گروه های سنی کودک و نوجوان: یک رده بندی خاص، برای تفکیک میان آثار مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بر پایهٔ این رده بندی، کلیهٔ کتاب هایی که در این سازمان برای کودکان به چاپ می رسند بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشی ها، نوع مطلب و معیارهایی از این قبیل به شش گروه مختلف تفکیک می شوند. شش گروه عبارتند از:
• گروه الف: سال های قبل از دبستان.
• گروه ب: سال های آغاز دبستان ( کلاس های اول، دوم و سوم ) .
• گروه ج: سال های پایان دبستان ( کلاس های چهارم، پنجم و ششم ) .
• گروه د: دورهٔ اول متوسطه ( کلاس های هفتم، هشتم و نهم )
• گروه هـ: دورهٔ دوم متوسطه ( کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم )
گفتنی است که این طبقه بندی اندکی دچار تغییر و اصلاح شده است. [ ۱]
• گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
• گروه ب: سال های دوم و سوم دبستان
• گروه ج: سال های چهارم، پنجم و ششم دبستان
• گروه د: هفتم و هشتم و نهم راهنمایی
• گروه ه: دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان
هر کتابی که کانون چاپ کند رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می توانند به سادگی دریابند که این کتاب ها هر یک برای چه مخاطبی مناسب و قابل توصیه است. مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده اند.
این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد. نقدها عمدتاً در این باره هستند که ممکن است کودکی ۷ ساله به وسیله آموزش های مستقیم و غیر مستقیمی که دیده، کتاب های سخت تری را بتواند بفهمد. از طرفی کودکی ده ساله به دلایل مختلف کتاب های ساده تری برای مناسب باشد. در واقع منتقدین این شیوه اعتقاد دارند، کودکان و نوجوانان کتاب ها را باید بر اساس سطح فکری و علمی خودشان انتخاب کنند. [ ۲]
گرچه گاه کلی گویانه گفته اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهراً تا کنون مطالعهٔ دقیقی دربارهٔ اسباب و علل توجه به این طبقه بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتاب ها صورت نگرفته است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• گروه الف: سال های قبل از دبستان.
• گروه ب: سال های آغاز دبستان ( کلاس های اول، دوم و سوم ) .
• گروه ج: سال های پایان دبستان ( کلاس های چهارم، پنجم و ششم ) .
• گروه د: دورهٔ اول متوسطه ( کلاس های هفتم، هشتم و نهم )
• گروه هـ: دورهٔ دوم متوسطه ( کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم )
گفتنی است که این طبقه بندی اندکی دچار تغییر و اصلاح شده است. [ ۱]
• گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
• گروه ب: سال های دوم و سوم دبستان
• گروه ج: سال های چهارم، پنجم و ششم دبستان
• گروه د: هفتم و هشتم و نهم راهنمایی
• گروه ه: دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان
هر کتابی که کانون چاپ کند رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می توانند به سادگی دریابند که این کتاب ها هر یک برای چه مخاطبی مناسب و قابل توصیه است. مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده اند.
این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد. نقدها عمدتاً در این باره هستند که ممکن است کودکی ۷ ساله به وسیله آموزش های مستقیم و غیر مستقیمی که دیده، کتاب های سخت تری را بتواند بفهمد. از طرفی کودکی ده ساله به دلایل مختلف کتاب های ساده تری برای مناسب باشد. در واقع منتقدین این شیوه اعتقاد دارند، کودکان و نوجوانان کتاب ها را باید بر اساس سطح فکری و علمی خودشان انتخاب کنند. [ ۲]
گرچه گاه کلی گویانه گفته اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهراً تا کنون مطالعهٔ دقیقی دربارهٔ اسباب و علل توجه به این طبقه بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتاب ها صورت نگرفته است.
wiki: گروه سنی