقان بوده و عنایت خاص قباد به این آتشکده . اهمیت این آتشکده به حدی بوده است که در زمان مزدک و اصلا حات مزدکیان هم که خاسته مزدک بر تخریب همه آتشکده ها بوده است . این آتشکده استثنا شده است زیرا در ص۸۹ این کتاب آمد ه است که :چون مزدک بر قباد غلبه کرد . قباد را گفت و ظیفه چنان است که تو این آتشها را باطل گردانی الا سه آتش {اولین }را . ۲
امروزه در منطقه شمال فراهان کوهی است که تخت رستم نام دارد که هم نام تخت رستم ارو میه و همسایه آتشکده آذر گشسب ارو میه است . بدون شک در منطقه فردقان معبد ناهید ( آنا هیتا ) هم وجود داشته است که برای تقدس الهه آب مورد توجه وافع میشده است . زیرا یکی از شعب رود خانه قره چای از اینجا عبور می کرده است
به همین دلیل من معتقدم که سه روستا ی گور چان چو گان و کسراسف محل آیینی و تفریحی ساسا نیان بوده است و بخصوص قباد .
"گورچان" https://gorchan. blogfa. com
#فرهنگ_عامه
#گویش_محلی
#غذای_بومی
◼️غذاهای محلی گورچان
◾️انواع آش:
▪️آش پِتْلَ
▪️آش تُرشی
▪️آش رِشتَ ( ویشیل - دوو )
▪️آش پُرشُگِ ( سِزِ - دوو - شید )
▪️آشِ سَلْمِ
▪️آش کشک
▪️آش یآوآ ( سِزِ - دوو )
▪️آش تآرخآنَ ( دوو - شیر )
▪️آش وَردِلَّ
▪️آش غورَ
◾️دیگر خوراکیان و غذایان
▪️آردا
▪️آوَ چَربَ ( گوشت - دَستی - ویزی )
▪️کُتمَ پلو
▪️بورانی
▪️گورَ ماست
▪️آوودی
▪️سَن داغ
▪️تآوآ
▪️چَرپَگَ
▪️تَرَکی
▪️دانَگَ
🔎☆ آموزش زووان تاتی
روده: لووآلهَ
قلوه: وِککَ
آرنج: کِیلیزِنَ
انگشت: انگُستِ
زانو: اَرزانه
رَگ: رییَ
عرق: اِراق
شاش: پیشو / زَراب
سُرفه: کِلکِل
عطسه: سِزنه
خمیازه: دانَزیلِّ
صورت: دِیو
کُره الاغ یکساله: هوولی
سگ: اَسبَ
گربه: کوگَ
گاو: ماگا / گا
گوساله: گولَّ
گوسفند: چَروا
بَرّه: وَرَ
☘🍇☘ دوشا 🍇🍇☘
به نام خدا
از راه دور ووسیان هرچی سلام
ایمرگو باووازومه یی چند کلام
باووازومه خاطره از ووسیان
قدیو ده دوشا ایسان ارپته کازان
شروع اربه این کار از وهاری
وهاری که اچینده دمبه کاری
پیشت خری انشستیند یوره
برسان اربرد و اچینده دره
اسبارسان ارکرده رز ودره
آندی که دیم به یا وه اوبره
رزسان ارکرده وه هرچی اسبار
سخت وسفتسان ارکرده آندی کار
ایسان اچی هر چی وه ال وکور
گردسان ارکرد وآن از رز وبر
کردسان اربست و اچات بانه
پر و پشکله چوه تانی مانه
ایسان اچی وربست واچه بالا
پیشت وربستی پرا وپربه خا
بنه انگوره ایسان اجوه هرزس
یی موقعی که نتاوه هرسس
اگه هرس اتاوه از هر بنی
بزانی حشک اربی ویی چپ ونی
بنه ارکشیاو ولگس اربه سوز
ای خدا از آن انگوره دروز
توستان بنه هرچیس اربه قوری
یانی انگوره دیروم پایزی بوری
پایزی وچه مزن اربه آماده
دوشاسان ارپته نه خیلی ساده
خرسان اربد و اچینده دره
ایسان اتارد باربار انگوره
جفت لودی بار اچه کوروره
مان باری ده آوه وه یو یی دوره
پرسان ارکرد بارس انگوره
کیشمیش عسگریه و فخریه
اتاوینده خر پاک قطار قطار
پیشتسان ده لوده وه یو هرچی بار
بعضیان درده کسان ده یی چلس
دولسان دردو ایسان ارمالا انگورس
دول به دو دانه یکی زر یک بالا
زرین شیره چه وو بالا ده ایسر مالا
یی جفت چکمه یک ارکرده پا
اچده مان انگوره آنس ارمالا
انگوره شرته و شیرس اچه زر
زرین دول یاووا اینکه آن اربه پر
مان شیری ایسان اریت خا ایسپیه
نجانوم از این چی کای بیاندیه
خا اسپیه درده آن اله آهاک
شیرین اربه شیره و هم اربه پاک
شیره ارمنده دول ده یاووا صبی
صاف که اربه ایسان ارواته اوگی
ایسانتارد اوگردان دو سه دانه
شیرسان ارکشا ده مان قازانه
کلکسان اربست وقازانه بار
زرس چوه بوته و یی تیکه دار
اوگردانده دوشاسان ارکشا وا
نکره ییرا این دوشا سرا
بزان که دوشا اتاوه ویش
آیرسان ارکشاوه ییزره پیش
آن دوشا که وه اله شلتر
باقالیربه دوشا از آن نشتر
از باقالی ایسان اچاته تارخانه
نشاسته و آرده وه تانی مانه
باستقسان اچاته از ترخانه
مغز ویزی پر اربه تای مانه
دسه سان ارپوکنا مغز ویزی
ترخانه سان اریت ده مان دیزی
مغز ویزیو این تارخانه شیرین
باستق اربه بوری یو بوین
باستقسان اچاته اینجوری
دروزی حشگووه بزان بوری
یی مدتی ارمنده باستق چند
یی همبده یاووا آن برریزه قند
رنگس خرمایی و اربه پرم
چه خوش مزه وه که آن برم
باسق از بس به چرب وشیرین
پر زور خیلی قوت دار به این
یکی بوردوه زیادی باستق
ارگو ببخشا میجانی که بق
دلس درداوه ایستارده بالا
یومیه دوس اداوه ده خلا
بشنو از همتی ای جان لازه
هرچیزی ایرگو بوری ته اندازه
دوشاسان اچات دوشا سیه
نه مربا که معلوم نه چیه
دوشاسان اچات دوشا وله
بوه خوشیس درده که بله
دوشا بورا آن هه خیلی قوی
ویتامین ب دیره ویتامین آ وسی
آهن و منیزیم و کلسیم
بورا آن حتی دیره پتاسیم
اگه بورا دوشا هنرا زعفران
آرام ارکره اله اعصابیان
☆شعری از هم زووانان ووسی
https://eitaa. com/gurchani
🔲#گورچان
🌿#شجره_نامه طایفه فرمانلو - صفحه ۱
#طایفه
اگه نیاز دیرِ که اِصلاح کَرام، یا کِسی نآوَ اضافه بووَ
لطفا بآوازا 🙏
🖊گردآورنده #محسن_داداش_پور_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۵۲۷۲۰۱۳
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [فیلم و نمایه و اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

دردوره صد ساله حکومت ایلخانیان برایران ( 651تا 756 . ق ) بخصوص دردوره حکومت اباقان وغازان خان ناحیهای که روستای گورچان ازتوابع فراهان دراستان مرکزی قرارداردبا توجه با موقعیت طبیعی خود وداشتن جنگل های درخت سقز ووزیست شکاردرکوهای آن ازجمله کوه امجک برای شکار وییلاق بسیار موردتوجه بوده ودرمنابع تاریخی آن دوره ازجمله جامع التواریخ رشید الدین فضل اله و. . . . به این موضوع اشاره شده است .
...
[مشاهده متن کامل]

واژه گورچان درگویش محلی با خوانش کوتا ه صدای �و� وشبیه خوانش واژه ترگی �گُ ر� بمعنی ببین درترکی خوانده می شود واین �گور� با �گور�درزبان فارسی متفاوت است . این واژه اززبان مغولی واردشده ومرکب از �گور gur� �چان� است . گور به معنی �نهایت درجه مطلوب�و�چان� به معنی جهان است . وآژه �چان� بتدریج درزبان فارسی به�خان� تبدیل شده است. البته برای تفسیر واژه �چان یا جهان � باید باید باور�شمنیسم � مغولان وطبیعت گرایی آنها را که �جهان � را وجه کمال هستی و همه چیز به مفهوم عام اعم ازصفت وقدرت و. . . تلقی می کردند باید درنظر گرفت .
وبه این ترتیب واژه� گُرچان� می تواند می تواند بمعنی کمال مطلوب درجهان باشد . ( گویا این جانب دریکی ازتاریخ های این دوره به علت این نامگذاری که ناشی ازشعف شدید خان مغول درگذران اوقات دراین ناحیه بوده برخورده باشم که متاسفانه نام این منبع را فراموش کرده ام )