گل شاه عباسی
گل شاه عباسی یا گلجام در فرش بافی گلی است که هزاران سال است فکر مردمان چین و مصر را به خود جلب کرده است. گل شاه عباسی نشانه ی طراوت، و در عهد قدیم در آسیا مورد قبول بوده است و نماد خورشید در بین این مردمان بوده است. در آثار به دست آمده از استان همدان به جام برنزی بر می خوریم که گل شاه عباسی اولیه نقش بسته شده است، و با یک بند به همدیگر متصل شده اند از این اثر می توان گفت که این گل به دوره هخامنشیان باز می گردد. عالی ترین نمونه گل های شاه عباسی را می توان در گچ بری های محراب مسجد مارلیک کرمان مشاهده کرد.
... [مشاهده متن کامل]
این طرح یکی از طرح های اصلی فرش ایرانی می باشد، که در دوره شاه عباس صفوی به اوج خود رسیده است. عباس اول که لقب شاه عباس بزرگ را گرفت از پادشاهان قدرتمند و پر نفوذ صفوی بوده است. شاه عباس با ازبکها، عثمانی ها و پرتغالی ها جنگید و پیروز شد، تنها به هدف حفظ سرزمین اجدادی خود. در دورهٔ حکومت این پادشاه به دلیل آنکه ساختمان های مجلل، مساجد شکوهمند، و گسترش عظیم بازرگانی بسیار متمایز از سایر پادشاهان حکومت صفوی بوده است. او برای بافت قالی و پارچه کارگاه های بزرگ و زیادی تأسیس کرد، که بافت این دستبافته ها هم دارای تزیین بسیار دل پذیر بوده، این دستبافته های ایرانی علاوه بر اینکه باعث زیبای کاخ های سلطنتی می شده، به بعضی از سرزمین های دیگر اهدا می شده اند. در این دوره حدود ۳۰۰تخته قالی ابریشمی بافته شد، که بیشتر آن ها در شهرهای اصفهان، کاشان بوده است.
شاه عباسی یکی از گل های می باشد که به دوره قبل از اسلام باز می گردد. که با نام های گل اناری، پنچه پلنگی نیز مشهور بوده است. این گل در نزد ایرانیان قدیم تقدس خاصی برخوردار می شده است. نقوش شاه عباسی به دو صورت غالب و مغلوب در شکل های ۴پر، ۵پر، ۶پر در زمینه فرش یا حاشیه های فرش به کار می روند. در این طرح های شاه عباسی از بند های ختایی و گاهی بند های اسلیمی استفاده می کنند. گل شاه عباسی در گردش های ختایی شکل می گیرد. ختایی طرح و نقش ها و دسته های باریک و پیچ گل است، که نموداری از شاخه طبیعی گیاهی است. یک ختایی را نمی توان ختایی گل مرغی یا پروانه ای یا گل شاه عباسی خواند چون تعداد گل های ریز و درشت و گل های اصلی یک ختایی رانمونهٔ شاه عباسی تشکیل داد. اساساً فقط آرایه و گل شاه عباسی تکرار نمی شود، طرح های شاه عباسی با گردش های ختایی معنا پیدا می کند، ختایی هم مانند اسلیمی ها قانون ها و مبانی خاص تکنیکی و بصری خود را دارند، که حفظ و رعایت آن موجب زیبایی، لطافت، و بداعت در آثار طرح های شاه عباسی می شود.
گل شاه عباسی یا گلجام در فرش بافی گلی است که هزاران سال است فکر مردمان چین و مصر را به خود جلب کرده است. گل شاه عباسی نشانه ی طراوت، و در عهد قدیم در آسیا مورد قبول بوده است و نماد خورشید در بین این مردمان بوده است. در آثار به دست آمده از استان همدان به جام برنزی بر می خوریم که گل شاه عباسی اولیه نقش بسته شده است، و با یک بند به همدیگر متصل شده اند از این اثر می توان گفت که این گل به دوره هخامنشیان باز می گردد. عالی ترین نمونه گل های شاه عباسی را می توان در گچ بری های محراب مسجد مارلیک کرمان مشاهده کرد.
... [مشاهده متن کامل]
این طرح یکی از طرح های اصلی فرش ایرانی می باشد، که در دوره شاه عباس صفوی به اوج خود رسیده است. عباس اول که لقب شاه عباس بزرگ را گرفت از پادشاهان قدرتمند و پر نفوذ صفوی بوده است. شاه عباس با ازبکها، عثمانی ها و پرتغالی ها جنگید و پیروز شد، تنها به هدف حفظ سرزمین اجدادی خود. در دورهٔ حکومت این پادشاه به دلیل آنکه ساختمان های مجلل، مساجد شکوهمند، و گسترش عظیم بازرگانی بسیار متمایز از سایر پادشاهان حکومت صفوی بوده است. او برای بافت قالی و پارچه کارگاه های بزرگ و زیادی تأسیس کرد، که بافت این دستبافته ها هم دارای تزیین بسیار دل پذیر بوده، این دستبافته های ایرانی علاوه بر اینکه باعث زیبای کاخ های سلطنتی می شده، به بعضی از سرزمین های دیگر اهدا می شده اند. در این دوره حدود ۳۰۰تخته قالی ابریشمی بافته شد، که بیشتر آن ها در شهرهای اصفهان، کاشان بوده است.
شاه عباسی یکی از گل های می باشد که به دوره قبل از اسلام باز می گردد. که با نام های گل اناری، پنچه پلنگی نیز مشهور بوده است. این گل در نزد ایرانیان قدیم تقدس خاصی برخوردار می شده است. نقوش شاه عباسی به دو صورت غالب و مغلوب در شکل های ۴پر، ۵پر، ۶پر در زمینه فرش یا حاشیه های فرش به کار می روند. در این طرح های شاه عباسی از بند های ختایی و گاهی بند های اسلیمی استفاده می کنند. گل شاه عباسی در گردش های ختایی شکل می گیرد. ختایی طرح و نقش ها و دسته های باریک و پیچ گل است، که نموداری از شاخه طبیعی گیاهی است. یک ختایی را نمی توان ختایی گل مرغی یا پروانه ای یا گل شاه عباسی خواند چون تعداد گل های ریز و درشت و گل های اصلی یک ختایی رانمونهٔ شاه عباسی تشکیل داد. اساساً فقط آرایه و گل شاه عباسی تکرار نمی شود، طرح های شاه عباسی با گردش های ختایی معنا پیدا می کند، ختایی هم مانند اسلیمی ها قانون ها و مبانی خاص تکنیکی و بصری خود را دارند، که حفظ و رعایت آن موجب زیبایی، لطافت، و بداعت در آثار طرح های شاه عباسی می شود.