معصیت و بزه، کاربد، بزه، عمل زشت، نافرمانی، معصیت، جرم، گنه نیزمیگویند ( اسم ) ۱ - جرم خطا بزه اثم . ۲ - سهو غلط . ۳ - جفا ظلم جمع : گناهها گناهان : عادت ملوک عجم چنان بودی که از سر گناهان در گذشتندی الا از سه گناه ... یا ترکیبات اسمی : گناه بزرگ . معصیت کبیره . یا گناه خرد . معصیت صغیره . یا گناه ناکرده . جرمی که مرتکب نشده باشند : الله بنگیرد بمثقال یک ذره گناه ناکرده و بی ثواب نگذارد مثقال یک ذره طاعت بنده ... یا مرد گناه . گناهکار : اگر چه نداری گنه نزد شاه چنان باش پیشش که مرد گناه . یا ترکیبات فعلی : گناه کسی را از کسی خواستن . عفو او را از وی خواستار شدن . یا گناه کسی را شستن . از او غیبت کردن .
[ویکی فقه] گناه به معنای خلاف است و در اسلام هر گونه کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد گناه است. «گناه» عملی است که با اراده و رضایت الهی در تضاد بوده ، با ایجاد نوعی " تاریکی" معنوی در نفس انسان، آدمی را از خدای متعال که "نور" آسمانها و زمین است، دور میسازد و به عبارت دیگر، موجب بازماندن وی از کمال و قرب به خدا میگردد.
معیار اتصاف فعل به گناه تعیین این که چه چیزی گناه است و چه چیزی ثواب از طریق کتاب و سنت مقدور است، زیرا در بسیاری از موارد، گناه بودن عملی قابل تشخیص عقلانی نیست و خدای متعال است که این موارد را به اقتضای علم و حکمت مطلق خود، از طریق وحی و دین، برای بشر بیان نموده است.
اقسام گناه عالمان اسلامی گناهان را بر دو گونه تقسیم نموده اند: گناهان کبیره (بزرگ) و گناهان صغیره این تقسیم بندی از قرآن و روایات سرچشمه گرفته است ؛
[ویکی شیعه] گناه، در اصطلاح دینی به معنای نافرمانی از خداوند و انجام دادن کاری است که خداوند از آن نهی کرده یا ترک کاری است که خداوند به انجام آن فرمان داده است. گناه می تواند عملی مانند قتل، گفتاری مانند غیبت و نظری مانند شرک باشد. گناه تقسیمات مختلفی دارد که در قرآن کریم و روایات معصومین به آنها اشاره شده و از جمله تقسیم معاصی به صغیره و کبیره است. کفر، ناامیدی از رحمت خدا، کشتن عمدی مؤمن، تهمت زدن به زن پاک، گریختن از جهاد، خوردن مال یتیم، نافرمانی پدر و مادر، رباخواری و شراب خواری از جمله گناهان کبیره هستند. بنابر آموزه های دینی، برخی گناهان دارای آثار ویژه ای هستند از جمله مانع شدن از استجابت دعا، نباریدن باران، تبدیل نعمت به نقمت، از بین بردن آبرو و شتاب یافتن مرگ.
[ویکی اهل البیت] «معصیت» و نافرمانی حضرت حق (جل و اعلی) در روایات معصومین علیهم السلام، «گناه» نامیده شده و از روایات استفاده می گردد که هر معصیتی چه نوع اثراتی در نفس انسان و در عبادات و معنویات و اثرات وضعی آن در زندگی روزمره انسان به جا می گذارد، ولذا اگر دقت در این نوع روایات شود مؤمنین متوجه اثرات وضعی معصیت در نفس و امورات دنیا و عالم برزخ و قیامت می گردند. گناه و نافرمانی خدا، آثار سوئی در انسان گذاشته و او را در زندگی دچار مشکلات و گرفتاری های متعددی می کند. از آن جمله به این موارد که بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام است، اشاره می گردد: ایجاد مشکلات و مصائب و امراض بواسطه گناه گناه رزق و روزی را کم می کند. گناه شهرهای آباد را از بین می برد. گناه جلوی آمدن باران را می گیرد. گناه جدید درد و مرض جدی می آورد
گناه (فیلم ۱۹۶۹). گناه ( اسپانیایی: La culpa ) فیلمی اسپانیایی به کارگردانی کورت لاند و هنرنمایی لیبرتاد لبلانک است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. در این فیلم ریکاردو دارین سینیور ( پدرِ ریکاردو دارین ) بازی کرده است.
گناه (فیلم ۱۹۷۱). گناه ( به انگلیسی: sin ) ( همچنین با نام معشوق و بی قرار نیز شناخته می شود ) یک فیلم درام به نویسندگی و کارگردانی جرج پی کوزماتوس محصول سال ۱۹۷۱ در اولین کارگردانی او است. یک زن خانه دار زیبا اما ناامید با یک دوست سابق دوران کودکی رابطه خود را آغاز می کند. وقتی شوهر زن به او مشکوک می شود، شروع به نشان دادن علائم حسادت می کند، زوج زناکار نقشه قتل او را می کشند و … این فیلم دومین فیلمی بود که توسط پاتریک کورتیس، همسر و مدیر راکل ولش تهیه شد. مالی آن توسط گروهی از تاجران ثروتمند قبرسی تأمین شد. [ ۳] این بر اساس نمایشنامه ای از کازماتوس با عنوان روز ماما بود. [ ۴] فیلمبرداری در لوکیشن قبرس در ۱۵ اوت ۱۹۷۰ آغاز شد. [ ۵] در ۲ ژوئن ۱۹۸۶، هیئت رده بندی سنی فیلم های بریتانیا اعلام کرد که فیلم در ویدیوی خانگی امتیاز ۱۵ گواهینامه را دریافت خواهد کرد. [ ۶] این فیلم در ابتدا در سال ۱۹۸۶ در بریتانیا به صورت وی اچ اس منتشر شد و امتیاز ۱۵ را دریافت کرد. همه انتشارات رسانه های خانگی در بریتانیا با عنوان گناه بودند. [ ۷] در سال ۲۰۰۸ در بریتانیا تحت گروه فیلم اسکورباکس بر روی دی وی دی و دوباره در اوت ۲۰۱۷ منتشر شد. [ ۸] [ ۹]
گناه (فیلم ۱۹۹۳). گناه ( به هندی: Gunaah ) فیلمی است محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی ماهش بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون سانی دئول، دیمپل کاپادیا، راضا مراد، مشتاق خان ایفای نقش کرده اند.
گناه (فیلم ۲۰۰۲). گناه ( به هندی: Gunaah ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی آمل شتگه است. در این فیلم بازیگرانی همچون دینو مورئا، بیپاشا باسو، عرفان خان، یاشپال شارما ایفای نقش کرده اند.
گناه (مجموعه تلویزیونی). گناه ( به انگلیسی: It's a Sin ) یک سریال کوتاه تلویزیونی در ژانر درام است که توسط راسل تی دیویس ساخته شده است. این مجموعه پنج قسمتی در فاصله سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱ در لندن اتفاق می افتد، جایی که زندگی گروهی از مردان همجنسگرا و دوستانشان از بحران ایدز تأثیر پذیرفته است. این مجموعه اولین بار در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ از کانال ۴ بریتانیا پخش شد و سپس در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی سرویس اچ بی او مکس قرار گرفت. نمایش موضوعات مربوط به اچ آی وی و ایدز کار فروش مجموعه به شبکه های تلویزیونی را سخت کرده بود. بی بی سی وان و آی تی وی از پخش این سریال خودداری کردند، کانال ۴ نیز تنها پس از بازبینی داستان و تلاش های لی میسون ساخت آن را به عهده گرفت. در نهایت این مجموعه از ۸ قسمت به ۵ قسمت کوتاه شد. فیلمبرداری مجموعه در ۷ اکتبر ۲۰۱۹ در منچستر آغاز شد و در لندن، لیورپول، بولتون، اکلز و بنگور ادامه یافت. گناه به دلیل صحنه های احساسی، به نمایش کشیدن موضوع ایدز و بازی درخشان بازیگران مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. همه قسمت های سریال در سرویس پخش «آل ۴» منتشر شد و توانست در چند هفته به ۶/۵ میلیون بازدید کامل دست یابد. این مجموعه پربیننده ترین ساخته پلتفرم آل ۴ و قسمت اول آن نیز بزرگترین نمایش درام کانال ۴ است. این مجموعه زندگی گروهی از مردان همجنس گرا را دنبال می کند که در ۱۹۸۱ برای تجربه زندگی آزاد به لندن نقل مکان می کنند. آن ها یک گروه دوستی تشکیل می دهند اما بحران ایدز بریتانیا زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این پنج قسمت روایت یک دهه زندگی این گروه در مواجه با مشکلات و تلاش برای زندگی است. • الی الکساندر در نقش ریچی توزر • عمری داگلاس در نقش راسکو باباتند • کالوم اسکات هاولز در نقش کالین «گلادیس پاگ» موریس - جونز • لیدیا وست در نقش جیل باکستر • ناتانیل کورتیس در نقش اش موکرجی • دیوید کارلایل در نقش گریگوری «گلوریا» فینچ • کیلی هاوس در نقش والری توزر • شان دولی در نقش کلایو توزر • تریسی آن اوبرمن در نقش کارول کارتر • نیل پاتریک هریس در نقش هنری کولترن • استیون فرای در نقش آرتور گریسون • مویا بردی در نقش میلی • نیل اشتون در نقش گریزل • نیکلاس بلین در نقش آقای هارت • ویلیام ریچاردسون در نقش آقای بروستر • اشلی مک گوایر در نقش لورن فلچر • کالوین آ دین در نقش کلیفورد • ناتانیل هال در نقش دونالد باست • جیل نالدر در نقش کریستین باکستر • آندرا داهرتی در نقش آیلین موریس - جونز • ناتان ساسکس در نقش پیت • توتو برون در نقش لوسی توزر • شانیکو اکوک در نقش سالی باباتند • میشل گرینج در نقش رزا باباتند • دلروی براون در نقش اسکار باباتند • کن کریستیانسن در نقش کارل بنینگ
گناه (نقاشی). گناه ( آلمانی: Die Sünde ) یک نقاشی رنگ روغن از نقاش آلمانی، فرانتس فون اشتوک است که سال ۱۸۹۳ کشیده شد و حوای برهنه را در حالی که ماری بزرگ بر اندامش حلقه زده به تصویر می کشد. خرید نقاشی از سوی گالری نویه پیناکوتک ( Neue Pinakothek ) مونیخ یک باره شهرت و موفقیت تجاری فراوانی را نصیب فون اشتوک کرد و نقاشی گناه از آن زمان تا کنون به عنوان یکی از نمونه ای ترین آثار هنر سمبلیستی شناخته می شود. فون اشتوک دوازده نسخه از این نقاشی تهیه کرد که اکنون در نقاط مختلف جهان نگهداری می شوند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
دانشنامه آزاد فارسی
(یا: معصیت) در لغت به معنای بزه، نافرمانی و تبهکاری و مُعَرَّب آن جُناح است. در اصطلاح، سرپیچی از اوامر خداوند، اعم از اعتقادی، قلبی و عملی، است. به عنوان مثال، شرک از گناهان اعتقادی، کبر از گناهان قلبی، و شرب خمر از گناهان عملی است. در قرآن واژۀ گناه با عباراتی چون اثم، معصیت، زلّه، ذنب، حُوب، و جناح و... بیان شده است. جناح ازجمله لغات فارسی است که در قرآن راه یافته و ۲۴بار استعمال شده است. گناهان به دو دسته کبیره و صغیره تقسیم می شوند. بعضی گفته اند همه گناهان از آن جهت که در پیشگاه خداوندِ بزرگ واقع می شوند، بزرگ و کبیره اند و نتیجه گرفته اند که گناه صغیره معنای درستی ندارد. علمای اسلامی در پاسخ گفته اند که هرچند عصیان و تمرّد از سوی انسانی که مربوب خداوند است بزرگ و کبیره است، اما این مقایسه، بین انسان و پروردگار اوست، نه بین یک معصیت با معصیت دیگر، پس منافات ندارند که تمامی گناهان به اعتبار اول کبیره باشند، و به اعتبار دوم، بعضی کبیره باشند و بعضی صغیره. در قرآن تصریح شده است که اگر انسان از کبائر اجتناب ورزد خداوند از سیئات او چشم پوشی می کند (نساء، ۳۱) از این آیه به صراحت معلوم می شود که گناهان، بزرگ و کوچک دارند بعضی نسبت به بعضی دیگر بزرگ اند. سؤالی که این جا مطرح می شود این است که چگونه می توان گناهان کبیره را از صغیره بازشناخت؟ در پاسخ گفته اند که گناهان کبیره را از شدّت نهی از آن ها می توان شناخت. اصرار در نهی، شدت نهی، مانند این که دربارۀ آن ها به آتش وعده داده شده باشد و امثال آن نشان دهندۀ بزرگی گناه است. بعضی عوامل موجب می شوند گناه صغیره به گناه کبیره تبدیل شود از آن جمله است تکرار صغیره، خشنودی از گناه، کوچک شمردن گناه، بی اعتنایی نشان دادن نسبت به امر خدا و آشکارساختن گناه در بین مردم. از نظر قرآن، همه گناهان جز شرک قابل بخشایش است (نساء، ۴۸۰) و اعمال نیک و پسندیده موجب بخشودگی اعمال ناپسند است (انّ الحسنات یُذْهِبنَ السّیئات؛ هود، ۱۱۴) بخشش گناهان کبیره در گرو توبۀ نَصوح است یعنی این که آدمی به طور قاطع از ارتکاب آن ها پشیمان شود. در گناه، مختار بودن انسان و مجبور نبودنش برای ارتکاب به گناه، و نیز عمدی بودن آن شرط است. بنابراین، آن جا که انسان از روی اجبار و اضطرار یا غیرعمد مرتکب گناهی می شود، معذور است. در مسیحیت گناهان به دو دسته گناهان مرگبار و گناهان بخشودنی تقسیم شده اند که با مختصر تفاوتی معادل گناهان کبیره و صغیره هستند. در مذهب کاتولیک، گناه بخشودنی را می توان در خلوت خود نزد خدا اعتراف کرد، ولی گناه کبیره را باید نزد کشیش اعتراف کرد. امروزه کلیسای کاتولیک برای سنجش بزرگی گناه به نیت شخص در هنگام ارتکاب آن توجه می کند. مسیحیان، برخلاف مسلمانان، به گناهکاری ذاتی یا جبلّی انسان معتقدند و از این رو وی را نیازمند نجات به واسطۀ مصلوب شدن عیسای مسیح می دانند و توبه تاوانی است که گناهکار در زمین برای گناهش می پردازد. در حالی که مسیحیان و یهودیان هر دو به قصۀ نافرمانی آدم و حوا در باغ عدن اعتقاد دارند، تعبیرهای ایشان از آن متفاوت است. دین یهود ریشه یابی ارتباط گسستۀ انسان با خدا را در آن می بیند و الهیات مسیحی گناهکاری ذاتی انسان را از آن نتیجه می گیرد و می گوید گناه آدم و حوا میراثی است که فقط رسالت نجات بخش مسیح می تواند پاکش کند. کتاب مقدس یهود (عهد عتیق) شامل دعوت های بی شمار انبیا و زبوریان به توبه از گناهان و بازگشت به پیروی فرمان خداوند است. بسیاری از مصلحان مسیحی مانند جان ویکلیف و پروتستان هایی همچون مارتین لوتر و ژان کالون منکر وجود گناه بخشودنی بودند و هر گناهی را، هرچند کوچک، مرگبار و سزاوار آتش جهنم می دانستند. در اغلب ادیان شرق آسیا چنین تعابیری از گناه وجود ندارد. در ادیان هندو و بودا، «کارما» نتیجۀ ناگزیر اعمال انسان اعم از خوب یا بد است و تجسد بعدی هر فردی را کارمای او رقم می زند. آیین دائو/تائو به طور کلی تلاش برای عمل برخلاف دائو (جریان عالم) را بیهوده و رنج آور می داند.
گناه، جرم، بزه، بدکرداری، خلاف، بد رفتاری، سوء عمل
delict(اسم)
گناه، جرم
misdemeanor(اسم)
گناه، بزه، تخطی از قانون
فارسی به عربی
اثم , تجاوز , جریمة , جنحة , ذنب , لائمة , مخالفة
پیشنهاد کاربران
gonAh احتمالا از دو کلمه ساخته شده؛ یکی Ah با تلفظ آه به معنای دَم و دیگری gon با تلفظ گُن در زبان قوم ماد معادل خایه در زبان پارسی. لذا گُن آه از جپ به راست به شکل آهِ گُن به معنای آه یا دَم برآمده از خایه که از دیدگاه انسان باستان فکر و خیال و تصمیم گیری و عمل کردن بر اساس امیال غریزه جنسی اشتباه یا خطا محسوب میشده. ... [مشاهده متن کامل]
بهر حال گناه یک واژه آئینی و دینی می باشد و از دیدگاه بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی هر فرد انسانی که به خدا باور نداشته باشد و مطیع قوانین و اوامر به معروف و نهی از منکرات صادر شده از طرف وی نباشد و یا خدایان دیگری را بجای او ستایش و پرستش کند و یا برای او شریک قائل شود، گناهکار محسوب میشود. در این زمینه از دیدگاه فردی من، خدای حقیقی و واقعی ( یعنی اول، وسط، آخر، درون و بیرون همه چیز و همه کس یا بطور عام تر یعنی ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی یعنی محتوا و محیط هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار که هیچ موجود و هیچ چیز دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد و نه خدای لفظی، کلمه ای، واژه ای، مفهومی و ایده ای با نام های گوناگون در زبان های مختلف بشری که فقط در زبان و خط و فهم و عقل ناقص و محدود انسانی از موجودیت برخوردار ست و در خارج از آنها هیچگونه مصداق و مثال بیرونی ندارد ) در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود، عرب، عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین سوشیانت، ناجی، شفابخش، نبی، پسر، رسول، جانشین، خلیفه، ولی، والی و هیچ عنوان دیگری برای تربیت و هدایت بشر بسوی معنویت های حقیقی و نور و روشنائی انتخاب، اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر و دل هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم یعنی بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. وعده و وعید های پاداش و کیفر بهشتی و جهنمی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان در عمل، با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی پنهانی زنده نگه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ متاثر از شعله های آتش سوزان شهوات غرائز نام آوری و شهرت طلبی، برتر بینی خود و ایل و طایفه و قبیله و فوم خودی در میدان رقابت سرسختانه با نام ها، شهرت ها، خود ها، ایل ها، طوایف، قبیله ها و اقوام غیر خودی یا بیگانه. همچنین آئین یکتاپرستی هم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی و از آسمان نازل نشده و بر هستی یا وجود، ماهیت و ذات انسان دینی تحمیل نگردیده بلکه بر خاسته از دل و زمینه های دوران حاکمیت آیین های بت پرستی بوده و لذا هیچ تهفه بدرد بخوری به حال انسان نبوده و هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از فرزند راستین، وارث برحق، ادامه دهنده راه و کمال نهائی جمیع آئین های بت پرستی. برخلاف بینش و باور ادیان ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت و اسلام و بخصوص برخلاف بینش و باور دین مسیحیت که بر اساس آن هر فرد انسانی ( غیر از ایسا مسیح ) بابت گناه آدم و حوا در باغچه فسقلی بهشت، گناهکار از مادر متولد میشود، از دیدگاه فردی من هیچ فرد انسانی در اعصار گذشته و حال و آینده هرگز گناهکار از مادر متولد نشده، نمیشود و نخواهد شد . همچنین پدیده مرگ برخلاف بینش و باور دین مسیحیت هیچ ربطی به گناه موروثی ندارد بلکه تولد و مرگ نیمزوج های بنیادی همزاد و هم بازی و هم ارز همند و غیر قابل تفکیک و جدائی ازهم. نفس مجرد یا من هر فرد انسانی قبل از بسته شدن نطفه تثلیثی جسم، کالبد، تن یا بدن مادی - روانی - روحی وی ( به زبان علمی نطفه اتمی و ملوکولی یعنی پیوند و ترکیب سلول های جنسی پدر و مادر یا والدین ) در رحم مادر در بستر امن، ساکن، پیوسته و فراگیر زندگی بخش جان خدای حقیقی و واقعی در همان سن معتدل ملکوتی یا آسمانی اولیه در نفس مجرد یا من واحد و بیکران وی ( خدای حقیقی و واقعی ) در خواب سنگین، ژرف و شیرین بسر میبرده و بموازات آن در بین اعضای ده نفره خانواده ی آسمانی خود ( مشتمل بر پنج مرد و پنج زن خودی ) و در سرای ملکوتی خاص و ویژه خویش به کمک حواس و غرایز و فهم و عقل بیکران وی از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی بهمراه توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین برخوردار بوده و پس از مرگ کالبد تثلیثی دوباره از همان مشاهده و تجربه برخوردار خواهد گردید و آنهم بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها، گفتار، رفتارها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی و آنهم در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی همیشه تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره ( همیشه حدود نُه ماه بعد ) در همین دنیا و در بطن و بهمراه این دنیا در مداری برتر و کمال یافته تر از قبل و نه تا وقت رسیدن به معاد و برپائی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بر اساس تصویر آسمانی - وحیانی - قرآنی در قالب سه کلمه به شکل 《دنیا - برزخ - آخرت》که با کمال احترام خدمت کلیه ی موئمنین پیرو دین اسلام، یک راه بسیار کوتاه و میان بُر بیش نبوده و نمی باشد. بر اساس بینش و باور فردی من، بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی گناهکاران اصلی محسوب میشوند، اما گناهان آنان هم مثل دیگران بخشوده خواهند شد. نام قوم یهود به زبان آبراهام یا ابراهیم و اجداد سومری و فارسی زبان وی به شکل " جوده " تلفظ و بیان میشده با دو معنا؛ یکی خبری یعنی جوینده ی ده ( ۱۰ ) و دیگری امری یعنی ده را بجوی. موسا ( موسی ) نتوانسته است که آن ده را کشف یا پیدا کند و لذا چاره دیگری نداشته غیر از ارائه ده جمله تحت عنوان اوامر دهگانه یَهوَه یا ده فرمان موسا حکاکی شده بر روی دو لوح سنگی ( روی هرکدام پنج تا به تعداد انگشتان دست ها یا پاهای راست و چپ انسان ) . خدا باور و خدا نا باور، گناهکار و بیگناه، ناتوان و توانمند، پیروز و شکست خورده، جنگجو و صلح طلب، سالم و بیمار ، شرور و خیرخواه، سعید و شقی، فقیر و ثروتمند، . . . . در قبر یا گور و در پیشگاه بیکران خدای حقیقی و واقعی باهم برابرند!!. پس از مرگ هیچ تله یا دام مخوف و هولناکی در انتظار هیچ فرد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در کمین ننشسته است از قبیل شئول دین یهود و آتش روبنده یا جاروب کننده جهنمی دین مسیحیت و گودال های جهنمی در عالم میانی تحت عنوان برزخ دین اسلام بلکه فقط بهشت برین و آنهم در قالب روئیا های حقیقی و روشن در بخش وسیع غیبی، امکانی، پدیدار نشده یا متافیزکالی همین دنیای واقعی، عینی، پدیدار شده یا فیزیکالی.
من. تو. او. ما. شما. ایشان. هرکسی هر گناهی انجام دهد و بکارد ؛ سه گناه؛ ۱_برای کالبد . ۲_برای فراکالبد. ۳_برای خرد. به سزاواریش دریافت می کند. وسه گناه دیگر عذابهای؛ ۱_فرهنگ شناسی. ... [مشاهده متن کامل]
۲_سیاست شناسی. ۳_سرمایه شناسی. ؛ را در پی دارد. ونیز سه گناه؛ ۱_زندگی. ۲_تاریخ. ۳_جاودانگی . را برای سزاوار بودن را در کارنامهء خود دارد. و هر کدام از گناهان را بکارد عذاب و شکنجه ای در نُه آورده را خواهد یافت. وافزون بر این نه پدیده جایگاه گناه در ؛ ۱_تکایه. ۲_دیواره. ۳_همایه. ویا؛ فرد. خانواده. جامعه. را پوشش میدهد. #نیکیها.
در پهلوی ویناه که فعل ان ویناهیدن نیز به معنی اسیب رساندن است
منبع. عکس فرهنگ ریشه واژگان فارسی دکتر علی نورایی زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود. ... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴ • تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴ • حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است ) • فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵ • غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶ • فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹
منبع. عکس فرهنگ پاشنگ
گناه ( به هندی: Paap ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ و به کارگردانی پوجا بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون جان آبراهام، اودیتا گوسوامی، گلشن گروور، موهان آگاشه ایفای نقش کرده اند.
گناه را دوستان گفتند ویناس بوده و همچنین گفتند که گ در گذشته و بوده پسحواهیم داشت گناس = گ ناس گ در زبان امروزی پیشوند بزرگی و ضریب بستن است => گناس = ناس بزرگ دوستی گفتند در زبان دری ناس میشود فردی که با خود بدی می آورد و . . . . ... [مشاهده متن کامل]
باید گفت ناس در گذشته در چند واژه بکار رفته همچون خرناس= خر ناس = صدایی که از گلو می آید مثلا خرطوم = صدایی که از گلوی طوم ( بلندا = طومار = بلند ) و . . . می آید همچنین در قران نیز به مردم ناس گفتند ///// ایها ناس = ای مردم و . . . => ناس را صدا میتوان نامید /// صدا در زبان ایرانی گاها به داد نیز آواز بوده که داد خود نشان از عدالت خواهی و گاها اسیب دیدن دارد ( داد کسی را دراوردن = ستم کردن ) => ویناس = وناس =گناس = گناه یعنی ناس بزرگ = داد بزرگ که میتواند اشاره به کار و اشتباه بزرگ داشته باشد
گناه یعنی تهدید. انسان زرنگ تهدید را به فرصت تبدیل می کند. با خودداری از گناه، رشد و ثواب را می توان کسب کرد.
گناه یا معصیت در ادیان ابراهیمی به معنای نقض اراده و قانون خداوند است و در اصطلاح مذهبی به معنی سرپیچی از فرمان خداوند است. به باور پیروان گروهی از ادیان، انسان جزای گناه را یا در این جهان یا در دو جهان ( این جهان و جهان آخرت ) می بیند. ... [مشاهده متن کامل]
گناهان اولیه که ریشهٔ سایر گناهان دانسته شده اند عبارتند از: • تکبر که در داستان سجده نکردن ابلیس به آدم مدل شده و به رانده شدن ابلیس از بارگاه الهی منجر می شود. • حرص که در داستان فریب خوردن آدم و حوا از ابلیس مدل شده و به رانده شدن آن ها از بهشت انجامید. • حسد که در داستان هابیل و قابیل مدل شده و به کشته شدن هابیل توسط قابیل می انجامد. تقسیم بندی های دیگری بر گناهان اولیه، مثلاً ۷ تایی نیز وجود دارد. هفت گناه کبیره در الهیات مسیحی گناهانی هستند که ارتکاب آن ها مجازات دوزخ را به دنبال خواهد داشت. دره را ترجمهٔ ذنب و گناه صغیره را ترجمهٔ معصیت گرفت.
گناه واژه ای فارسی است که از �ویناه� یا �ویناس� در فارسی میانه و به معنای جرم و ضرر رساندن گرفته شده است. این واژه به شکل �گنایا� وارد زبان آرامی به شکل �وناس� وارد زبان ارمنی و به شکل �جنحه� وارد زبان عربی شده است.
جنحه
گناه به زبان سنگسری خِطه کار. . . . . رِه نادِرست. . . . . خِطا. . . . . رِه شیطون . . . . . خِط شیطون. . . . . . . خِلاف رِه خِدا. . . . نا صِواب ز گناه هر مرام و مسلکی دارد پیامی ز فطرت هر کس خوب وبد دارد مقامی ... [مشاهده متن کامل]
گناه ز شر دارد مقامی انگار هر کس زهر دارد در جامی هر کس در این عصر بر گناه ندارد غمی چون گناه و ثواب بی جواب هست در جامی ز هر ر ه بر خلاف امر خدا گناهی بر خود کامی ز گناه در ره شیطان دارد پیغامی گر ز امر خدا جدایی با گناه همدمی خدا تو را دعوت به گلزار تو داری بر بریان دشت سلامی ز گناه ز نافرمانی حق چهره سیاه در آن سرا دارد پیغامی ز پیام حق در قرآن نافرمانی حق آید چهره سیاهی بر جامی پارسی اندرین هستی حق و باطل در یک صراحی و جامی ز هوشیار باید نرود بر ناحق تا ازاد شود بر دامی
با تاوان هم معنیه
در زبان دری در پهلوی گناه اوبال هم میگویند حالا ریشه اوبال را نمیدانم البته اینجا خواندم که ناس به انسان های زشت و بد و خسیس ووو میگویند این واژه ناس در زبان دری خیلی رایج و استفاده میشه به خصوص به انسانهای بد و زشت میگن فلان ادم را در عروسی خبرنکنید که ناس است و دیگر موارد زیاد است
هر عملکرد انسان که موجب گردد مسیر او به سمت کمال کُند شود را می توان گفت گناه. حال از تفکر گرفته تا کلام و عملکرد. . .
در پارسی باستان واژه �ویناس� بوده است در پارسی واژه هایی که با �و� آغاز میشده معمولا به �گ� تبدیل شده مانند ورک به گرگ وراز به گراز ول به گل ورز به گرز ویناس به گناه همچنین در پارسی نوین معمولا واکه�س� به واکه �ه� تبدیل شده مانند ماسی به ماهی مستر به مهتر ویناس به گناه
فحشا
تابو
فسق . . .
گُناه - پارسی باستان: ویناس ( هینیس ) : وی ( هی ) : بِسوی، بِسمت، بِطرف ناس ( نیس ) : نیستی و نابودی، فساد و تباهی ( گَندیدن ) ، خرابی و ویرانی یعنی کاری که ما را به سمت نیستی و نابودی می کشاند و به خود آسیب می رساند ... [مشاهده متن کامل]
( ( سپس به گونه وَنا در اوستا بکار گرفته شد! ) ) ولی خود واژه گناه: از ریشه پارتی ( پَهلوانیگ ) : گُناگ یا گَن ( gan ) یعنی از بین بردنی یا تباه شدگی روح که از ویژگی های اهریمن هست، گرفته شده است! واژه ناس ( نیس ) هم معنی است با واژه اوستایی جیام ( jyam ) ، که واژه gan هم از آن گرفته شده است! واژه گُنَه ( گناه ) پارسی و جُنحه عربی از آن وام گرفته است!
زیف
گناه: گناه در پهلوی وناس winās و وناه wināh بوده است. ( ( گرت زین بد آید ، گناه من است ؛ چنین است و این دین و راه من است ) ) ( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 209 ) ... [مشاهده متن کامل]
گناه با واژه هندواروپایی neḱ به معنای نابودی خاموشی مردگی ویرانی همریشه است. لغت neḱ در اوستایی بدل به وناس ( ویناس ) winās و وناه wināh ( همریشه با نعش ) شده ویناس از دو قسمت : وی = به سوی / نابودی معنی می دهد وناه هم که امروزه گناه گفته می شود از دو قسمت :وی←گو=اندر شدن ( به معنای وارد شدن ) به / ناه به معنی ویرانی و نابودساختگی معنی می دهد پس معنی گناه می شود : وارد شدن در ویرانی و نابودی ( به عبارتی دیگر خود را در نابودی و هلاکت انداختن معنی می دهد . واژه ی " گناه " فارسی ، پس از سیر در زبان های غیر ایرانی با تغییر لهجه به شکل " جنحه " در آمده و دوباره به زبان فارسی بازگشته است و امروزه با همان شکل تغییر یافته در زبان فارسی کاربرد دارد .